Projekt “Dobrostan Społeczności Szkolnej (realizacja modułu 2. Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży ‘Przyjazna szkoła’)” wspiera szkoły, w których uczą się dzieci i młodzież z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa, szczególnie z Ukrainy. Oferuje pomoc uczniom, rodzicom i nauczycielom, wzmacnia dobrostan społeczności szkolnej oraz ułatwia integrację. Zapewnia wsparcie psychologiczne, konsultacje, szkolenia dla kadry i pracę asystentów. W ramach projektu powstaną materiały, standardy diagnostyczne oraz przeprowadzone zostaną badania, aby jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby uczniów.
Projekt realizuje Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy ze środków Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży “Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027.
Cele projektu
Głównym celem projektu jest wsparcie szkół, w których uczą się dzieci i młodzież z Ukrainy. Chcemy stworzyć warunki, w których cała społeczność szkolna czuje się bezpiecznie, a uczniowie mogą budować dobre relacje, rozwijać swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje.
Opis badania
Kompleksowe wsparcie dla szkół, uczniów, rodziców i nauczycieli, tak aby każda społeczność szkolna mogła skutecznie odpowiadać na potrzeby dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa. Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy odpowiada za realizację różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej tj. opracowanie materiałów metodycznych dla nauczycieli, utworzenie i prowadzenie portalu poświęconego edukacji międzykulturowej oraz organizację forum wymiany doświadczeń na poziomie regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym.
Program obejmuje różne formy pomocy, które mają wzmacniać dobrostan szkoły, w tym:
- wsparcie uczniów – konsultacje specjalistyczne, pomoc psychologiczna, doradztwo zawodowe,
- wsparcie rodziców i opiekunów dzieci z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa – pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i edukacyjnych, rozwijanie umiejętności wychowawczych,
- wsparcie kadry oświatowej – pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych.
Rezultaty projektu
W projekcie przyjęto szereg działań, które powstają po to, aby skutecznie wspierać szkoły, nauczycieli, uczniów i ich rodziny. Rezultaty te pomagają lepiej odpowiadać na potrzeby dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa i wzmacniają całą społeczność szkolną. Do działań IBE PIB należy:
- stworzenie i prowadzenie portalu edukacyjnego – bazy wiedzy i materiałów na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej,
- organizacja forum wymiany doświadczeń na poziomie regionalnym, krajowym i międzynarodowym,
- opracowanie standardów diagnostycznych do oceny potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa (szczególnie z Ukrainy),
- opracowanie materiałów metodycznych dla nauczycieli dotyczących:
- pracy z uczniami dotkniętymi traumą wojenną, w tym PTSD,
- wspierania uczniów szczególnie uzdolnionych z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa,
- roli i zadań dyrekcji szkół w procesie włączania uczniów,
- metod pracy z uczniami romskimi z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa (w modelu biopsychospołecznym),
- metod pracy z uczniami z niepełnosprawnościami (w modelu biopsychospołecznym),
- specjalistycznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa (szczególnie z Ukrainy),
- badania znajomości języka polskiego jako drugiego języka wśród uczniów z Ukrainy (pomiar początkowy i końcowy – model test-retest),
- badania długoterminowe dotyczące poczucia przynależności, dobrostanu i wyników edukacyjnych uczniów z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa; w badaniu przewidziano także grupę porównawczą polskich uczniów.
Grupy docelowe
Główną grupą docelową są uczniowie i uczennice z Ukrainy, ale projekt wspiera także funkcjonowanie całej społeczności szkolnej: dzieci i młodzież z innych krajów z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa, ich polskich rówieśników, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli.
