Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

TIMSS

Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania
Matematyki i Nauk Przyrodniczych
Trends in International Mathematics and Science Study

Badanie TIMSS zainicjowało Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA). Za przeprowadzenie badania odpowiada Międzynarodowe Centrum Badawcze TIMSS i PIRLS w Szkole Edukacji i Rozwoju Człowieka im. Carolyn i Petera Lynchów w Koledżu Bostońskim. TIMSS mierzy wiedzę i umiejętności uczniów z zakresu matematyki i nauk przyrodniczych. Badanie prowadzone jest od 1995 roku co cztery lata. Polska uczestniczy w nim od 2011 roku. 

W badaniu dokonuje się pomiaru umiejętności uczniów w czwartym i/lub ósmym roku edukacji szkolnej, przy czym średni wiek uczniów w momencie badania nie może być niższy niż odpowiednio 9,5 roku i 13,5 roku. W 2011 roku badanie zrealizowano wśród uczniów klasy 3 szkoły podstawowej. Od 2015 roku jest przeprowadzane wśród uczniów klasy 4. W Polsce do 2023 roku badanie prowadzone było wyłącznie w grupie młodszych uczniów. W TIMSS 2027 po raz pierwszy uczestniczyć będą zarówno uczniowie klasy czwartej, jak i ósmej szkoły podstawowej. 

Badanie realizowane jest na reprezentatywnej, losowej próbie uczniów. Na podstawie wyników badania można wnioskować o wszystkich czwartoklasistach i/lub ósmoklasistach w każdym z uczestniczących w badaniu krajów. Dobór próby odbywa się dwustopniowo – najpierw losowane są szkoły, a następnie w tych szkołach konkretne oddziały klasowe. Do badania zapraszani są wszyscy uczniowie z wylosowanych oddziałów. Uczniowie w trakcie badania w szkole rozwiązują zestawy zadań z matematyki i nauk przyrodniczych, a następnie wypełniają ankiety. W badaniu w poszczególnych krajach w każdej z grup wiekowych uczestniczy zwykle ok. 150 szkół i 4-5 tysięcy uczniów. 

Obok wiedzy i umiejętności przedmiotem badania jest szereg zagadnień kontekstowych, odnoszących się m.in. do opinii i postaw uczniów, ich środowiska domowego i doświadczeń edukacyjnych, opinii i doświadczeń nauczycieli, procesów nauczania na poziomie klasy i szkoły, zasobów i organizacji pracy szkoły. Dane dotyczące tych zagadnień zbierane są za pomocą ankiet wypełnianych przez uczniów, dyrektorów wylosowanych do badania szkół, nauczycieli matematyki i nauk przyrodniczych z badanych oddziałów klasowych, a także (w przypadku czwartoklasistów) rodziców uczniów. 

W Polsce w badaniu TIMSS do 2019 roku korzystano z narzędzi w wersji papierowej, w 2023 roku po raz pierwszy uczniowie rozwiązywali zadania na komputerach, a dyrektorzy szkół i nauczyciele wypełniali ankiety w formie online. Ankiety wśród rodziców były prowadzone w formie papierowej. TIMSS 2027 będzie pierwszą edycją badania, w której we wszystkich krajach w badaniu uczniów obowiązuje jedynie wersja komputerowa.

Pierwszą edycję badania TIMSS w Polsce (w 2011 roku) przeprowadził zespół pracowników Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE). Za kolejne edycje badania odpowiada Instytut Badań Edukacyjnych (IBE), który prowadzi badanie na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Badanie TIMSS 2027 prowadzone jest w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych" finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Liczba krajów i regionów uczestniczących w kolejnych edycjach badania TIMSS zmieniała się. W pierwszej edycji w 1995 roku w badaniu czwartoklasistów uczestniczyły 34 kraje i regiony, a w badaniu ósmoklasistów – 53 kraje i regiony. W TIMSS 2023 odpowiednio: 65 oraz 47 krajów i regionów.

Więcej informacji: na stronie badania w Polsce, na stronie IEA oraz na stronie Międzynarodowego Centrum Badawczego TIMSS i PIRLS.

 

Dane i narzędzia

 

Założenia teoretyczne badania

 

 

 

Zakres i założenia każdej edycji badania TIMSS przedstawiane są w założeniach teoretycznych (assessment framework). Założenia badania w poszczególnych edycjach zachowują ciągłość istotną z perspektywy porównań między edycjami. Zarazem jednak w każdej edycji są poddawane weryfikacji i aktualizacji, biorąc pod uwagę m.in. wnioski z badań i ważne zmiany w dydaktyce matematyki i nauk przyrodniczych. W przygotowaniu założeń badania biorą udział eksperci z poszczególnych dziedzin oraz przedstawiciele krajów uczestniczących w badaniu.

Założenia teoretyczne poszczególnych edycji badania TIMSS są dostępne na stronie IEA oraz na stronie Międzynarodowego Centrum Badawczego TIMSS i PIRLS.

.

 

Raporty krajowe – Polska

Raporty krajowe są opracowywane przez krajowe zespoły badawcze. Polskie raporty zawierają bardziej szczegółowe omówienie wyników dotyczących Polski i wyników polskich szkół: są one dokładniej analizowane i opisywane, porównywane z wynikami z innych krajów i wynikami z poprzednich edycji, a także uwzględniają zmiany w polskim systemie edukacji.

TIMSS 2023

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z badania TIMSS 2023

Dobosz-Leszczyńska, W. (red.). (2024). Osiągnięcia matematyczne i przyrodnicze czwartoklasistów. TIMSS 2023: trendy, wyzwania, perspektywy.

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

Zobacz publikację

 

PISA 2018 wyniki raport

Informacja prasowa nt. wyników badania TIMSS 2023

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

 Zobacz publikację

 

TIMSS 2019

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z badania TIMSS 2019

Sitek M. (red.) (2020). TIMSS 2019. Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w matematyce i przyrodzie.

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

Zobacz publikację

 

TIMSS 2015

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z badania TIMSS 2015

Konarzewski K., Bulkowski K. (red.) (2016). TIMSS 2015. Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w matematyce i przyrodzie.

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

Zobacz publikację

 

TIMSS 2011

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z badania TIMSS 2011

Konarzewski, K (red.) (2012). TIMSS i PIRLS 2011. Osiągnięcia szkolnej polskich trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej.

Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna

Zobacz publikację

 

Raporty międzynarodowe

Raporty międzynarodowe prezentujące wyniki poszczególnych edycji badania oraz inne publikacje i materiały dotyczące badania są dostępne na stronach IEA oraz Międzynarodowego Centrum Badawczego TIMSS i PIRLS. 

 

TIMSS 2023

Badanie prowadzone w latach 2021–2024. Badanie w szkołach przeprowadzono w 2023 roku, a jego wyniki zostały ogłoszone 4 grudnia 2024 roku. Opublikowanie baz danych planowane jest w marcu 2025 roku. 

Szczegółowy harmonogram badania TIMSS 2023 znajduje się tutaj.

 

PISA

Organizatorzy: Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA), Międzynarodowe Centrum Badawcze TIMSS i PIRLS w Koledżu Bostońskim (Stany Zjednoczone) 

Przedmiot badania: Wiedza i umiejętności uczniów z zakresu matematyki i nauk przyrodniczych, opinie i postawy uczniów, ich doświadczenia edukacyjne i środowisko domowe, opinie i doświadczenia nauczycieli, procesy nauczania w klasie i szkole, zasoby i organizacja pracy szkoły

Uczestnicy badania: Uczniowie w czwartym i/lub ósmym roku edukacji szkolnej, nauczyciele matematyki i przedmiotów przyrodniczych, dyrektorzy szkół, rodzice czwartoklasistów

Edycje badania: 1995, 1999, 2003, 2007, 2011, 2015, 2019, 2023, 2027
Pogrubieniem zaznaczone są edycje z udziałem Polski.

Próba: Najpierw losowane są szkoły, a następnie w wylosowanych szkołach konkretne oddziały klas 4 i/lub 8. Do badania zapraszani są wszyscy uczniowie z wylosowanych oddziałów, nauczyciele matematyki i nauk przyrodniczych uczący w tych oddziałach, dyrektorzy szkół, a także rodzice czwartoklasistów.

Przebieg badania: Badanie wśród uczniów prowadzone w szkołach w formie audytoryjnej; dyrektorzy szkół, nauczyciele i rodzice uczniów biorą udział w badaniu, wypełniając ankiety w wyznaczonym okresie.

Narzędzia badawcze: Zestawy zadań i ankiety wypełniane przez uczniów, ankiety wypełniane przez dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców uczniów; forma papierowa (paper-based assessment) lub komputerowa/online (computer-based assessment) w zależności od edycji i kraju