Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

PIRLS

Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu
Progress in International Reading Literacy Study

 

Badanie PIRLS zainicjowało i prowadzi Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA). Za przeprowadzenie badania odpowiada Międzynarodowe Centrum Badawcze TIMSS i PIRLS w Szkole Edukacji i Rozwoju Człowieka im. Carolyn i Petera Lynchów w Koledżu Bostońskim. PIRLS mierzy umiejętności uczniów z zakresu rozumienia czytanego tekstu. Badanie przeprowadzane jest od 2001 roku co pięć lat. Polska uczestniczy w nim od 2006 roku. 

W badaniu dokonuje się pomiaru umiejętności uczniów w czwartym edukacji szkolnej, przy czym średni wiek uczniów w momencie badania nie może być niższy niż odpowiednio 9,5 roku. W Polsce do 2021 roku badanie prowadzone było w klasie 4. W latach 2006 i 2011 badano uczniów klasy 3, od 2016 roku uczniów klasy 4. 

Badanie realizowane jest na reprezentatywnej, losowej próbie uczniów. Dobór próby odbywa się dwustopniowo – najpierw losowane są szkoły, a następnie z tych szkołach konkretne oddziały klasowe. Do badania zapraszani są wszyscy uczniowie z wylosowanych oddziałów. Uczniowie w szkole rozwiązują zestawy zadań dotyczących tekstów użytkowych i literackich, a następnie wypełniają ankiety. W badaniu w poszczególnych krajach uczestniczy zwykle ok. 150 szkół i ok. 4-5 tysięcy uczniów. 

Obok wiedzy i umiejętności przedmiotem badania jest szereg zagadnień kontekstowych, odnoszących się m.in. do opinii i postaw uczniów, ich środowiska domowego i doświadczeń edukacyjnych, opinii i doświadczeń nauczycieli, procesów nauczania na poziomie klasy i szkoły, zasobów i organizacji pracy szkoły. Dane dotyczące tych zagadnień zbierane są za pomocą ankiet wypełnianych przez uczniów, dyrektorów wylosowanych do badania szkół, nauczycieli matematyki i nauk przyrodniczych (z badanych oddziałów klasowych), a także (w przypadku czwartoklasistów) rodziców uczniów. 

W Polsce w badaniu PIRLS dotychczas korzystano z narzędzi w wersji papierowej. PIRLS 2026 będzie pierwszą edycją badania, w której Polska weźmie udział w badaniu w wersji komputerowej. 

Dwie pierwsze edycje badania PIRLS w Polsce (w latach 2006 i 2011) przeprowadził zespół pracowników Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE). Za kolejne badania odpowiada Instytut Badań Edukacyjnych (IBE), który prowadzi badanie na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN). Badanie PIRLS 2026 prowadzone jest w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych” finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Liczba krajów i regionów uczestniczących w kolejnych edycjach badania PIRLS zmieniała się. W pierwszej edycji w 2001 roku w badaniu czwartoklasistów uczestniczyło 37 krajów i regionów, a w ostatniej – PIRLS  2021 – 65 krajów i regionów.

Więcej informacji: na stronie badania w Polsce, na stronie IEA oraz na stronie Międzynarodowego Centrum Badawczego TIMSS i PIRLS.

 

Dane i narzędzia 

 

 

 

PISA

Organizatorzy: Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA), Międzynarodowe Centrum Badawcze TIMSS i PIRLS w Koledżu Bostońskim (Stany Zjednoczone) 

Przedmiot badania: Wiedza i umiejętności uczniów z zakresu rozumienia czytanego tekstu, opinie i postawy uczniów, ich doświadczenia edukacyjne i środowisko domowe, opinie i doświadczenia nauczycieli, procesy nauczania w klasie i szkole, zasoby i organizacja pracy szkoły

Uczestnicy badania: Uczniowie w czwartym roku edukacji szkolnej, nauczyciele języka ojczystego, dyrektorzy szkół, rodzice uczniów

Edycje badania*: 2001, 2006, 2011, 2016, 2021, 2026
*Pogrubieniem oznaczane są edycje z udziałem Polski.

Próba: Najpierw losowane są szkoły, a następnie w wylosowanych szkołach konkretne oddziały klasy 4. Do badania zapraszani są wszyscy uczniowie wylosowanych oddziałów, nauczyciele języka ojczystego uczący w tych oddziałach, dyrektorzy szkół, a także rodzice uczniów.

Przebieg badania: Badanie wśród uczniów prowadzone w szkołach w formie audytoryjnej; dyrektorzy szkół, nauczyciele i rodzice uczniów biorą udział w badaniu, wypełniając ankiety w wyznaczonym okresie.

Narzędzia badawcze: Zestawy zadań i ankiety wypełniane przez uczniów, ankiety wypełniane przez dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców uczniów; forma papierowa (paper-based assessment) lub komputerowa/online (computer-based assessment) w zależności od edycji i kraju