Badanie zainicjowała Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Nadzór nad badaniem sprawuje Rada Krajów Uczestniczących w Badaniu (PIAAC Board of Participating Countries). PIAAC jest kontynuacją badania IALS (International Adult Literacy Survey, 1994-1998), w którym uczestniczyła też Polska oraz badania ALL (Adult Literacy and Life Skills Survey, 2003-2008).
Pierwszy cykl PIAAC zrealizowano w latach 2011–2017, a drugi cykl jest w trakcie realizacji. Pierwszy cykl obejmował trzy rundy badań, w których uczestniczyło, odpowiednio, 24, 8 i 6 krajów. Polska brała udział w pierwszej rundzie badania w latach 2011-2012. W latach 2014–2015 w Polsce jeszcze raz przebadano uczestników badania, zadając im dodatkowe pytania ankietowe (badanie postPIAAC). Drugi cykl badania PIAAC odbywa się w latach 2018–2024. W Polsce badanie wśród respondentów realizowano w latach 2022–2023.
Badanie PIAAC mierzy podstawowe umiejętności potrzebne do funkcjonowania we współczesnym świecie, które są kluczowe do zdobywania nowej wiedzy i kompetencji. W drugim cyklu badania sprawdzane są umiejętności takie jak rozumienie tekstu, rozumowanie matematyczne oraz rozwiązywanie problemów. W pierwszym cyklu badano także umiejętność rozwiązywania problemu z wykorzystaniem nowych technologii.
Uczestnicy badania PIAAC odpowiadają także na pytania ankietowe dotyczące ich wykształcenia, aktywności edukacyjnej, sytuacji na rynku pracy oraz opinii i postaw wobec kształcenia. Dodatkowo pytani są o to, jak wykorzystują swoje umiejętności w codziennym życiu i pracy.
Badanie PIAAC jest realizowane wśród osób w wieku 16–65 lat, mieszkających na stałe w danym kraju i nie przebywających w instytucjach zamkniętych. Przeprowadzane jest na reprezentatywnej, losowej próbie, dostosowanej do warunków danego kraju. W Polsce, w pierwszym i drugim cyklu badania próbę losowano z rejestru PESEL: losowanie było dwustopniowe, losowano miejscowości, a w ramach miejscowości badane osoby. W innych krajach korzysta się z podobnych rejestrów lub korzysta się z próby adresowej. Zasady doboru próby mogą być modyfikowane w zależności od potrzeb krajów uczestniczących w badaniu. W Polsce w pierwszym cyklu badania w próbie nadreprezentowano osoby młode (19–26 lat). W niektórych krajach dodatkowo bada się osoby 65+.
Badanie PIAAC jest przeprowadzane w domu uczestnika badania. Przeszkolony ankieter przeprowadza badanie ankietowe, a następnie uczestnik w obecności ankietera uczestniczy w badaniu umiejętności – rozwiązuje zestawy zadań. W Polsce w pierwszym cyklu uczestnicy mogli skorzystać z wersji komputerowej lub papierowej, przy czym wersja papierowa była w założeniu przeznaczona dla osób ze słabszymi umiejętnościami cyfrowymi. W drugim cyklu badanie prowadzone było wyłącznie w formie komputerowej (tablet lub komputer).
W Polsce za badania PIAAC odpowiada Instytut Badań Edukacyjnych (IBE), który prowadzi je na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN). W trzech rundach pierwszego cyklu badania PIAAC łącznie wzięło udział 39 krajów i regionów. Do pierwszej rundy drugiego cyklu zgłosiło się 31 krajów.
Więcej informacji: na stronie badania w Polsce oraz na stronie OECD.
ZAKRES BADANIA
Założenia teoretyczne badania
Zakres i założenia obu cykli badania PIAAC przedstawiane są w założeniach teoretycznych (assessment framework). Zakres pierwszego cyklu PIAAC został wypracowany przez ekspertów i przedstawicieli krajów uczestniczących w badaniu – nawiązuje on do wcześniejszych badań IALS i ALL. Założenia drugiego cyklu zachowują ciągłość istotną z perspektywy porównań między cyklami. Zostały jednak zweryfikowane i zaktualizowane, tak by lepiej uwzględnić zmiany zachodzące we współczesnym świecie, szczególności w zakresie korzystania z umiejętności rozumienia tekstu i umiejętności matematycznych, a także sposób pomiaru (wyłącznie pomiar z wykorzystaniem komputera).
Założenia teoretyczne poszczególnych cykli badania PIAAC są dostępne na stronie OECD.
WYNIKI
Raporty krajowe – Polska
Raporty krajowe są opracowywane przez krajowe zespoły badawcze. Polskie raporty zawierają bardziej szczegółowe omówienie wyników dotyczących Polski i polskich respondentów.
[sposób przedstawienia raportów: raport(y) z najnowszej edycji badania – pierwszy na liście niżej: na poziomym kafelku po lewej okładka, po prawej tytuł raportu, pod tytułem przycisk „Zobacz publikację”; raporty z poprzednich edycji opracowane analogicznie, ale widoczne po naciśnięciu przycisku „Poprzednie edycje”, niżej materiał referencyjny do układu ze strony iccs.ibe.edu.pl]
Kafelek 1 - widoczny
Krajowy raport z 1 cyklu badania PIAAC
Rynko, M. (red.) (2013). Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC)
Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych
Zobacz publikację
Broszura z wynikami pierwszego cyklu badania w latach 2011-2012
Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC)
Raport z badania postPIAAC
Chłoń-Domińczak, A, Palczyńska, M. (2015). Rynek pracy a kompetencje Polaków – wybrane wyniki badania postPIAAC
Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych
Raporty międzynarodowe
Raporty międzynarodowe prezentujące wyniki poszczególnych edycji badania oraz inne publikacje i materiały dotyczące badania są dostępne na stronie OECD.
[sposób przedstawienia publikacji: kafelki z nazwami cykli, po kliknięciu w kafelek przekierowanie do linku z raportem(-ami) z danego badania – tytuł(y) publikacji z hiperlinkiem(-ami)]
PIAAC 2 cykl 2018–2024
PIAAC 1 cykl 2011–2017
Pod kafelkiem teksty i hiperlinki
OECD Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills
Październik 2013
Adults, Computers and Problem Solving
Czerwiec 2015
Skills Matter: Further Results from the Survey of Adult Skills
Czerwiec 2016
Skills on the move
Październik 2018
Skills Matter: Additional Results from the Survey of Adult Skills
Listopad 2019
AKTUALNA EDYCJA
PIAAC 2018–2024
Badanie prowadzone w latach 2018–2014. Polska wzięła udział w pierwszej rundzie badania realizowanej wśród respondentów w latach 2022–2023. Ogłoszenie głównych wyników tej rundy badania odbędzie się 10 grudnia 2024 roku. Bazy danych z badania zostaną opublikowane w 2025 roku.