Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

ICILS

Międzynarodowe Badanie Kompetencji
Komputerowych i Informacyjnych
International Computer and Information Literacy Study

Badanie ICILS zainicjowało i prowadzi Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA). ICILS mierzy kompetencje związane z obsługą komputera jako narzędzia pracy, komunikacji oraz wyszukiwania i oceny informacji. Od 2018 roku przeprowadzany jest też pomiar umiejętności myślenia komputacyjnego, czyli rozwiązywania problemów z wykorzystaniem myślenia algorytmicznego. Badanie prowadzone jest od 2013 roku co pięć lat. Polska wzięła udział w pierwszej edycji badania ICILS.  

W badaniu mierzy się umiejętności uczniów w ósmym roku edukacji szkolnej, przy czym średni wiek uczniów w momencie badania nie może być niższy niż 13,5 roku. W Polsce w 2013 roku badanie prowadzone było w klasie 2 gimnazjum. 

Badanie realizowane jest na reprezentatywnej, losowej próbie uczniów. Dobór próby odbywa się dwustopniowo – najpierw losowane są szkoły, a następnie z wylosowanych szkół oddziały klasowe. Do badania zapraszani są wszyscy uczniowie z wylosowanych oddziałów. W badaniu w poszczególnych krajach uczestniczy zwykle ok. 150 szkół i ok. 4-5 tysięcy uczniów. 

Przedmiotem badania jest także szereg zagadnień kontekstowych, odnoszących się m.in. do opinii i postaw uczniów, ich środowiska domowego i doświadczeń edukacyjnych, opinii i doświadczeń nauczycieli, procesów nauczania na poziomie klasy i szkoły, zasobów i organizacji pracy szkoły związanych z korzystaniem z TIK. Dane dotyczące tych zagadnień zbierane są za pomocą ankiet wypełnianych przez uczniów, nauczycieli różnych przedmiotów (z badanych oddziałów klasowych) oraz dyrektorów wylosowanych do badania szkół.

Uczniowie w szkole rozwiązują na komputerze zestawy zadań dotyczących umiejętności komputerowych oraz informacyjnych, a następnie wypełniają ankiety.

Badanie ICILS w Polsce jest prowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE). Polska weźmie w nim udział ponownie w 2028 roku. Badanie ICILS 2028 zostanie sfinansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i zrealizowane w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych” finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS). 

Liczba krajów i regionów uczestniczących w kolejnych edycjach badania ICILS zmieniała się. W pierwszej edycji w 2013 roku uczestniczyły 22 kraje i regiony, a 10 lat później do badania przystąpiło 35 krajów i regionów.

Więcej informacji na stronie IEA.

 

Dane i narzędzia

 

 

Założenia teoretyczne badania

 

 

 

Zakres i założenia każdej edycji badania ICILS przedstawiane są w założeniach teoretycznych (assessment framework). Założenia badania w poszczególnych edycjach zachowują ciągłość istotną z perspektywy porównań między edycjami. Zarazem jednak w każdej edycji są poddawane weryfikacji i aktualizacji, biorąc pod uwagę m.in. postęp technologiczny oraz szybko zmieniającą się rzeczywistość cyfrową, której dotyczy badanie. W przygotowaniu założeń badania biorą udział eksperci oraz przedstawiciele krajów uczestniczących w badaniu.

Założenia teoretyczne poszczególnych edycji badania ICILS są dostępne na stronie IEA.

.
 

Raporty krajowe – Polska

Dotychczas opracowano jeden raport krajowy z badania ICILS. Zawiera on bardziej szczegółowe informacje o wynikach dotyczących Polski i wynikach uczniów z polskich szkół – dokładniej przeanalizowane i opisane, zazwyczaj w porównaniu z wynikami z innych krajów.

ICILS 2013

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z badania ICILS 2013

Sijko K. (red.) (2014). Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce. Raport z międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych ICILS 2013

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

 Zobacz publikację

 

Raporty międzynarodowe

Raporty międzynarodowe prezentujące wyniki poszczególnych edycji badania oraz inne publikacje i materiały dotyczące badania są dostępne na stronach IEA.

ICILS 2023

Badanie prowadzone w latach 2021–2024. W szkołach zrealizowano je w 2023 roku. Wyniki zostały upublicznione 12 listopada 2024 roku, a bazy danych z badania zostaną opublikowane na początku 2025 roku. Polska nie bierze udziału w tej edycji badania ICILS.

PISA

Organizator: Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA)

Przedmiot badania: Wiedza i umiejętności z zakresu obsługi komputera oraz wyszukiwania informacji, opcjonalnie myślenie komputacyjne, opinie i postawy uczniów, ich doświadczenia edukacyjne i środowisko domowe, opinie i doświadczenia nauczycieli, procesy nauczania w klasie i szkole, zasoby i organizacja pracy szkoły – w kontekście technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK)

Uczestnicy badania: Uczniowie w ósmym roku edukacji szkolnej, nauczyciele uczniów w ósmym roku edukacji szkolnej, a także dyrektorzy szkół i szkolni koordynatorzy ds. TIK

Edycje badania:  2013, 2018, 2023, 2028
Pogrubieniem zaznaczone są edycje z udziałem Polski.

Próba: Najpierw losowane są szkoły, a następnie w wylosowanych szkołach konkretne oddziały klasy 8 i konkretni nauczyciele. Do badania zapraszani są wszyscy uczniowie z wylosowanych oddziałów i wylosowani nauczyciele, a także dyrektorzy szkół. 

Przebieg badania: Badanie wśród uczniów prowadzone w szkołach w formie audytoryjnej;  dyrektorzy szkół, nauczyciele i koordynatorzy ds. TIK biorą udział w badaniu, wypełniając ankiety w wyznaczonym okresie.

Narzędzia badawcze: Zestawy zadań i ankiety wypełniane przez uczniów, ankiety wypełniane przez dyrektorów szkół i nauczycieli; forma komputerowa/online (computer-based assessment).