Badanie ICILS zainicjowało i prowadzi Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA). ICILS mierzy kompetencje związane z obsługą komputera jako narzędzia pracy, komunikacji oraz wyszukiwania i oceny informacji. Od 2018 roku przeprowadzany jest też pomiar umiejętności myślenia komputacyjnego, czyli rozwiązywania problemów z wykorzystaniem myślenia algorytmicznego. Badanie prowadzone jest od 2013 roku co pięć lat. Polska wzięła udział w pierwszej edycji badania ICILS.
W badaniu mierzy się umiejętności uczniów w ósmym roku edukacji szkolnej, przy czym średni wiek uczniów w momencie badania nie może być niższy niż 13,5 roku. W Polsce w 2013 roku badanie prowadzone było w klasie 2 gimnazjum.
Badanie realizowane jest na reprezentatywnej, losowej próbie uczniów. Dobór próby odbywa się dwustopniowo – najpierw losowane są szkoły, a następnie z wylosowanych szkół oddziały klasowe. Do badania zapraszani są wszyscy uczniowie z wylosowanych oddziałów. W badaniu w poszczególnych krajach uczestniczy zwykle ok. 150 szkół i ok. 4-5 tysięcy uczniów.
Przedmiotem badania jest także szereg zagadnień kontekstowych, odnoszących się m.in. do opinii i postaw uczniów, ich środowiska domowego i doświadczeń edukacyjnych, opinii i doświadczeń nauczycieli, procesów nauczania na poziomie klasy i szkoły, zasobów i organizacji pracy szkoły związanych z korzystaniem z TIK. Dane dotyczące tych zagadnień zbierane są za pomocą ankiet wypełnianych przez uczniów, nauczycieli różnych przedmiotów (z badanych oddziałów klasowych) oraz dyrektorów wylosowanych do badania szkół.
Uczniowie w szkole rozwiązują na komputerze zestawy zadań dotyczących umiejętności komputerowych oraz informacyjnych, a następnie wypełniają ankiety.
Badanie ICILS w Polsce jest prowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE). Polska weźmie w nim udział ponownie w 2028 roku. Badanie ICILS 2028 zostanie sfinansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i zrealizowane w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych” finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Liczba krajów i regionów uczestniczących w kolejnych edycjach badania ICILS zmieniała się. W pierwszej edycji w 2013 roku uczestniczyły 22 kraje i regiony, a 10 lat później do badania przystąpiło 35 krajów i regionów.
Więcej informacji na stronie IEA.
Dane i narzędzia
Założenia teoretyczne badania
Zakres i założenia każdej edycji badania ICILS przedstawiane są w założeniach teoretycznych (assessment framework). Założenia badania w poszczególnych edycjach zachowują ciągłość istotną z perspektywy porównań między edycjami. Zarazem jednak w każdej edycji są poddawane weryfikacji i aktualizacji, biorąc pod uwagę m.in. postęp technologiczny oraz szybko zmieniającą się rzeczywistość cyfrową, której dotyczy badanie. W przygotowaniu założeń badania biorą udział eksperci oraz przedstawiciele krajów uczestniczących w badaniu.
Założenia teoretyczne poszczególnych edycji badania ICILS są dostępne na stronie IEA.
Raporty krajowe – Polska
Dotychczas opracowano jeden raport krajowy z badania ICILS. Zawiera on bardziej szczegółowe informacje o wynikach dotyczących Polski i wynikach uczniów z polskich szkół – dokładniej przeanalizowane i opisane, zazwyczaj w porównaniu z wynikami z innych krajów.
ICILS 2013
Krajowy raport z badania ICILS 2013
Sijko K. (red.) (2014). Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce. Raport z międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych ICILS 2013
Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych
Raporty międzynarodowe
Raporty międzynarodowe prezentujące wyniki poszczególnych edycji badania oraz inne publikacje i materiały dotyczące badania są dostępne na stronach IEA.
ICILS 2023
Badanie prowadzone w latach 2021–2024. W szkołach zrealizowano je w 2023 roku. Wyniki zostały upublicznione 12 listopada 2024 roku, a bazy danych z badania zostaną opublikowane na początku 2025 roku. Polska nie bierze udziału w tej edycji badania ICILS.