Polska od wielu lat uczestniczy w szeregu międzynarodowych porównawczych badań edukacyjnych dotyczących kompetencji dzieci i młodzieży. Stanowią one unikalne źródło wiedzy na temat poziomu umiejętności i postaw uczniów, ich zmian w czasie, a także – co szczególnie istotne – umożliwiają porównania osiągnięć polskich uczniów i ich rówieśników z krajów z całego świata.
W badaniach tych uwzględniane są także różnorodne zagadnienia związane z procesami i warunkami uczenia się i nauczania jak np. opinie i metody pracy nauczycieli, zasoby i organizacja pracy szkoły, środowisko domowe i działania edukacyjne podejmowane przez rodziców uczniów. Dzięki temu można poszukiwać odpowiedzi na pytanie, od czego zależą umiejętności uczniów.
Prowadzone są także międzynarodowe badania dotyczące umiejętności dorosłych, a także badania koncentrujące się na organizacji, sposobach i warunkach pracy nauczycieli i dyrektorów szkół.
Głównymi organizatorami międzynarodowych badań edukacyjnych prowadzonych w Polsce są Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA). Zbiory danych z badań prowadzonych przez te instytucje są publicznie dostępne i stanowią ważny zasób nie tylko dla badaczy i naukowców, ale wszystkich zainteresowanych edukacją i jej efektami.