Metoda naukowa i niepewność. Dlaczego zrozumienie metody i niepewności naukowej jest ważne – historia pewnej idei

  Pobierz plik PDF

Do wyjaśnienia funkcjonowania świata badacze wykorzystują głównie metodę naukową. Jej historyczny rozwój, szczególnie w obszarze nauk przyrodniczych, wiązał się z podważaniem dotychczasowych teorii stanowiących ustaloną, ugruntowaną naukę. W publikacji omówiono rozwój i weryfikację naukową teorii samorództwa jako przykładu zmian w rozumieniu naturalnych procesów oraz odniesiono się również do roli niepewności w nauce. Historia samorództwa – od jej początków w starożytności, przez eksperymenty Jana Baptisty van Helmonta, Francesco Rediego i Ludwika Pasteura – pokazuje, jak naukowcy, zdobywając coraz to nowe informacje i formułując wnioski z prac eksperymentalnych, korygowali swoje przekonania w świetle nowych dowodów. Autorzy, wykorzystując przykłady z historii odkryć naukowych, podkreślają rolę rozumienia metody naukowej, umiejętnej oceny wniosków z badań, otwartości na nowe idee oraz krytycznego myślenia i nauczania o niepewności naukowej w procesie nauczania/uczenia się.

Aktualny numer EBiŚ

Edukacja 01 2021 okladka

Skuteczność procesu uczenia się z wykorzystaniem TIK a pobudzenie układu nagrody – studium krytyczne

  • Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała

Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR

  • Klaudia Węc, Ryszarda Cierzniewska, Przemysław Frąckowiak

The impact of the AI revolution on the ICT labour market

  • Daniel Grzonka, Krzysztof Swałdek, Irshad Ahmed Abbasi, Ketaraju Venkata Daya Sagar

Zróżnicowanie postrzegania globalnych zagrożeń przez polskich ósmoklasistów – wyniki międzynarodowego badania ICCS

  • Michał Sitek, Olga Wasilewska, E. Barbara Ostrowska

Kompetencje jako kategoria odpowiedzialnej zmiany w pracy nauczyciela

  • Beata Cieśleńska, Alicja Skibicka-Piechna

The new epistemology of mathematics and formal sciences in the age of AI. Critical concept kinds and diversity of mental representations

  • Karolina Tytko, Franci Mangraviti, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Metoda naukowa i niepewność. Dlaczego zrozumienie metody i niepewności naukowej jest ważne – historia pewnej idei

  • E. Barbara Ostrowska, Marcin M. Chrzanowski, Agnieszka Suszczyńska

Przemiany cyfrowe w edukacji

  • Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

ChatGPT i przyszłość nauczania: jak AI zmienia krajobraz edukacyjny

  • Karolina Tytko, Mirosław Roszkowski, Marek Malucha, Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Interpretacja dziedzictwa jako narzędzie włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną w doświadczenie środowiska naturalnego w Polsce

  • Martyna Olszewska, Diana Aksamit, Katarzyna Mykowska