Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Konferencje i spotkania

Wydarzenia online, hybrydowe i stacjonarne, podczas których przedstawiamy istotne zagadnienia edukacyjne i poznajemy opinie naszych interesariuszy.

Blisko 150 przedstawicieli z ponad 60 krajów i regionów z całego świata wzięło udział w odbywającym się w dniach 17-22 sierpnia w Warszawie spotkaniu krajowych koordynatorów Międzynarodowego Badania Postępów Biegłości w Czytaniu – PIRLS 2026. Wydarzenie tej rangi odbyło się w Warszawie po raz pierwszy.

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy i Ministerstwo Edukacji Narodowej były współorganizatorami spotkania wraz z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA) – inicjatorem badania PIRLS na świecie.

W trakcie spotkania eksperci krajowych zespołów badawczych oraz przedstawiciele międzynarodowego konsorcjum wspólnie pracowali nad weryfikacją materiałów badawczych - tekstów,zadań oraz ankiet skierowanych do uczniów, rodziców i nauczycieli wykorzystanych w badaniu pilotażowym. Omawiane były również procedury dotyczące doboru próby badawczej, organizacji badania głównego w szkołach oraz analizy zebranych danych.
Ważnym elementem spotkania była też wymiana doświadczeń pomiędzy zespołami z różnych krajów, co pozwala na lepsze dostosowanie narzędzi do zróżnicowanych kontekstów edukacyjnych i wpływa na podniesienie jakości badania. Wydarzenie stanowiło również okazję do zacieśnienia współpracy międzynarodowej w obszarze badań edukacyjnych.

PIRLS to międzynarodowe badanie kompetencji uczniów w zakresie rozumienia czytanego tekstu. Prowadzone jest od 2001 roku co pięć lat i obejmuje kilkadziesiąt krajów z całego świata - Polska uczestniczy w nim od 2006 roku. Najbliższe badanie główne odbędzie się wiosną 2026 roku i zostanie zrealizowane w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych”, finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego.