Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Międzynarodowe
badania
edukacyjne

Źródło wiedzy na temat poziomu umiejętności i postaw
 
BM zakładka Badania Międzynarodowe

Polska od wielu lat uczestniczy w wielu międzynarodowych porównawczych badaniach edukacyjnych, które dotyczą kompetencji dzieci i młodzieży. Jest to unikalne źródło wiedzy na temat poziomu umiejętności i postaw uczniów oraz ich zmian w czasie. Co szczególnie istotne, takie badania pozwalają porównywać osiągnięcia polskich uczniów i ich rówieśników z krajów z całego świata.

Oprócz kompetencji w badaniach tych uwzględniane są także różnorodne zagadnienia związane z procesami i warunkami uczenia się oraz nauczania, np. opinie i metody pracy nauczycieli, zasoby i organizacja pracy szkoły, środowisko domowe i działania edukacyjne podejmowane przez rodziców uczniów. Dzięki temu można szukać odpowiedzi na pytanie, od czego zależą umiejętności uczniów.

Prowadzone są również międzynarodowe badania dotyczące umiejętności dorosłych, a także badania koncentrujące się na organizacji, sposobach i warunkach pracy nauczycieli oraz dyrektorów szkół.

Głównymi organizatorami międzynarodowych badań edukacyjnych prowadzonych w Polsce są Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA). Zbiory danych z badań prowadzonych przez te instytucje są publicznie dostępne i stanowią ważny zasób nie tylko dla badaczy i naukowców, ale dla wszystkich zainteresowanych edukacją i jej efektami.