Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

O projekcie

Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych
CEL PROJEKTU

Nasz cel to dostarczenie wiarygodnych danych, analiz i rekomendacji ważnych dla rozwijania kompetencji kluczowych dzieci i młodzieży.

Zebrane dane, analizy, wnioski i rekomendacje będą stanowiły ważny zasób wiedzy do wykorzystania przy tworzeniu polityki edukacyjnej. Będą przydatne przy podejmowaniu decyzji przez instytucje i podmioty odpowiedzialne za kształtowanie działań w obszarze edukacji na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Będą z nich mogły korzystać także instytucje odpowiedzialne za kształcenie i doskonalenie kadry pedagogicznej, a także same szkoły, nauczycielki i nauczyciele. W projekcie prowadzone będą działania wspierające wykorzystanie danych z badań międzynarodowych przez różne środowiska, w tym środowiska eksperckie i naukowe.

testowe tlo
ZADANIA W PROJEKCIE

Jakie są nasze działania?

Przeprowadzenie w Polsce kolejnych edycji trzech badań międzynarodowych

Przeprowadzimy w Polsce – zgodnie z wszystkimi wymogami organizatorów – kolejne edycje trzech międzynarodowych badań porównawczych:

PIRLS 2026 – Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu – mierzące umiejętność rozumienia czytanego tekstu, prowadzone w czwartej klasie szkoły podstawowej. 

TIMSS 2027 – Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych –   mierzące umiejętności z zakresu matematyki i nauk przyrodniczych, prowadzone w czwartej klasie szkoły podstawowej.

ICILS 2028 – Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych - mierzące kompetencje komputerowe i informacyjne, prowadzone w ósmej klasie szkoły podstawowej.

Zbiory danych z badań zostaną włączone do międzynarodowych, publicznie dostępnych baz. Dla badań PIRLS i TIMSS powstaną raporty krajowe z najważniejszymi wynikami.  Harmonogram prac badawczych jest ściśle powiązany z pracami międzynarodowych konsorcjów badawczych i harmonogramami międzynarodowymi.

testowe tlo

Analiza danych, opracowanie wniosków i rekomendacji

Będziemy prowadzić analizy danych z różnych badań międzynarodowych, zarówno realizowanych w projekcie, jak i prowadzonych w ramach innych działań. Przygotujemy krótsze analizy i raporty koncentrujące się na zagadnieniach istotnych z punktu widzenia systemu edukacji w Polsce. Obszary analiz oraz wnioski z analiz i rekomendacje będą konsultowane z kluczowymi interesariuszami. Jako uzupełnienie będziemy prowadzić niewielkie badania umożliwiające pogłębienie wiedzy o wybranych zagadnieniach, a także analizy wykorzystujące dane wtórne.

testowe tlo

Docieranie z danymi, wynikami, wnioskami i rekomendacjami z badań

W ramach projektu będziemy prowadzić działania mające na celu zwiększenie wykorzystania danych, wiedzy i doświadczeń z badań międzynarodowych przez przedstawicieli różnych środowisk. Będziemy udostępniać dane, wyniki, wnioski i rekomendacje z badań, a także inne materiały dotyczące danych z badań międzynarodowych. Zorganizujemy seminaria i warsztaty dla nauczycielek i nauczycieli, przedstawicielek i przedstawicieli ośrodków doskonalenia nauczycieli, kadry zarządzającej oświatą, środowisk eksperckich i naukowych. Seminaria i warsztaty posłużą do wypracowania i doskonalenia materiałów, które udostępnimy szerszym grupom odbiorców w formie online. Będziemy też współpracować z różnymi instytucjami edukacyjnymi.

3 O projekcie Grupa konsultacje
GRUPY DOCELOWE

Do kogo kierujemy nasze działania?

Nasze grupy docelowe w projekcie to przedstawiciele i przedstawicielki:

  • ministerstw, urzędów centralnych, instytucji z otoczenia organizacyjnego resortów, 
  • jednostek samorządu terytorialnego,
  • uczelni, instytutów badawczych i innych podmiotów prowadzących badania i analizy edukacyjne,
  • szkół i placówek oświatowych,  
  • instytucji kształcenia i doskonalenia nauczycielek i nauczycieli, 
  • organizacji pozarządowych i partnerów społecznych,
  • uczennice, uczniowie i ich rodzice.

Będziemy przygotowywać materiały dla różnych grup odbiorców, dostosowując je do ich potrzeb. Oprócz analiz i raportów udostępniać będziemy dodatkowe materiały opracowane na podstawie wyników i wniosków z badań. Osoby zainteresowane samodzielnym wyszukiwaniem danych z badań wyposażymy w wiedzę i wskazówki, jak to zrobić. Dla ułatwienia do opracowanych materiałów będziemy dodawać następujące oznaczenia określające grupy odbiorców, do których są kierowane:

GRAFIKA STARTOWA do opisu
szkoły i nauczyciele
GRAFIKA STARTOWA do opisu
rodzice
GRAFIKA STARTOWA do opisu
instytucje, organizacje społeczne
GRAFIKA STARTOWA do opisu
samorządy
GRAFIKA STARTOWA do opisu
nauka
3 O projekcie Grupa konsultacje
GRUPA KONSULTACYJNA

Z kim współpracujemy?

W ramach projektu powołana została grupa konsultacyjna. W jej skład wchodzą przedstawiciele ministerstw, środowisk naukowych, organizacji zrzeszających jednostki samorządu terytorialnego, instytucji kształcenia i doskonalenia nauczycieli, organizacji zrzeszających kadry oświaty i rodziców oraz organizacji pozarządowych i innych partnerów społecznych. Celem prac grupy jest konsultacja obszarów, w których będą prowadzone analizy, a także wniosków i rekomendacji z tych analiz. Planujemy na bieżąco wyłaniać tematy analiz i raportów tak, żeby móc w nich poruszać zagadnienia najbardziej aktualne i pożądane przez odbiorców naszych działań. Osoby zainteresowane pracami grupy konsultacyjnej zachęcamy do This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Dodatkowe informacje

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.) zwanej dalej "KPON". Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać  osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje),za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej): 

  1. poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. J.Ch. Szucha 25, 00-580 Warszawa,
  2. skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji Narodowej

 

Wartość Projektu wynosi  32 000 000 zł w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich : 26 406 400,00 zł

Data podpisania umowy: 18.01.2024

Dofinansowanie z Budżetu Państwa: 5 593 600,00 zł

Nr projektu: FERS.01.04-IP.05-0016/23

znaki strona www male