Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).

O projekcie

Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych
CEL PROJEKTU

Nasz cel to dostarczenie wiarygodnych danych, analiz i rekomendacji ważnych dla rozwijania kompetencji kluczowych dzieci i młodzieży.

Zebrane dane, analizy, wnioski i rekomendacje będą stanowiły ważny zasób wiedzy do wykorzystania przy tworzeniu polityki edukacyjnej. Będą przydatne przy podejmowaniu decyzji przez instytucje i podmioty odpowiedzialne za kształtowanie działań w obszarze edukacji na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Będą z nich mogły korzystać także instytucje odpowiedzialne za kształcenie i doskonalenie kadry pedagogicznej, a także same szkoły, zwłaszcza nauczycielki i nauczyciele. W projekcie prowadzone będą działania wspierające wykorzystanie danych z badań międzynarodowych przez różne środowiska, w tym środowiska eksperckie i naukowe.

testowe tlo
ZADANIA W PROJEKCIE

Jakie są nasze działania?

Przeprowadzenie w Polsce kolejnych edycji trzech badań międzynarodowych

Przeprowadzimy w Polsce – zgodnie z wszystkimi wymogami organizatorów – kolejne edycje czterech międzynarodowych badań porównawczych:

PIRLS 2026 – Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu – mierzące umiejętność rozumienia czytanego tekstu, prowadzone w czwartej klasie szkoły podstawowej. 

TIMSS 2027 – Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych –   mierzące umiejętności z zakresu matematyki i nauk przyrodniczych, prowadzone w czwartej i ósmej klasie szkoły podstawowej.

ICILS 2028 – Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych - mierzące kompetencje komputerowe i informacyjne, prowadzone w ósmej klasie szkoły podstawowej.

SSES 2026 – Międzynarodowe Badanie Kompetencji Społecznych i Emocjonalnych – mierzące poziom kompetencji społecznych i emocjonalnych, prowadzone wśród uczniów 15-letnich, a w niektórych krajach również dodatkowo 10-letnich.

Zbiory danych z badań zostaną włączone do międzynarodowych, publicznie dostępnych baz. Dla badań PIRLS i TIMSS powstaną raporty krajowe z najważniejszymi wynikami.  Harmonogram prac badawczych jest ściśle powiązany z pracami międzynarodowych konsorcjów badawczych i harmonogramami międzynarodowymi.

testowe tlo

Analiza danych, opracowanie wniosków i rekomendacji

Będziemy prowadzić analizy danych z różnych badań międzynarodowych, zarówno realizowanych w projekcie, jak i prowadzonych w ramach innych działań. Przygotujemy krótsze analizy i raporty koncentrujące się na zagadnieniach istotnych z punktu widzenia systemu edukacji w Polsce. Obszary analiz oraz wnioski z analiz i rekomendacje będą konsultowane z kluczowymi interesariuszami. Jako uzupełnienie będziemy prowadzić niewielkie badania umożliwiające pogłębienie wiedzy o wybranych zagadnieniach, a także analizy wykorzystujące dane wtórne.

testowe tlo

Docieranie z danymi, wynikami, wnioskami i rekomendacjami z badań

W ramach projektu będziemy prowadzić działania mające na celu zwiększenie wykorzystania danych, wiedzy i doświadczeń z badań międzynarodowych przez przedstawicieli różnych środowisk. Będziemy udostępniać dane, wyniki, wnioski i rekomendacje z badań, a także inne materiały dotyczące danych z badań międzynarodowych. Zorganizujemy seminaria i warsztaty dla nauczycielek i nauczycieli, przedstawicielek i przedstawicieli ośrodków doskonalenia nauczycieli, kadry zarządzającej oświatą, środowisk eksperckich i naukowych. Seminaria i warsztaty posłużą do wypracowania i doskonalenia materiałów, które udostępnimy szerszym grupom odbiorców w formie online. Będziemy też współpracować z różnymi instytucjami edukacyjnymi.

3 O projekcie Grupa konsultacje
GRUPY DOCELOWE

Do kogo kierujemy nasze działania?

Nasze grupy docelowe w projekcie to przedstawiciele i przedstawicielki:

  • ministerstw, urzędów centralnych, instytucji z otoczenia organizacyjnego resortów, 
  • jednostek samorządu terytorialnego,
  • uczelni, instytutów badawczych i innych podmiotów prowadzących badania i analizy edukacyjne,
  • szkół i placówek oświatowych,  
  • instytucji kształcenia i doskonalenia nauczycielek i nauczycieli, 
  • organizacji pozarządowych i partnerów społecznych,
  • uczennic, uczniów i ich rodziców.

Będziemy przygotowywać materiały dla różnych grup odbiorców dostosowane do ich potrzeb. Oprócz analiz i raportów będziemy udostępniać dodatkowe materiały opracowane na podstawie wyników i wniosków z badań. Osoby zainteresowane samodzielnym wyszukiwaniem danych z badań wyposażymy w wiedzę i wskazówki, jak to robić. Dla ułatwienia do opracowanych materiałów będziemy dodawać następujące oznaczenia określające grupy odbiorców, do których są kierowane:

GRAFIKA STARTOWA do opisu
szkoły i nauczyciele
GRAFIKA STARTOWA do opisu
rodzice
GRAFIKA STARTOWA do opisu
instytucje, organizacje społeczne
GRAFIKA STARTOWA do opisu
samorządy
GRAFIKA STARTOWA do opisu
nauka
3 O projekcie Grupa konsultacje
GRUPA KONSULTACYJNA

Z kim współpracujemy?

W ramach projektu została powołana grupa konsultacyjna. W jej skład wchodzą przedstawiciele ministerstw, środowisk naukowych, organizacji zrzeszających jednostki samorządu terytorialnego, instytucji kształcenia i doskonalenia nauczycieli, organizacji zrzeszających kadry oświaty i rodziców oraz organizacji pozarządowych i innych partnerów społecznych. Celem prac grupy jest konsultacja obszarów, w których będą prowadzone analizy, a także wniosków i rekomendacji z tych analiz. Planujemy na bieżąco wyłaniać tematy analiz i raportów tak, żeby móc w nich poruszać zagadnienia najbardziej aktualne i pożądane przez odbiorców naszych działań. Osoby zainteresowane pracami grupy konsultacyjnej zachęcamy do drogą mejlową na adres This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. lub pod numerem telefonu + 48 24 17 160. 

Dodatkowe informacje

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.) zwanej dalej KPON. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej): 

  1. poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. J.Ch. Szucha 25, 00-580 Warszawa,
  2. skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Wartość Projektu wynosi  39 999 452,61 zł w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich : 33 007 548,29 zł

Data podpisania umowy: 18.01.2024

Dofinansowanie z Budżetu Państwa: 6 991 904,32 zł

Nr projektu: FERS.01.04-IP.05-0016/23

znaki strona www male