Edukacja i stymulacja rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży z ASD poprzez edukację pozaformalną metodą STEAM

  Pobierz plik PDF

W artykule omówiono wpływ edukacji pozaformalnej z zastosowaniem metody STEAM (science, technology, engineering, arts, mathematics) na osoby ze spektrum autyzmu (autism spectrum disorder, ASD). Przedstawiono studium przypadku zrealizowane na Politechnice Krakowskiej, gdzie zorganizowano zajęcia naukowe dla dzieci z ASD. Projekt wyróżniał się innowacyjnym podejściem, które łączyło warsztaty edukacyjne dla dzieci ze wsparciem ich rodzin, a także obejmowało dorosłych uczestników ze spektrum autyzmu. Kluczowym elementem była metoda STEAM, która umożliwiła połączenie różnorodnych dziedzin wiedzy w atrakcyjny i zrozumiały sposób, wspierając zarówno poznawczy, jak i społeczny rozwój uczestników projektu. Wyniki badań wykazały pozytywny wpływ zajęć na uczestników z każdej z grup wiekowych i skuteczność metody STEAM w pracy z osobami z ASD. Zajęcia przyczyniły się do zwiększenia zaangażowania dzieci, poprawy ich motywacji oraz zdolności do nawiązywania interakcji społecznych. Projekt miał także pozytywne oddziaływanie na rodziny, tworząc przestrzeń do wymiany doświadczeń i wzajemnego wsparcia. Istotnym wnioskiem jest możliwość szerokiego zastosowania edukacji STEAM w pracy z osobami z ASD, co może znacząco podnieść jakość ich edukacji oraz sprzyjać integracji społecznej.

Aktualny numer EBiŚ

Edukacja 01 2021 okladka

Skuteczność procesu uczenia się z wykorzystaniem TIK a pobudzenie układu nagrody – studium krytyczne

  • Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała

Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR

  • Klaudia Węc, Ryszarda Cierzniewska, Przemysław Frąckowiak

The impact of the AI revolution on the ICT labour market

  • Daniel Grzonka, Krzysztof Swałdek, Irshad Ahmed Abbasi, Ketaraju Venkata Daya Sagar

Zróżnicowanie postrzegania globalnych zagrożeń przez polskich ósmoklasistów – wyniki międzynarodowego badania ICCS

  • Michał Sitek, Olga Wasilewska, E. Barbara Ostrowska

Kompetencje jako kategoria odpowiedzialnej zmiany w pracy nauczyciela

  • Beata Cieśleńska, Alicja Skibicka-Piechna

The new epistemology of mathematics and formal sciences in the age of AI. Critical concept kinds and diversity of mental representations

  • Karolina Tytko, Franci Mangraviti, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Metoda naukowa i niepewność. Dlaczego zrozumienie metody i niepewności naukowej jest ważne – historia pewnej idei

  • E. Barbara Ostrowska, Marcin M. Chrzanowski, Agnieszka Suszczyńska

Przemiany cyfrowe w edukacji

  • Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

ChatGPT i przyszłość nauczania: jak AI zmienia krajobraz edukacyjny

  • Karolina Tytko, Mirosław Roszkowski, Marek Malucha, Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Interpretacja dziedzictwa jako narzędzie włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną w doświadczenie środowiska naturalnego w Polsce

  • Martyna Olszewska, Diana Aksamit, Katarzyna Mykowska