The impact of the AI revolution on the ICT labour market

  Pobierz plik PDF

Artificial intelligence evolves in cyclical patterns, with phases of dynamic technical progress, referred to as “AI springs”, interspersed with periods of stagnation, called “AI winters”. The current phase, known not only as another “AI spring” but rather as an “AI revolution”, has accelerated particularly over the past year, starting with the launch of the ChatGPT service on November 30, 2022. The widespread adoption of generative AI systems has significantly impacted numerous aspects of socio-economic life, with a particular focus on the ICT sector. This paper presents a detailed and comprehensive analysis of the labour market, utilising quantitative and qualitative data, to assess the impact of artificial intelligence tools, including their effects on the IT industry, potential AI applications across various sectors of the global economy, and a detailed study of the transformation of the Polish labour market in terms of AI-related occupations. In addition, the challenges facing the higher education system due to the growing demand for specialised personnel in artificial intelligence are identified. The paper also attempts to evaluate future trends in the labour market relating to the further development of artificial intelligence, with a particular focus on potential changes in the demand for competencies and possible challenges faced by various sectors of the economy.

Aktualny numer EBiŚ

Edukacja 01 2021 okladka

Skuteczność procesu uczenia się z wykorzystaniem TIK a pobudzenie układu nagrody – studium krytyczne

  • Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała

Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR

  • Klaudia Węc, Ryszarda Cierzniewska, Przemysław Frąckowiak

The impact of the AI revolution on the ICT labour market

  • Daniel Grzonka, Krzysztof Swałdek, Irshad Ahmed Abbasi, Ketaraju Venkata Daya Sagar

Zróżnicowanie postrzegania globalnych zagrożeń przez polskich ósmoklasistów – wyniki międzynarodowego badania ICCS

  • Michał Sitek, Olga Wasilewska, E. Barbara Ostrowska

Kompetencje jako kategoria odpowiedzialnej zmiany w pracy nauczyciela

  • Beata Cieśleńska, Alicja Skibicka-Piechna

The new epistemology of mathematics and formal sciences in the age of AI. Critical concept kinds and diversity of mental representations

  • Karolina Tytko, Franci Mangraviti, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Metoda naukowa i niepewność. Dlaczego zrozumienie metody i niepewności naukowej jest ważne – historia pewnej idei

  • E. Barbara Ostrowska, Marcin M. Chrzanowski, Agnieszka Suszczyńska

Przemiany cyfrowe w edukacji

  • Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

ChatGPT i przyszłość nauczania: jak AI zmienia krajobraz edukacyjny

  • Karolina Tytko, Mirosław Roszkowski, Marek Malucha, Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Interpretacja dziedzictwa jako narzędzie włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną w doświadczenie środowiska naturalnego w Polsce

  • Martyna Olszewska, Diana Aksamit, Katarzyna Mykowska