Głównym celem podjętych eksploracji była refleksja krytyczna nad możliwościami wykorzystania pobudzania układu nagrody podczas korzystania z technologii informacyjnych w trakcie uczenia się. Autorki podjęły próbę odpowiedzi na pytanie: Jaka jest rola (układu) nagrody w motywacji do działania i w procesie uczenia się? Poszukując odpowiedzi na pytanie badawcze, zastosowano niereaktywne metody badawcze skoncentrowane głównie na analizie treści różnych przekazów na temat procesu uczenia się. Szczególnym obszarem badań była regulacja metapoznawcza w kontekście wpływu układu nagrody na procesy uczenia się. Stwierdzono, że refleksja pedagogiczna w zbyt małym stopniu koncentruje się na tych zagadnieniach, zwłaszcza w kontekście zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji. Badania i analizy nie dotyczą rzeczywistych efektów uczenia się, a proponowane narzędzia badawcze mają związek głównie z innowacjami technicznymi lub organizacyjnymi.