Edukacja środowiskowa w działaniach społeczności lokalnych

  Pobierz plik PDF

Celem publikacji jest przegląd i analiza artykułów związanych z działaniami środowiskowymi społeczności lokalnych w ciągu 20 lat obecności czasopisma Edukacja Biologiczna i Środowiskowa na forum periodyków naukowych. Losowo wybrano 10 artykułów zamieszczonych w dziale zatytułowanym „Lokalne działania środowiskowoedukacyjne”. W publikacjach tych zostały opisane projekty naukowe i edukacyjne realizowane przez Autorów. Podczas analizy jakościowej tekstów artykułów, okazało się, że część projektów jest ściśle związana z działalnością szkoły i te zakwalifikowano jako edukacyjne. Druga część spełnia kryteria projektów naukowych (badawczych). Oba typy projektów przyniosły wymierne efekty praktyczne. Przeanalizowano ich tematykę a przede wszystkim konkluzje z nich wynikające. Tematyka artykułów dotyczyła przede wszystkim: edukacji dla zrównoważonego rozwoju lokalnych społeczności z udziałem miejscowych samorządów i szkół. W podsumowaniu zwrócono uwagę na to, że na przestrzeni 20 lat istnienia czasopisma EBiŚ, tematyka projektów była na bieżąco aktualizowana. Stwierdzono, że Autorzy – nauczyciele akademiccy reprezentowali wyższy poziom naukowy, prowadząc profesjonalne badania. Zaś nauczyciele szkolni, którzy byli autorami artykułów wykazali się większym doświadczeniem w praktyce edukacyjnej i angażowaniu uczniów do działań lokalnych. Stąd ich artykuły wykazały większe znaczenie praktyczne, wyrażone w działaniach.

Aktualny numer EBiŚ

Edukacja 01 2021 okladka

Skuteczność procesu uczenia się z wykorzystaniem TIK a pobudzenie układu nagrody – studium krytyczne

  • Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała

Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR

  • Klaudia Węc, Ryszarda Cierzniewska, Przemysław Frąckowiak

The impact of the AI revolution on the ICT labour market

  • Daniel Grzonka, Krzysztof Swałdek, Irshad Ahmed Abbasi, Ketaraju Venkata Daya Sagar

Zróżnicowanie postrzegania globalnych zagrożeń przez polskich ósmoklasistów – wyniki międzynarodowego badania ICCS

  • Michał Sitek, Olga Wasilewska, E. Barbara Ostrowska

Kompetencje jako kategoria odpowiedzialnej zmiany w pracy nauczyciela

  • Beata Cieśleńska, Alicja Skibicka-Piechna

The new epistemology of mathematics and formal sciences in the age of AI. Critical concept kinds and diversity of mental representations

  • Karolina Tytko, Franci Mangraviti, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Metoda naukowa i niepewność. Dlaczego zrozumienie metody i niepewności naukowej jest ważne – historia pewnej idei

  • E. Barbara Ostrowska, Marcin M. Chrzanowski, Agnieszka Suszczyńska

Przemiany cyfrowe w edukacji

  • Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

ChatGPT i przyszłość nauczania: jak AI zmienia krajobraz edukacyjny

  • Karolina Tytko, Mirosław Roszkowski, Marek Malucha, Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Interpretacja dziedzictwa jako narzędzie włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną w doświadczenie środowiska naturalnego w Polsce

  • Martyna Olszewska, Diana Aksamit, Katarzyna Mykowska