Celem publikacji jest przegląd i analiza artykułów związanych z działaniami środowiskowymi społeczności lokalnych w ciągu 20 lat obecności czasopisma Edukacja Biologiczna i Środowiskowa na forum periodyków naukowych. Losowo wybrano 10 artykułów zamieszczonych w dziale zatytułowanym „Lokalne działania środowiskowoedukacyjne”. W publikacjach tych zostały opisane projekty naukowe i edukacyjne realizowane przez Autorów. Podczas analizy jakościowej tekstów artykułów, okazało się, że część projektów jest ściśle związana z działalnością szkoły i te zakwalifikowano jako edukacyjne. Druga część spełnia kryteria projektów naukowych (badawczych). Oba typy projektów przyniosły wymierne efekty praktyczne. Przeanalizowano ich tematykę a przede wszystkim konkluzje z nich wynikające. Tematyka artykułów dotyczyła przede wszystkim: edukacji dla zrównoważonego rozwoju lokalnych społeczności z udziałem miejscowych samorządów i szkół. W podsumowaniu zwrócono uwagę na to, że na przestrzeni 20 lat istnienia czasopisma EBiŚ, tematyka projektów była na bieżąco aktualizowana. Stwierdzono, że Autorzy – nauczyciele akademiccy reprezentowali wyższy poziom naukowy, prowadząc profesjonalne badania. Zaś nauczyciele szkolni, którzy byli autorami artykułów wykazali się większym doświadczeniem w praktyce edukacyjnej i angażowaniu uczniów do działań lokalnych. Stąd ich artykuły wykazały większe znaczenie praktyczne, wyrażone w działaniach.