Zastosowanie doświadczeń i eksperymentów w nauczaniu chemii i biologii

  Pobierz plik PDF

Artykuł poświęcony jest charakterystyce i pozytywnym efektom wykonywania doświadczeń i eksperymentów podczas lekcji biologii i chemii na poziomie szkoły podstawowej. Autor artykułu zwraca uwagę na efektywność realizacji procesu nauczania i uczenia się, gdy uczniowie samodzielnie planują, wykonują, opisują doświadczenia, a następnie przeprowadzają wnioskowanie. Sprzyja to procesowi edukacyjnemu oraz pozwala utrzymać koncentrację uczniów, a także pozytywnie wpływa na zainteresowanie ich przedmiotami przyrodniczymi. W opracowaniu opisano przykłady doświadczeń chemicznych i biologicznych, które obrazują liczne procesy zachodzące w przyrodzie, takie jak: trawienie, sublimacja, resublimacja, reakcje egzoenergetyczne, wykrywanie białek, tłuszczów, cukrów itp. Autor zwraca uwagę na możliwość integracji wiadomości z biologii i chemii, a dzięki dokładnemu opisowi eksperymentów, obrazuje, w jaki sposób w jednym doświadczeniu można wyróżnić zarówno właściwości chemiczne, jak i biologiczne danych substancji.

Aktualny numer EBiŚ

Edukacja 01 2021 okladka

Słowo wstępne

  • Katarzyna Potyrała

Polska na drodze do utworzenia pierwszego biocentrum edukacji

  • Małgorzata Osowska

Jakość powietrza atmosferycznego na terenie Gminy Jerzmanowice–Przeginia (województwo małopolskie)

  • Aleksandra Izdebska, Małgorzata Kłyś

Prozdrowotne i terapeutyczne właściwości wybranych rodzajów miodu

  • Klaudia Szymanowska, Bożena Witek

Różnorodność gatunkowa zapylaczy

  • Paulina Burkot

Różnorodność gatunkowa zapylaczy – karta pracy

  • Paulina Burkot, Patrycja Burkot

Eko-porządki domowe – cykl warsztatów dla edukacji nieformalnej (część 2)

  • Małgorzata Krzeczkowska