Ptaki zimą

  Pobierz plik PDF

Dla zwierząt stałocieplnych, jakimi są ptaki, zima jest okresem, w którym muszą się zmierzyć z wieloma trudnościami. Najważniejszym zadaniem jest zdobycie odpowiedniej ilości pokarmu. Te gatunki, które zostają u nas na zimę, często zmieniają na ten czas preferencje pokarmowe, a ponadto zbliżają się do siedzib ludzkich i korzystają z przypadkowo znalezionych resztek pokarmu, albo są systematycznie dokarmiane. W tym czasie łatwo je obserwować, poznawać i odróżniać. W kolejnym artykule z serii „Poznaj – Polubisz” prezentujemy te gatunki, które w okresie zimy, choć nie tylko, przebywają w pobliżu człowieka. Są to gatunki należące do rzędu wróblowych – sójka, sroka, gawron, wrona, kawka, drozdy, kos i kwiczoł, podobny do nich choć odlatujący na krótko szpak, dwa gatunki wróbli – wróbel domowy i mazurek, oraz dwa gatunki sikor – sikora bogatka i sikora modra. W artykule przedstawiono cechy charakterystyczne każdego z tych gatunków i jeśli są, także ich cechy dymorficzne. Ponadto opisano ich biologię i preferencje pokarmowe w okresie zimy. Tekst został zilustrowany zdjęciami opisywanych ptaków.

Aktualny numer EBiŚ

Edukacja 01 2021 okladka

Skuteczność procesu uczenia się z wykorzystaniem TIK a pobudzenie układu nagrody – studium krytyczne

  • Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała

Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR

  • Klaudia Węc, Ryszarda Cierzniewska, Przemysław Frąckowiak

The impact of the AI revolution on the ICT labour market

  • Daniel Grzonka, Krzysztof Swałdek, Irshad Ahmed Abbasi, Ketaraju Venkata Daya Sagar

Zróżnicowanie postrzegania globalnych zagrożeń przez polskich ósmoklasistów – wyniki międzynarodowego badania ICCS

  • Michał Sitek, Olga Wasilewska, E. Barbara Ostrowska

Kompetencje jako kategoria odpowiedzialnej zmiany w pracy nauczyciela

  • Beata Cieśleńska, Alicja Skibicka-Piechna

The new epistemology of mathematics and formal sciences in the age of AI. Critical concept kinds and diversity of mental representations

  • Karolina Tytko, Franci Mangraviti, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Metoda naukowa i niepewność. Dlaczego zrozumienie metody i niepewności naukowej jest ważne – historia pewnej idei

  • E. Barbara Ostrowska, Marcin M. Chrzanowski, Agnieszka Suszczyńska

Przemiany cyfrowe w edukacji

  • Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

ChatGPT i przyszłość nauczania: jak AI zmienia krajobraz edukacyjny

  • Karolina Tytko, Mirosław Roszkowski, Marek Malucha, Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Interpretacja dziedzictwa jako narzędzie włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną w doświadczenie środowiska naturalnego w Polsce

  • Martyna Olszewska, Diana Aksamit, Katarzyna Mykowska