Soroban – jest w nim ukryty skarb

  Pobierz plik PDF

Nastanie nowej epoki, w której obecnie żyją społeczeństwa, wymusza przebudowę globalnych systemów edukacyjnych. Okazuje się, że dotychczas stosowane w edukacji metody i formy pracy często służą społeczeństwom, których już nie ma. W obliczu tych nieuchronnych zmian rodzą się pytania, na które trudno znaleźć jednoznaczną i pewną odpowiedź. Jakich narzędzi edukacyjnych należy dzisiaj używać, aby mieć na uwadze holistyczne podejście do nauczania i wychowania? Czy istnieją jakieś uniwersalne metody i formy pracy, które spełniłyby oczekiwania edukacyjne XXI w.? W wytyczne raportu Edukacja – jest w niej ukryty skarb Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem J. Delorsa wpisuje się skromny japoński soroban – liczydło znane na Dalekim Wschodzie od XVI w. Rozwój technologiczny Japonii nie wykluczył z powszechnej edukacji szkolnej tego starego medium. Okazuje się, że nie tylko służy ono do wykonywania szybkich obliczeń matematycznych, ale również stosowanie go ma walory ściśle pedagogiczne, a nawet terapeutyczne. Wykorzystanie tego starego liczydła w nowej kulturze uczenia się pomaga w holistycznej edukacji wczesnoszkolnej. Umiejętności nabyte podczas doskonalenia posługiwania się sorobanem są ważne w czasie uczenia się wszystkich przedmiotów szkolnych. Rozwijające się w Polsce szkoły, oferujące kursy sorobanowe, oraz sukcesy edukacyjne i wychowawcze dzieci i młodzieży, które nabyły umiejętność sprawnego posługiwania się tym liczydłem, stanowią wezwanie do naukowego opracowania tego zagadnienia.

Aktualny numer EBiŚ

Edukacja 01 2021 okladka

Skuteczność procesu uczenia się z wykorzystaniem TIK a pobudzenie układu nagrody – studium krytyczne

  • Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała

Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR

  • Klaudia Węc, Ryszarda Cierzniewska, Przemysław Frąckowiak

The impact of the AI revolution on the ICT labour market

  • Daniel Grzonka, Krzysztof Swałdek, Irshad Ahmed Abbasi, Ketaraju Venkata Daya Sagar

Zróżnicowanie postrzegania globalnych zagrożeń przez polskich ósmoklasistów – wyniki międzynarodowego badania ICCS

  • Michał Sitek, Olga Wasilewska, E. Barbara Ostrowska

Kompetencje jako kategoria odpowiedzialnej zmiany w pracy nauczyciela

  • Beata Cieśleńska, Alicja Skibicka-Piechna

The new epistemology of mathematics and formal sciences in the age of AI. Critical concept kinds and diversity of mental representations

  • Karolina Tytko, Franci Mangraviti, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Metoda naukowa i niepewność. Dlaczego zrozumienie metody i niepewności naukowej jest ważne – historia pewnej idei

  • E. Barbara Ostrowska, Marcin M. Chrzanowski, Agnieszka Suszczyńska

Przemiany cyfrowe w edukacji

  • Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

ChatGPT i przyszłość nauczania: jak AI zmienia krajobraz edukacyjny

  • Karolina Tytko, Mirosław Roszkowski, Marek Malucha, Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Interpretacja dziedzictwa jako narzędzie włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną w doświadczenie środowiska naturalnego w Polsce

  • Martyna Olszewska, Diana Aksamit, Katarzyna Mykowska