Ważki

  Pobierz plik PDF

Ważki mają ciało wyraźnie podzielone na tagmy – głowę, tułów i odwłok. Najczęściej spotkać je można w okolicy zbiorników wodnych. Tam też zachodzi ich rozwój larwalny, który trwa nawet kilka lat. Na głowie ważek znajdują się duże oczy złożone, krótkie czułki, a na masywnym tułowiu występują odnóża i skrzydła. Odwłok tych owadów jest wyraźnie wydłużony, a błoniaste skrzydła są gęsto użyłkowane. Ważki są najsprawniejszymi lotnikami wśród owadów, potrafią przez dłuższą chwile, poruszając szybko skrzydłami, zawisnąć w jednym miejscu. Większość ważek ma żywe, piękne ubarwienie, często o metalicznym połysku. Ich narządy gębowe typu gryzącego są wyposażone w liczne ząbki. Są sprawnymi drapieżnikami i łowią zdobycz w locie. Kopulacja tych owadów również odbywa się w locie, wcześniej jednak dochodzi do walki samców. Ważki przechodzą przeobrażenie niezupełne i zachowują narządy larwalne (maskę, skrzelotchawki), które umożliwiają im życie w wodzie. Ze względu na wielkość i budowę skrzydeł wyróżnia się dwie grupy ważek: 1) ważki równoskrzydłe, u których obie pary skrzydeł zwężają się w kierunku nasady i są jednakowe, a podczas siadania są składane wzdłuż odwłoka (czasem lekko uniesione do góry) oraz 2) ważki różnoskrzydłe, u których przednia para skrzydeł różni się kształtem od tylnej i dodatkowo jest szeroka u nasady, a w czasie siadania skrzydła pozostają rozłożone na boki.

Aktualny numer EBiŚ

Edukacja 01 2021 okladka

Skuteczność procesu uczenia się z wykorzystaniem TIK a pobudzenie układu nagrody – studium krytyczne

  • Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała

Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR

  • Klaudia Węc, Ryszarda Cierzniewska, Przemysław Frąckowiak

The impact of the AI revolution on the ICT labour market

  • Daniel Grzonka, Krzysztof Swałdek, Irshad Ahmed Abbasi, Ketaraju Venkata Daya Sagar

Zróżnicowanie postrzegania globalnych zagrożeń przez polskich ósmoklasistów – wyniki międzynarodowego badania ICCS

  • Michał Sitek, Olga Wasilewska, E. Barbara Ostrowska

Kompetencje jako kategoria odpowiedzialnej zmiany w pracy nauczyciela

  • Beata Cieśleńska, Alicja Skibicka-Piechna

The new epistemology of mathematics and formal sciences in the age of AI. Critical concept kinds and diversity of mental representations

  • Karolina Tytko, Franci Mangraviti, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Metoda naukowa i niepewność. Dlaczego zrozumienie metody i niepewności naukowej jest ważne – historia pewnej idei

  • E. Barbara Ostrowska, Marcin M. Chrzanowski, Agnieszka Suszczyńska

Przemiany cyfrowe w edukacji

  • Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

ChatGPT i przyszłość nauczania: jak AI zmienia krajobraz edukacyjny

  • Karolina Tytko, Mirosław Roszkowski, Marek Malucha, Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Interpretacja dziedzictwa jako narzędzie włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną w doświadczenie środowiska naturalnego w Polsce

  • Martyna Olszewska, Diana Aksamit, Katarzyna Mykowska