ICILS

Międzynarodowe Badanie Kompetencji
Komputerowych i Informacyjnych
International Computer and Information Literacy Study

Badanie ICILS zainicjowało i prowadzi Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA). ICILS mierzy kompetencje związane z obsługą komputera jako narzędzia pracy, komunikacji oraz wyszukiwania i oceny informacji. Od 2018 roku przeprowadzany jest też pomiar umiejętności myślenia komputacyjnego, czyli rozwiązywania problemów z wykorzystaniem myślenia algorytmicznego. Badanie prowadzone jest od 2013 roku co pięć lat. Polska wzięła udział w pierwszej edycji badania ICILS.  

W badaniu mierzy się umiejętności uczniów w ósmym roku edukacji szkolnej, przy czym średni wiek uczniów w momencie badania nie może być niższy niż 13,5 roku. W Polsce w 2013 roku badanie prowadzone było w klasie 2 gimnazjum. 

Badanie realizowane jest na reprezentatywnej, losowej próbie uczniów. Dobór próby odbywa się dwustopniowo – najpierw losowane są szkoły, a następnie z wylosowanych szkół oddziały klasowe. Do badania zapraszani są wszyscy uczniowie z wylosowanych oddziałów. W badaniu w poszczególnych krajach uczestniczy zwykle ok. 150 szkół i ok. 4-5 tysięcy uczniów. 

Przedmiotem badania jest także szereg zagadnień kontekstowych, odnoszących się m.in. do opinii i postaw uczniów, ich środowiska domowego i doświadczeń edukacyjnych, opinii i doświadczeń nauczycieli, procesów nauczania na poziomie klasy i szkoły, zasobów i organizacji pracy szkoły związanych z korzystaniem z TIK. Dane dotyczące tych zagadnień zbierane są za pomocą ankiet wypełnianych przez uczniów, nauczycieli różnych przedmiotów (z badanych oddziałów klasowych) oraz dyrektorów wylosowanych do badania szkół.

Uczniowie w szkole rozwiązują na komputerze zestawy zadań dotyczących umiejętności komputerowych oraz informacyjnych, a następnie wypełniają ankiety.

Badanie ICILS w Polsce jest prowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE). Polska weźmie w nim udział ponownie w 2028 roku. Badanie ICILS 2028 zostanie sfinansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i zrealizowane w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych” finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS)

Liczba krajów i regionów uczestniczących w kolejnych edycjach badania ICILS zmieniała się. W pierwszej edycji w 2013 roku uczestniczyły 22 kraje i regiony, a 10 lat później do badania przystąpiło 35 krajów i regionów.

Więcej informacji na stronie IEA.

 

[zaprojektowane, dodane w momencie przygotowania zakładki DANE]

PRZYCISK CTA Dane i narzędzia 

 

Sekcja 2

Zakres badania

Założenia teoretyczne badania

Zakres i założenia każdej edycji badania ICILS przedstawiane są w założeniach teoretycznych (assessment framework). Założenia badania w poszczególnych edycjach zachowują ciągłość istotną z perspektywy porównań między edycjami. W kolejnych edycjach badania ICILS zagadnienia są aktualizowane z uwzględnieniem postępu technologicznego oraz szybko zmieniającej się rzeczywistości cyfrowej, której dotyczy badanie. W przygotowaniu założeń badania biorą udział eksperci oraz przedstawiciele krajów uczestniczących w badaniu.
Założenia teoretyczne poszczególnych edycji badania TIMSS są dostępne na stronie IEA.

[sposób przedstawienia: kafelki / lista edycji (tekst na kafelkach/liście zaznaczony na czerwono, po wejściu w kafelek bezpośrednie przekierowanie do strony z publikacją lub lista tytułów publikacji z hiperlinkami do stron z publikacjami]

ICILS 2023, pod kafelkiem link: https://www.iea.nl/publications/icils-2023-assessment-framework

ICILS 2018, pod kafelkiem link: https://www.iea.nl/publications/assessment-framework/iea-international-computer-and-information-literacy-study-2018

ICILS 2013, pod kafelkiem link: https://www.iea.nl/publications/assessment-framework/international-computer-and-information-literacy-study-2013

 

Sekcja 3

Wyniki

Raporty krajowe – Polska

Dotychczas opracowano jeden raport krajowy z badania ICILS. Zawiera on bardziej szczegółowe informacje o wynikach dotyczących Polski i wynikach uczniów z polskich szkół – dokładniej przeanalizowane i opisane, zazwyczaj w porównaniu z wynikami z innych krajów.

[sposób przedstawienia raportów: informacje na kafelkach z linkami do publikacji PDF zawieszonych na stronie badania timss.ibe.edu.pl, materiał inspiracyjny do kafelka]

Kafelek

Krajowy raport z badania ICILS 2013

Sijko K. (red.) (2014). Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce. Raport z międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych ICILS 2013

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

Zobacz publikację  

 

Raporty międzynarodowe

Raporty międzynarodowe prezentujące wyniki poszczególnych edycji badania oraz inne publikacje i materiały dotyczące badania są dostępne na stronach IEA.

 

[sposób przedstawienia: kafelki / lista edycji (tekst na kafelkach/liście zaznaczony na czerwono, po wejściu w kafelek bezpośrednie przekierowanie do strony z publikacją lub lista tytułów publikacji z hiperlinkami do stron z publikacjami]

ICILS 2023, pod kafelkiem link: 

ICILS 2018, pod kafelkiem link: https://www.iea.nl/publications/study-reports/international-reports-iea-studies/preparing-life-digital-world

ICILS 2013, pod kafelkiem link: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-14222-7

 

Sekcja 4

Aktualna edycja

ICILS 2023

Badanie prowadzone w latach 2021–2024. W szkołach zrealizowano je w 2023 roku. Wyniki zostaną upublicznione 12 listopada 2024 roku, a bazy danych z badania zostaną opublikowane na początku 2025 roku. Polska nie bierze udziału w tej edycji badania ICILS.