Project implemented by the Educational Research Institute as part of the European Funds for Social Development (EFSD) programme.

Krzysztof Biedrzycki

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025

Opracowanie stanowi pierwszą analizę tematyczną z serii „Zajrzyj do danych”, poświęconą praktykom czytelniczym polskich uczniów. Autor analizy, na podstawie wyników międzynarodowych badań edukacyjnych PIRLS i PISA, prezentuje znaczenie biografii czytelniczej uczniów w procesie pracy nad rozumieniem czytanego tekstu. W opracowaniu można znaleźć praktyczne wskazówki dla nauczycieli języka polskiego, w jaki sposób włączyć tę wiedzę do praktyki edukacyjnej i wspierać rozwój kompetencji czytelniczych uczniów. „Zajrzyj do danych” to seria krótkich, tematycznych analiz poświęconych zagadnieniom istotnym z punktu widzenia polskiej edukacji, opracowywanych na podstawie wyników międzynarodowych badań edukacyjnych.

Zobacz publikację

 

Paweł Penszko

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025

W trzecim opracowaniu z cyklu „Analizy IBE dla polityki publicznej” na podstawie analizy danych z międzynarodowych badań edukacyjnych (ICILS, ICCS, PISA, TIMSS oraz PIRLS) przedstawiono, co wiemy o kompetencjach cyfrowych uczniów w Polsce na podstawie danych z badań międzynarodowych. W publikacji poszukiwano odpowiedzi na pytania o to, jak polscy uczniowie radzą sobie w cyfrowym świecie, czy szkoła skutecznie rozwija ich umiejętności oraz jakiego wsparcia potrzebują. W analizie pokazano również, jak samoocena kompetencji uczniów ma się do ich rzeczywistych wyników oraz różnice między płciami w nabywaniu specjalistycznych kompetencji cyfrowych. Publikacja zawiera rekomendacje dla polityki edukacyjnej.

Zobacz publikację

 

Julian Fraillon, IEA

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025

Opracowanie przygotowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA) mające na celu przybliżenie wyników badania ICILS 2023 dotyczących kompetencji uczniów w zakresie oceny wiarygodności informacji. Broszura skierowana jest do nauczycieli, osób pracujących z młodzieżą oraz rodziców i zawiera wskazówki, jak uczyć młodych ludzi krytycznego spojrzenia na treści publikowane w internecie, m.in. sposoby i kryteria oceny wiarygodności informacji.

Zobacz publikację

 

 

Paweł Penszko, Olga Wasilewska

Instytut Badań Edukacyjnych, 2024

W drugim opracowaniu z cyklu „Analizy IBE dla polityki edukacyjnej” na podstawie szerokiego przeglądu literatury przedstawiają kluczowe wnioski na temat krytycznego myślenia oraz skutecznych sposobów rozwijania wśród uczniów umiejętności oceny informacji i odporności na dezinformację. Następnie, analizując różne dane, w tym z międzynarodowych badań edukacyjnych ICCS, PIRLS i PISA, szukają odpowiedzi na pytania: czy polska szkoła uczy krytycznego myślenia, czy polscy uczniowie potrafią krytycznie myśleć oraz czy polscy uczniowie podchodzą krytycznie do informacji znalezionych w internecie. Publikacja zawiera także rekomendacje dla polityki edukacyjnej.

Zobacz publikację

  

 

Where to find the data and research instruments from International Large-Scale Assessments (ILSA) in education?

Data from International Large-Scale Assessments in education are readily accessible to a wide range of users. They can be browsed and analyzed using interactive tools, which also allow customized reports and visualizations to be created to meet specific research needs. More advanced analyses, however, require the use of statistical software. 

Unit-level data from the studies conducted by IEA and OECD are publicly available on those organizations’ websites, however they are copyright protected. Downloading the datasets typically requires reading and accepting the terms and conditions of use. Sometimes users may also need to provide contact information for themselves and their institution, and indicate the studies in which they plan to use the data. In some cases, additional forms must be completed. To support the use of these resources, online data browsers have been developed. These tools are easy to navigate and do not require advanced statistical skills. 

International Large-Scale Assessments usually consist of tests, which measure participants’ skills, and questionnaires for gathering contextual information. Questionnaires for different respondent groups (e.g., students, teachers, principals) are typically published and openly available. The test instruments, however, are not publicly accessible, since the studies are conducted in cycles and rely on repeated measures to track trends over time. The only exceptions are sample items, which are published after each cycle and made available in reports and on the study organizers’ websites.

As with the data, the research instruments are the intellectual property of IEA and OECD and are copyright protected. When using these instruments – whether in their source versions or in various language adaptations – additional rules and requirements may apply.

1 O projekcie Zadanie 2

Learn more

 

strona testowa

INTERNATIONAL DATASETS

Datasets from individual study cycles, technical documentation, user guides, codebooks, and variable information, as well as source and national versions of questionnaires, are available on the OECD TALIS website. The datasets contain the complete set of responses from respondents from  countries participating in the study.

Available data formats: SAS, SPSS, and CSV, along with a Stata script for importing the data from the CSV file.


NATIONAL ITEMS - DATASETS

Countries participating in International Large-Scale Assessments may – in agreement with the organizers – include a small number of questions in the questionnaire that are of particular national relevance. These items are usually placed at the end of the questionnaire. Datasets are provided below with respondents’ answers to the country-specific questions from the most recent cycle (PIAAC 2023). The files can be merged with the publicly available international databases by using the common identifier (student ID).

Download data PIAAC2023

 

INTERNATIONAL DATASETS

Datasets from individual study cycles, technical documentation, codebooks, and source versions of questionnaires, are available on the OECD SSES website.

For the SSES 2019 cycle, datasets containing the complete set of data (in STATA and SPSS formats) with the responses of students, their parents, school principals, and teachers from the participating countries and regions can be downloaded directly from the website. Questionnaires in various language versions are also available.

However, accessing the datasets from the SSES 2023 cycle requires completing a special form and obtaining approval from OECD. Individuals who are granted access receive datasets containing the responses of students, their parents, school principals, and teachers participating in the study, a database linking student responses with teacher responses, and a database that allows for the comparison of trends in student responses between the first and second cycle of SSES. All databases from this cycle of the study are provided in STATA, SPSS, and CSV formats.

USEFUL LINKS

Datasets and technical documentation

SSES data and methodology

Technical reports

SSES 2023

SSES 2019

 

INTERNATIONAL DATASETS

Datasets from individual study cycles, comprehensive technical documentation, user guides, codebooks, and variable information, as well as source and national versions of research questionnaires are available on the OECD TALIS website. The datasets contain the complete set of responses from teachers and school principals from countries participating in the study.

Available data formats: SAS, SPSS, and, depending on the study cycle, also STATA and CSV.

USEFUL LINKS

Datasets and technical documentation

TALIS data and methodology

Technical reports

TALIS 2018 Technical Report

TALIS 2013 Technical Report

TALIS 2008 Technical Report

User guides for the International Database

TALIS 2018 and TALIS Starting Strong 2018 User Guide

TALIS 2013 User Guide for the International Database

Data browsers

International Data Explorer (NCES)

Website on International Large-Scale Assessments in education

ILSA Gateway

 

INTERNATIONAL DATASETS

Datasets from individual study cycles, technical documentation, user guides, codebooks, and variable information, along with the source versions of the questionnaires and a description of the national adaptations applied are available in the IEA Data and Tools Repository. The datasets contain the complete set of responses from students, school principals and teachers from countries participating in the study.

Available data formats: SAS and SPSS.

 

INTERNATIONAL DATASETS

Datasets from individual study cycles, technical documentation, user guides, codebooks, and variable information, along with the source versions of the questionnaires and a description of the national adaptations applied are available in the IEA Data and Tools Repository. The datasets contain the complete set of responses from students, school principals and teachers from countries participating in the study.

Available data formats: SAS and SPSS and for the most recently completed study cycle, also R.

NATIONAL QUESTIONS – DATA SET

Countries participating in International Large-Scale Assessments may – in agreement with the organizers – include a small number of questions in the questionnaire that are of particular national relevance. These items are usually placed at the end of the questionnaire. Datasets are provided below with respondents’ answers to the country-specific questions from the most recent cycle (ICCS 2022). The files can be merged with the publicly available international databases by using the common identifier (student ID).

Download data ICCS2022