Zróżnicowanie postrzegania globalnych zagrożeń przez polskich ósmoklasistów – wyniki międzynarodowego badania ICCS

  Pobierz plik PDF

W artykule przeanalizowano postrzeganie globalnych zagrożeń przez polskich ósmoklasistów uczestniczących w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Obywatelskich (ICCS 2022). Celem analiz było zidentyfikowanie grup uczniów różniących się pod względem percepcji zagrożeń oraz określenie czynników wpływających na te percepcje. Modelowanie techniką klas ukrytych wskazuje na istnienie czterech głównych grup, które różnią się stopniem zaniepokojenia zagrożeniami oraz – w mniejszym stopniu – ich rodzajem. Analizy regresji sugerują, że różnice w postrzeganiu zagrożeń korelują z płcią uczniów oraz ich wynikami w teście wiedzy i rozumienia kwestii obywatelskich. Status społeczno-ekonomiczny oraz lokalizacja szkoły nie mają istotnego wpływu na przynależność do poszczególnych klas, po uwzględnieniu w modelowaniu wyników uczniów w teście ICCS. Analizy podkreślają znaczenie edukacji obywatelskiej w kształtowaniu świadomości zagrożeń globalnych.

Aktualny numer EBiŚ

Edukacja 01 2021 okladka

Skuteczność procesu uczenia się z wykorzystaniem TIK a pobudzenie układu nagrody – studium krytyczne

  • Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała

Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR

  • Klaudia Węc, Ryszarda Cierzniewska, Przemysław Frąckowiak

The impact of the AI revolution on the ICT labour market

  • Daniel Grzonka, Krzysztof Swałdek, Irshad Ahmed Abbasi, Ketaraju Venkata Daya Sagar

Zróżnicowanie postrzegania globalnych zagrożeń przez polskich ósmoklasistów – wyniki międzynarodowego badania ICCS

  • Michał Sitek, Olga Wasilewska, E. Barbara Ostrowska

Kompetencje jako kategoria odpowiedzialnej zmiany w pracy nauczyciela

  • Beata Cieśleńska, Alicja Skibicka-Piechna

The new epistemology of mathematics and formal sciences in the age of AI. Critical concept kinds and diversity of mental representations

  • Karolina Tytko, Franci Mangraviti, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Metoda naukowa i niepewność. Dlaczego zrozumienie metody i niepewności naukowej jest ważne – historia pewnej idei

  • E. Barbara Ostrowska, Marcin M. Chrzanowski, Agnieszka Suszczyńska

Przemiany cyfrowe w edukacji

  • Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

ChatGPT i przyszłość nauczania: jak AI zmienia krajobraz edukacyjny

  • Karolina Tytko, Mirosław Roszkowski, Marek Malucha, Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Interpretacja dziedzictwa jako narzędzie włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną w doświadczenie środowiska naturalnego w Polsce

  • Martyna Olszewska, Diana Aksamit, Katarzyna Mykowska