Neurologiczne uwarunkowania rozwoju funkcji słuchowych i neuroplastyczności w procesie uczenia się

  Pobierz plik PDF

Mózg dziecka ma wyjątkową zdolność ciągłego rozwoju, reagowania na zmieniające się warunki i przystosowywania się do nich. Współczesne badania wskazują na intensywny rozwój połączeń synaptycznych w najmłodszych latach życia dziecka. Dodatkowo może być on uwarunkowany czynnikami genetycznymi oraz środowiskowymi. Dzięki neuroplastyczności potencjalne możliwości rozwoju dziecięcego mózgu są ogromne. Istotne jest także to, że neuroplastyczność umożliwia rozwijanie się układu nerwowego poprzez oddziaływanie zmiennych związanych ze środowiskiem, zapamiętywaniem i uczeniem się nowych umiejętności. W tym procesie równie istotną rolę odgrywają funkcje słuchowe, czyli uwaga, percepcja dźwięków mowy, pamięć słuchowa. Uczestniczą one w opanowaniu wielu umiejętności szkolnych, a także biorą udział w nauce procesu czytania i pisania. Jak wskazują badania, stanowią także istotny element związany z przyswajaniem nowych treści przedmiotowych, zwłaszcza tych, które wymagają pamięciowego opanowania materiału.

Aktualny numer EBiŚ

Edukacja 01 2021 okladka

Skuteczność procesu uczenia się z wykorzystaniem TIK a pobudzenie układu nagrody – studium krytyczne

  • Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała

Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR

  • Klaudia Węc, Ryszarda Cierzniewska, Przemysław Frąckowiak

The impact of the AI revolution on the ICT labour market

  • Daniel Grzonka, Krzysztof Swałdek, Irshad Ahmed Abbasi, Ketaraju Venkata Daya Sagar

Zróżnicowanie postrzegania globalnych zagrożeń przez polskich ósmoklasistów – wyniki międzynarodowego badania ICCS

  • Michał Sitek, Olga Wasilewska, E. Barbara Ostrowska

Kompetencje jako kategoria odpowiedzialnej zmiany w pracy nauczyciela

  • Beata Cieśleńska, Alicja Skibicka-Piechna

The new epistemology of mathematics and formal sciences in the age of AI. Critical concept kinds and diversity of mental representations

  • Karolina Tytko, Franci Mangraviti, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Metoda naukowa i niepewność. Dlaczego zrozumienie metody i niepewności naukowej jest ważne – historia pewnej idei

  • E. Barbara Ostrowska, Marcin M. Chrzanowski, Agnieszka Suszczyńska

Przemiany cyfrowe w edukacji

  • Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

ChatGPT i przyszłość nauczania: jak AI zmienia krajobraz edukacyjny

  • Karolina Tytko, Mirosław Roszkowski, Marek Malucha, Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Interpretacja dziedzictwa jako narzędzie włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną w doświadczenie środowiska naturalnego w Polsce

  • Martyna Olszewska, Diana Aksamit, Katarzyna Mykowska