Pluskwiaki

  Pobierz plik PDF

Pluskwiaki to duża grupa owadów, zróżnicowana pod względem budowy morfologicznej, anatomicznej oraz biologii, a także wielkości. Najmniejsze mają ok. 0,5 mm, większość osiąga kilka centymetrów długości, a największe – ok. 10 cm. Występują na całej kuli ziemskiej, zasiedlają ekosystemy lądowe i wodne. Wszystkie pluskwiaki charakteryzują się narządami gębowymi typu kłująco-ssącego, którymi pobierają płynny pokarm. Wiele z nich jest groźnymi szkodnikami. Pluskwiaki są owadami o przeobrażeniu niezupełnym. Zostały podzielone na dwie grupy.

równoskrzydłe mają zwykle dwie pary błoniastych skrzydeł i żywią się głównie sokiem wysysanym z roślin. Wiele z nich posiada odnóża skoczne, u niektórych są one uwstecznione. Realizują różne formy rozrodu i występują wśród nich gatunki jajorodne, jajożyworodne i żyworodne, a wiele gatunków rozmnaża się również na drodze partenogenezy. Należą do nich m.in. skoczki, mszyce czy czerwce. Pluskwiaki różnoskrzydłe występujące w naszym kraju rzadko przekraczają 30 mm długości. Ich ciało jest owalne lub wydłużone, często grzbietobrzusznie spłaszczone. Mają dwie pary skrzydeł o zróżnicowanej budowie. Owady te mają odnóża bieżne, ale przednie mogą być chwytne, a tylne pływne. Są roślinożerne bądź żywią się płynami ustrojowymi lub krwią ofiar (pasożyty).

Aktualny numer EBiŚ

Edukacja 01 2021 okladka

Skuteczność procesu uczenia się z wykorzystaniem TIK a pobudzenie układu nagrody – studium krytyczne

  • Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała

Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR

  • Klaudia Węc, Ryszarda Cierzniewska, Przemysław Frąckowiak

The impact of the AI revolution on the ICT labour market

  • Daniel Grzonka, Krzysztof Swałdek, Irshad Ahmed Abbasi, Ketaraju Venkata Daya Sagar

Zróżnicowanie postrzegania globalnych zagrożeń przez polskich ósmoklasistów – wyniki międzynarodowego badania ICCS

  • Michał Sitek, Olga Wasilewska, E. Barbara Ostrowska

Kompetencje jako kategoria odpowiedzialnej zmiany w pracy nauczyciela

  • Beata Cieśleńska, Alicja Skibicka-Piechna

The new epistemology of mathematics and formal sciences in the age of AI. Critical concept kinds and diversity of mental representations

  • Karolina Tytko, Franci Mangraviti, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Metoda naukowa i niepewność. Dlaczego zrozumienie metody i niepewności naukowej jest ważne – historia pewnej idei

  • E. Barbara Ostrowska, Marcin M. Chrzanowski, Agnieszka Suszczyńska

Przemiany cyfrowe w edukacji

  • Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

ChatGPT i przyszłość nauczania: jak AI zmienia krajobraz edukacyjny

  • Karolina Tytko, Mirosław Roszkowski, Marek Malucha, Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Interpretacja dziedzictwa jako narzędzie włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną w doświadczenie środowiska naturalnego w Polsce

  • Martyna Olszewska, Diana Aksamit, Katarzyna Mykowska