flaga RPTekst łatwy do czytania

Dung beetles and their role in the nature

      Pobierz plik PDF

Scarabaeoid beetles (Scarabaeoidea) inhabit all zoogeographical regions of the world. However, coprophagy as the type of nutritional specialization dominates among the scarabaeoid beetles. The number of dung beetles (coprophagous Scarabaeoidea) is estimated at about 7,000 species. There are about 460 of dung beetles species in Europe, and about 90 of dung beetles species in Poland. Dung beetles can be endocoprids (dwellers), paracoprids (tunnelers) or telecoprids (rollers). Endocopric species lay eggs directly into the dung, paracropic species dig earth tunnels of various lengths ending with brooding chambers beneath the dung, and telecopric species separate a portion of dung and roll it into round balls which are then transported, sometimes far from the original source of the dung, to a place where the beetles dig tunnels ending with brooding chambers. Such a variety of methods of using faeces by dung beetles cause an accelerated circulation of nutrients, increased soil aeration, plant spreading, and a reduction in the number of parasites (flies and nematodes). Among dung beetles presently encountered in Poland there are endocopric and paracopric species.

Aktualny numer EBiŚ

Edukacja 01 2021 okladka

Skuteczność procesu uczenia się z wykorzystaniem TIK a pobudzenie układu nagrody – studium krytyczne

  • Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała

Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR

  • Klaudia Węc, Ryszarda Cierzniewska, Przemysław Frąckowiak

The impact of the AI revolution on the ICT labour market

  • Daniel Grzonka, Krzysztof Swałdek, Irshad Ahmed Abbasi, Ketaraju Venkata Daya Sagar

Zróżnicowanie postrzegania globalnych zagrożeń przez polskich ósmoklasistów – wyniki międzynarodowego badania ICCS

  • Michał Sitek, Olga Wasilewska, E. Barbara Ostrowska

Kompetencje jako kategoria odpowiedzialnej zmiany w pracy nauczyciela

  • Beata Cieśleńska, Alicja Skibicka-Piechna

The new epistemology of mathematics and formal sciences in the age of AI. Critical concept kinds and diversity of mental representations

  • Karolina Tytko, Franci Mangraviti, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Metoda naukowa i niepewność. Dlaczego zrozumienie metody i niepewności naukowej jest ważne – historia pewnej idei

  • E. Barbara Ostrowska, Marcin M. Chrzanowski, Agnieszka Suszczyńska

Przemiany cyfrowe w edukacji

  • Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

ChatGPT i przyszłość nauczania: jak AI zmienia krajobraz edukacyjny

  • Karolina Tytko, Mirosław Roszkowski, Marek Malucha, Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Interpretacja dziedzictwa jako narzędzie włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną w doświadczenie środowiska naturalnego w Polsce

  • Martyna Olszewska, Diana Aksamit, Katarzyna Mykowska