bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Instytut Badań Edukacyjnych

Nowy rok szkolny szansą na projekty międzyprzedmiotowe w kształceniu

Od 1 września edukacja wraca do szkół. Ministerstwo Edukacji Narodowej określiło warianty funkcjonowania szkół i placówek w okresie pandemii w sytuacji wystąpienia zakażenia na danym terenie. Nowe wytyczne mają zapewnić bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli – to także szansa na realizację projektów międzyprzedmiotowych w szkołach. Więcej
refernet vet future of work pl

Nowa publikacja zespołu Refernet Polska

Zmiany w zakresie kształcenia zawodowego, rozwój przemysłu 4.0 oraz cyfryzacji, automatyzacji i nowych technologii – o tym w publikacji wydanej w ramach działań ReferNet Polska.  Więcej
uczenie sie doroslych ico

Edukacja dorosłych Polaków w czasie pandemii? IBE zna odpowiedź

W okresie pandemii koronawirusa edukacja przeniosła się do sfery wirtualnej. Jednym z dominujących tematów w przestrzeni publicznej stało się zdalne nauczanie dzieci i młodzieży. Ale jak wyglądała sytuacja osób dorosłych, korzystających z różnych form aktywności edukacyjnych? Instytut Badań Edukacyjnych to zbadał. Więcej
Katarzyna Zabratańska

Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością w miejscu pracy

Różnorodność w miejscu pracy to moda czy świadomy wybór? Zmiany postawiły firmy w obliczu nowych zadań, bo efektywne zarządzanie różnorodnością, to spore wyzwanie dla liderów i liderek. Więcej
zsu

Konsultacje społeczne Zintegrowanej Strategii Umiejętności

Minister Edukacji Narodowej skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych projekt części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności. Więcej
fot kk ico

Katarzyna Kalinowska laureatką Nagrody im. Stanisława Ossowskiego

Jury Nagrody im. Stanisława Ossowskiego za rok 2019 nagrodziło Katarzynę Kalinowską za książkę „Praktyki flirtu i podrywu: studium z mikrosocjologii emocji”. Więcej

Aktualności IBE

Rekomendacje badaczy dotyczące cyfryzacji szkół

Sara Hennessy i Laura London w napisanym przez siebie opracowaniu koncentrują się na tablicach interaktywnych, ale wiele ze sformułowanych przez nich wniosków, zwłaszcza tych dotyczących przygotowania nauczycieli, można odnieść także do innego rodzaju sprzętu elektronicznego wprowadzanego do szkół. Stąd przydatność tekstu w obecnych polskich realiach, gdy planowane są duże inwestycje ukierunkowane na cyfryzację placówek edukacyjnych. Opracowanie zostało oparte na przeglądzie szerokiego spektrum badań prowadzonych w wielu krajach, wdrażających tablice interaktywne w nauczaniu.

Czytaj więcej...

Raport z wynikami Ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów 2014

Raport z badania, które w edycji w roku 2014 sprawdzało tylko umiejętności matematyczne uczniów klas III szkół podstawowych. OBUT to dobrowolne badanie, do którego mogła zgłosić się każda szkoła. W tej edycji wzięło w nim udział ponad 7600 szkół (ok.  220 tys. uczniów).
Badanie sprawdzało nie tylko biegłości w rachunkach. Zadania tekstowe w nim użyte pozwalają też rozpoznać, jak dzieci wychodzą poza schematy - poszukują, odkrywają i tworzą własne strategie rozwiązań.

W badaniu użyto w sumie 14 zadań sprawdzających: sprawność rachunkową uczniów, umiejętność selekcji informacji, wyobraźnię geometryczną, umiejętność zauważania zależności między informacjami, rozważanie możliwości (czyli analizę zadania i przeprowadzenie prostego rozumowania).
Każda szkoła biorąca udział w badaniu otrzymuje raporty o osiągnięciach poszczególnych uczniów, klas i całej placówki – także porównujące jak szkoła wypada na tle gminy  czy kraju. Publikowany tutaj raport podaje tylko wyniki na poziomie ogólnopolskim.

 

pobierz: Raport [pdf]

Konferencja podsumowująca projekt Badania uwarunkowań zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych.

logo OBUT pomarancz robak

W dniu 2 grudnia 2014r odbędzie się konferencja podsumowująca projekt Badania uwarunkowań zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych realizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Konferencja skierowana jest do dyrektorów szkół biorących udział w edycjach Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT), kuratorów oświaty, pracowników Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli, a także nauczycieli i pracowników systemu egzaminacyjnego. Na konferencji przedstawione zostaną wyniki OBUT edycji 2011-2014. Zaprezentowane zostaną również wyniki działania Dzieci Myślą. Jak skutecznie uczyć dzieci myślenia matematycznego oraz informacje o nowatorskim podejściu do nauczania matematyki na pierwszym etapie edukacyjnym, wykorzystującym rytmikę i gry planszowe.

Czytaj więcej...

Rozwiązywanie problemów - tak, ale nie na komputerze

Polscy uczniowie gorzej wypadają od uczniów z innych krajów Unii Europejskiej w rozwiązywaniu problemów z wykorzystaniem komputera. 1 kwietnia OECD ogłosiło wyniki badania Problem Solving.

Dziedzina Problem Solving (PS) – rozwiązywanie problemów – stanowiła uzupełnienie głównej części badania PISA. W badaniu wzięły udział 44 kraje i regiony. Badanie polegało na wykonaniu przez 30 min. nietypowych zadań, które wymagały znalezienia rozwiązania przedstawionego problemu. W Polsce badanie zrealizowano wśród 1207 uczniów spośród 4607 uczniów uczestniczących w głównej części badania.

Czytaj więcej...

PISA 2012 wyniki

 

PISA 2012

 

NOWE!
Do pobrania: Pełen raport krajowy badania PISA 2012

 

Polscy 15-latkowie rzadko mają konta w banku, ale z finansami sobie radzą
W raporcie krajowym PISA 2012 oprócz wyników głównego badania można wyczytać też, jak gimnazjaliści radzili sobie z komputerem. Po raz pierwszy sprawdzono, jakie mają umiejętności finansowe
Czytaj więcej

 

Tegroczni maturzyści w I klasie szkoły ponadgimnazjalnej byli na poziomie gimnazjalistów
Uczniowie I klas szkół ponadgimnazjalnych, czyli tegoroczni maturzyści, w 2012 r. mieli takie same umiejętności, jak ich rok młodsi koledzy z gimnazjum – wskazuje badanie towarzyszące badaniu PISA
Czytaj więcej

 


Wstępne wyniki PISA 2012 opublikowane w grudniu 2013 r.

Czytaj więcej...

Ogólnopolskie badania umiejętności trzecioklasistów 2013 - konferencja

Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji Ogólnopolskie badania umiejętności trzecioklasistów 2013 – czego dowiedzieliśmy się o umiejętnościach uczniów i szkole.

Konferencja odbędzie się w dniu 24 października 2013 r. w godzinach 11:00-15:00, w Warszawie, w hotelu Novotel, ul. Marszałkowska 94/98.

Ze względu na duże zainteresowanie konferencją, zwiększyliśmy liczbę miejsc i przedłużyliśmy czas trwania rekrutacji. Rejestracji można dokonywać do 17 października za pośrednictwem formularza internetowego, który znajduje się pod adresem: ibe.edu.pl/obut-konferencja

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc o zakwalifikowaniu na konferencję decyduje kolejność zgłoszeń.

W razie jakichkolwiek pytań organizacyjnych, prosimy o kontakt z Iwoną Bąbiak (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., 22 241 71 39)

 

 

IBE opublikował wyniki badania 6- i 7-latków

Badacze sprawdzili jak dzieci rozwijają się w „zerówkach" oraz w pierwszych klasach. Więcej

Tylko 3% rodziców uczniów sześcioletnich w I klasie zmieniłoby decyzję

Czytelnik artykułu redaktora Artura Grabka pod tytułem „MEN selekcjonuje dane” (Rzeczpospolita z dnia 14.08.2013) otrzymał informację w dużej mierze nieprawdziwe. Dlatego wyjaśniamy, co naprawdę napisał prof. Krzysztof Konarzewski w swojej analizie badania CBOS z 2011 r. Więcej

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018