bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

path ico

Path2Integrity: Zapraszamy na ostatnie przed wakacjami warsztaty online poświęcone kwestiom rzetelności badawczej

Zespół Path2Integrity zaprasza wszystkich studentów na kolejny międzynarodowy warsztat poświęcony kwestiom rzetelności badawczej pt.: „Research procedures in experiments”. Spotkanie odbędzie się 22 czerwca br. Więcej
Edukacja 01 2020 okladka ico

Rzetelność naukowa głównym temat nowego numeru kwartalnika EDUKACJA

Jednym z najważniejszych wyzwań dla europejskiej kultury akademickiej jest rozwój zasad uczciwości akademickiej oraz etyki badań. Dlatego najnowsze wydanie kwartalnika EDUKACJA poświęcone jest rzetelności naukowej. Więcej
P2I workshop 25 ico

Path2Integrity: Jak można prowadzić badania wymagające koordynacji działań naukowców, instytucji, organizacji i społeczności?

Zapraszamy młodych naukowców i doktorantów na międzynarodowe warsztaty na temat badań opartych na współpracy, organizowane w ramach projektu Path2Integrity. Więcej
JSZ ico

Aleksandra Leyk laureatką Nagrody Historycznej „Polityki”

Aleksandra Leyk, na co dzień pracująca jako ekspertka ds. ZSK w Instytucie Badań Edukacyjnych, jest współautorką książki pt. Cięcia. Mówiona historia transformacji, nagrodzonej w konkursie "Polityki" na najlepszą książkę historyczną roku. Więcej
doradztwo zawodowe ico

Konferencja „Edukacja zawodowa – doświadczenia i wyzwania” pod patronatem IBE

Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego wraz z Wojewódzkim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Zgierzu zapraszają na konferencję „Edukacja zawodowa – doświadczenia i wyzwania”, której patronem honorowym jest IBE. Więcej
EFC baner nagroda ico

IV edycja konkursu o Nagrodę im. prof. Romana Czerneckiego

Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego przyznawana jest w trzech kategoriach - publicystycznej, naukowej i specjalistycznej. Zgłoszenia przyjmowane są do 30 czerwca br. Więcej
wyniki badanKdKpracownia testow new

POLECAMY


 

  • PISA2018PISA 2018 | Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów | W badaniu uczestniczyło 79 krajów i regionów, a liczba przebadanych uczniów przekroczyła 660 tys. Polskę reprezentowało 5653 młodych Polaków z 227 szkół. Więcej  
  • Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 1ZINTEGROWANA STRATEGIA UMIEJĘTNOŚCI | Strategia określa zapotrzebowanie na dane umiejętności, ich dostępność, a także metody przewidywania zapotrzebowania na umiejętności, ich kształtowanie i rozwój, dostosowywanie do potrzeb rynku pracy i gospodarki, skuteczne zastosowanie oraz system zarządzania i koordynacji. Więcej

     
  • browser 512ZINTEGROWANY REJESTR KWALIFIKACJI | Publiczny rejestr, w którym znajdują się informacje o kwalifikacjach nadawanych w Polsce. Obecnie w rejestrze dostępne są tzw. kwalifikacje pełne, które zdobywa się w systemie oświaty lub szkolnictwa wyższego, oraz tzw. kwalifikacje rynkowe. Więcej  
  • PIRLS2016smallPIRLS 2016 | Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu | Polscy czwartoklasiści są w światowej czołówce pod względem wyników osiąganych w czytaniu. W badaniu PIRLS 2016 polskich czwartoklasistów wyprzedziły tylko dwa kraje: Rosja i Singapur. Więcej  
  • niepełnosprawniRAPORT O SYTUACJI ZAWODOWEJ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI | Raport mierzy skuteczność działań aktywizacyjnych PFRON oraz prezentuje diagnozę sytuacji społeczno-zawodowej absolwentów szkół wyższych. Więcej  
  • losy absolwentowBADANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW | Instytut Badań Edukacyjnych monitoruje sytuację edukacyjno-zawodową absolwentów i młodych dorosłych. Celem tych działań jest lepsze dopasowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy oraz przygotowanie rozwiązań pozwalających na systematyczne monitorowanie losów absolwentów szkół zawodowych. Więcej  
  • New TIMSS2019 LogoTIMSS 2019 | Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych | W pierwszej połowie 2018 roku na próbie 36 szkół podstawowych z terenu trzech województw przeprowadzony został pilotaż badania TIMSS 2019. W badaniu uczestniczą również rodzice badanych uczniów, nauczyciele matematyki i przyrody oraz dyrektorzy szkół. Więcej  
  • logorefernetnewREFERNET  |   ReferNet to sieć instytucji, której celem jest zbieranie informacji i monitorowanie zmian w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w państwach członkowskich UE oraz Islandii i Norwegii. Więcej

     
  • logoPath2Integrity  |  Rzetelność naukowa stanowi integralną część innowacyjności, rozwoju i poprawy jakości miejsc pracy. Projekt Path2Integrity zamierza wspierać formalne i nieformalne metody uczenia rzetelności naukowej i przyczynić się do stworzenia kultury uczciwości badawczej. Więcej

IBE uczestnikiem międzynarodowego projektu TRANSVAL-EU

Instytut Badań Edukacyjnych dołączył do międzynarodowego projektu TRANSVAL-EU. We współpracy z instytucjami z kilku wybranych krajów europejskich zaprojektuje rozwiązania dotyczące kompetencji transwersalnych (przekrojowych).

Validation of Transversal Skills Across Europe (TRANSVAL-EU– to pełna nazwa projektu międzynarodowego, realizowanego w kooperacji z 16 instytucjami europejskimi, który dotyczy walidacji kompetencji transwersalnych (przekrojowych). Kompetencje te są istotne w procesie przekwalifikowywania się, nabywania nowych umiejętności zawodowych czy poszerzania możliwości zatrudnienia.

W ramach TRANSVAL-EU zostanie opracowana rama kompetencji transwersalnych oraz narzędzia ich walidacji wraz z ofertą szkoleniową dla stosujących je praktyków. Rozwiązania te zostaną przetestowane w 5 krajach, m.in. w Polsce. Analiza porównawcza wyników uzyskanych w poszczególnych krajach będzie podstawą do stworzenia europejskich i krajowych rekomendacji dotyczących prowadzenia i wdrażania walidacji kompetencji transwersalnych. W polskim pilotażu działaniami zostaną objęci doradcy zawodowi (w szerokim rozumieniu) oraz osoby przeprowadzające walidację w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Co to są kompetencje transwersalne?

Kompetencje transwersalne, zamiennie nazywane przekrojowymi, to takie, które można wykorzystywać w różnych sytuacjach, kontekstach, zawodach, rolach, stanowiskach i branżach. Np. umiejętność krytycznego myślenia, znajomość języka obcego lub umiejętność zarządzania projektem przyda się zarówno w branży badawczej, jak i w przemyśle lub transporcie. Można powiedzieć, że kompetencje transwersalne są spoiwem umiejętności zawodowych, np. prowadzenie księgowości to umiejętność zawodowa, ale zarządzanie zespołem księgowych to już umiejętność transwersalna.

Specyfika kompetencji transwersalnych utrudnia ich nabywanie np. w strukturach formalnego systemu oświaty. Trudna jest także ich walidacja, czyli sprawdzenie i potwierdzenie, że osoba posiada daną kompetencję czy też zestaw kompetencji przekrojowych.

Wśród kompetencji transwersalnych cennych na rynku pracy można wymienić np. podejmowanie inicjatywy, adaptację do nowych warunków, umiejętność rozwiązywania problemów, ocenę ryzyka czy umiejętność podejmowania decyzji.

Rosnące znaczenie kompetencji przekrojowych wynika m.in. z globalnych trendów i dynamicznych zmian cywilizacyjnych, powodujących reorganizację pracy i rolę pracownika. Zapotrzebowanie na takie kompetencje wynika również z faktu, że obecnie posiadane umiejętności szybko się dezaktualizują. Co więcej, coraz bardziej istotne stają się te kompetencje, które trudniej jest poddać procesowi automatyzacji.

Więcej informacji

Ministerstwo Edukacji NarodowejMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small