bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

EFC baner nagroda ico

IV edycja konkursu o Nagrodę im. prof. Romana Czerneckiego

Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego przyznawana jest w trzech kategoriach - publicystycznej, naukowej i specjalistycznej. Zgłoszenia przyjmowane są do 30 czerwca br. Więcej
digita workshop

Path2Integrity: przetwarzanie danych osobowych w badaniach naukowych

Zaprasza studentów wszystkich kierunków na interaktywny warsztat online poświęcony rzetelności badawczej, organizowany w ramach projektu Path2Integrity. Uczestnicy spotkania otrzymają międzynarodowy certyfikat uczestnictwa podpisany przez przedstawicieli Komisji Europejskiej.  Więcej
Mask Group 332x

IBE uczestnikiem międzynarodowego projektu TRANSVAL-EU

Instytut Badań Edukacyjnych dołączył do międzynarodowego projektu TRANSVAL-EU. We współpracy z instytucjami z całej Europy zaprojektuje rozwiązania dotyczące kwalifikacji transwersalnych (przekrojowych). Więcej
innoform ico

IBE partnerem konferencji INNOFORM

Już 20 kwietnia br. rozpoczyna się największa w Polsce konferencja dedykowana branży narzędziowo-przetwórczej. Podczas trzech dni wypełnionych spotkaniami i dyskusjami nie zabraknie także tematów związanych ze Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji. Więcej
grafika 100 1001

Konkursy na stanowiska nauczycieli w Szkole Europejskiej w Brukseli i w Luksemburgu

Minister Edukacji i Nauki ogłosił konkursy na kandydatów na stanowiska w Szkołach Europejskich. Więcej
fot kk 2

Halo, tu Ziemia! Rozmowa z Katarzyną Kalinowską-Sinkowską o nauce, fake newsach i pożytkach z wątpliwości

Obserwujemy wysyp fake newsów i teorii, które doskonale udają dyskurs naukowy, opakowane są w pseudonaukowy język i podają spreparowane lub anegdotyczne dowody, które imitują dowody naukowe – mówi dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej

Instytut Badań Edukacyjnych dołączył do międzynarodowego projektu TRANSVAL-EU. We współpracy z instytucjami z całej Europy zaprojektuje rozwiązania dotyczące kwalifikacji transwersalnych (przekrojowych).

Validation of Transversal Skills Across Europe (TRANSVAL-EU) – to pełna nazwa projektu międzynarodowego, realizowanego w kooperacji 16 instytucji europejskich, który dotyczy walidacji kompetencji transwersalnych (przekrojowych). Kompetencje te są istotne w procesie przekwalifikowywania się, nabywania nowych umiejętności zawodowych czy poszerzania możliwości zatrudnienia.

W ramach TRANSVAL-EU zostanie opracowana rama kompetencji transwersalnych oraz narzędzia ich walidacji wraz z ofertą szkoleniową dla stosujących je praktyków. Rozwiązania te zostaną przetestowane w 5 krajach, m.in. w Polsce. Analiza porównawcza wyników uzyskanych w poszczególnych krajach będzie podstawą do stworzenia europejskich i krajowych rekomendacji dotyczących prowadzenia i wdrażania walidacji kompetencji transwersalnych. W polskim pilotażu działaniami objęci zostaną szeroko rozumiani doradcy zawodowi oraz osoby przeprowadzające walidację w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Co to są kompetencje transwersalne?

Kompetencje transwersalne, zamiennie nazywane przekrojowymi, to takie, które można wykorzystywać w różnych sytuacjach, kontekstach, zawodach, rolach, stanowiskach, branżach. Np. umiejętność krytycznego myślenia, znajomość języka obcego lub umiejętność zarządzania projektem przyda się zarówno w branży badawczej, jak i w przemyśle lub transporcie. Można powiedzieć, że kompetencje transwersalne są spoiwem umiejętności zawodowych, np. prowadzenie księgowości to umiejętność zawodowa, ale zarządzanie zespołem księgowych to już umiejętność transwersalna.

Specyfika kompetencji transwersalnych utrudnia ich nabywanie np. w strukturach formalnego systemu oświaty. Problemem jest także ich walidacja, czyli sprawdzenie i potwierdzenie, że posiada się daną kompetencję czy zbiór kompetencji przekrojowych.

Wśród kompetencji transwersalnych cennych na rynku pracy można wymienić np. podejmowanie inicjatywy, adaptację do nowych warunków, umiejętność rozwiązywania problemów, ocenę ryzyka czy umiejętność podejmowania decyzji.

Rosnące znaczenie kompetencji przekrojowych wynika m.in. z globalnych trendów i dynamicznych zmian cywilizacyjnych, powodujących zmiany w organizacji pracy i roli pracownika, ale także szybką dezaktualizację posiadanych umiejętności i rosnące zapotrzebowanie na nowe oraz zwiększenie nacisku na te umiejętności, które trudniej jest poddać procesowi automatyzacji.

Więcej informacji

Ministerstwo Edukacji NarodowejMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small