bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

EFC baner nagroda ico

IV edycja konkursu o Nagrodę im. prof. Romana Czerneckiego

Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego przyznawana jest w trzech kategoriach - publicystycznej, naukowej i specjalistycznej. Zgłoszenia przyjmowane są do 30 czerwca br. Więcej
digita workshop

Path2Integrity: przetwarzanie danych osobowych w badaniach naukowych

Zaprasza studentów wszystkich kierunków na interaktywny warsztat online poświęcony rzetelności badawczej, organizowany w ramach projektu Path2Integrity. Uczestnicy spotkania otrzymają międzynarodowy certyfikat uczestnictwa podpisany przez przedstawicieli Komisji Europejskiej.  Więcej
Mask Group 332x

IBE uczestnikiem międzynarodowego projektu TRANSVAL-EU

Instytut Badań Edukacyjnych dołączył do międzynarodowego projektu TRANSVAL-EU. We współpracy z instytucjami z całej Europy zaprojektuje rozwiązania dotyczące kwalifikacji transwersalnych (przekrojowych). Więcej
innoform ico

IBE partnerem konferencji INNOFORM

Już 20 kwietnia br. rozpoczyna się największa w Polsce konferencja dedykowana branży narzędziowo-przetwórczej. Podczas trzech dni wypełnionych spotkaniami i dyskusjami nie zabraknie także tematów związanych ze Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji. Więcej
grafika 100 1001

Konkursy na stanowiska nauczycieli w Szkole Europejskiej w Brukseli i w Luksemburgu

Minister Edukacji i Nauki ogłosił konkursy na kandydatów na stanowiska w Szkołach Europejskich. Więcej
fot kk 2

Halo, tu Ziemia! Rozmowa z Katarzyną Kalinowską-Sinkowską o nauce, fake newsach i pożytkach z wątpliwości

Obserwujemy wysyp fake newsów i teorii, które doskonale udają dyskurs naukowy, opakowane są w pseudonaukowy język i podają spreparowane lub anegdotyczne dowody, które imitują dowody naukowe – mówi dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej

matematyka long

Matura z matematyki - zadania, rozwiązania, komentarze

 Matura, która odbędzie się w maju 2015 roku po raz pierwszy będzie sprawdzała umiejętności opisane w nowej podstawy programowej. Egzamin z matematyki na poziomie podstawowym właściwie nie ulegnie zmianie w stosunku do obowiązującego od 2010 roku. Zmienia się natomiast poziom rozszerzony – oprócz zmian w strukturze arkusza, w istotny sposób zmieniają się bowiem treści programowe, do których odwołują się zadania.

Wszystkim uczniom i nauczycielom, którzy chcą taki analityczny wysiłek podjąć, proponujemy zestaw dodatkowych materiałów przygotowany przez członków Centralnego Zespołu Ekspertów Matematycznych (CZEM).

Więcej: matura z matematyki - zadania, rozwiązania, komentarze 

Diagnoza nauczania matematyki w Polsce

Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi liczne badania, w trakcie których w różnym zakresie diagnozie poddawane jest nauczanie matematyki w polskich szkołach:

•   „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” – badanie przeprowadzone w latach 2011 i 2012.
•    „Szkoła samodzielnego myślenia” – przeprowadzone w 2012 r.
•    „Badanie nauczania matematyki w gimnazjum” – przeprowadzone w 2012 r;
•    „Badanie nauczania matematyki w szkole podstawowej” –  przeprowadzone w 2014 r.
•    „Badanie potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i matematyki w zakresie rozwoju zawodowego” – przeprowadzone w 2014 r.

 

Najważniejsze wnioski płynące z dotychczasowych projektów badawczych:

•    Zbyt mały nacisk na kształcenie rozumowania
- nauczyciele zwykle skupiają się na kształceniu umiejętności podstawowych
•    Braki w umiejętnościach dydaktycznych i merytorycznych
- nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej brakuje merytorycznej wiedzy, nauczyciele w szkołach podstawowych i gimnazjach są dobrze przygotowani merytorycznie, ale brak im praktycznych umiejętności dydaktycznych.
•    Lekcje prowadzone są w wyjątkowo jednorodny sposób, schematycznie.
•    Nauczyciele mają problem w komunikacji z uczniami, wolą narzucać swój sposób myślenia, blokując uczniowskie dochodzenie do autorskich rozwiązań.
•    Nauczyciele mają problem z właściwą organizacją pracy zespołowej na lekcjach
•    Dotychczasowe szkolenia w opinii nauczycieli nie przekładają się na podniesienie ich umiejętności, które mogliby wykorzystać w praktyce

Kontakt do IBE w sprawie działań na rzecz poprawy nauczania matematyki (dla instytucji i stowarzyszeń):
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

ŹRÓDŁA DIAGNOZY
materiały z wynikami badań do pobrania:

"Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” – badanie przeprowadzone w latach 2011 i 2012.

„Szkoła samodzielnego myślenia”„Szkoła samodzielnego myślenia” – przeprowadzone w 2012 r.

„Badanie nauczania matematyki w gimnazjum” – przeprowadzone w 2012 r.

Badanie PISA 2012

Raport o stanie edukacji 2010
Rozdział 9. Matematyka pod lupą
Rozdział 5. Jakość edukacji 5. Jakość edukacji

Raport o stanie edukacji 2013
- raport do pobrania w całości, rekomendowany rozdział o nauczycielach

Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) 2013

 Wnioski z badań i dyskusji dotyczące nauczania matematyki

 

DOBRE PRAKTYKI


Jak uczyć dzieci z klas I-III matematyki podczas zajęć projektowych - Zespół Szkół w Radowie Małym

 

Pozwólmy dzieciom grać - jak wykorzystywać gry planszowe w edukacji matematycznej

planszowki okladkaNa lekcjach warto bawić się klockami, a nauczyciel może uczyć dzieci grając z nimi w karty. Brzmi zaskakująco? Ale działa. Takie sposoby wspierania nauczania matematyki proponują ekspertki IBE, które podczas wielu lekcji grały z uczniami w planszówki. Każdy nauczyciel może skorzystać z ich wskazówek. Wystarczy pobrać poniższy poradnik w formacie PDF.

 

 

 

 

 

Matematyka od nowa

Oferta Instytutu Badań Edukacyjnych dla władz samorządowych na rzecz podnoszenia jakości nauczania matematyki. Instytut Badań Edukacyjnych dzięki swoim bogatym doświadczeniom przygotował ofertę skutecznej pomocy w rozwiązywaniu kluczowych dla edukacji matematycznej problemów. Nasza oferta może zostać doprecyzowana, np. w formie warsztatów dla przedstawicieli władz samorządowych różnych szczebli. więcej...

Ministerstwo Edukacji NarodowejMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small