Gra "This War of Mine" może trafić do podstawy programowej

"This War of Mine" to pierwsza, w historii polskiej edukacji, propozycja materiału edukacyjnego do podstawy programowej w formie gry wideo. Zachęcamy do włączenia jej w proces dydaktyczny uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych.

Gra "This War of Mine" została przygotowana przez 11 bit studios. Od lat znajduje się w czołówce popularności w Polsce, a o samym projekcie pozytywnie wypowidały się redakcje gThe New York Times, Washington Post, Die Welt, czy The Guardian.

Gra opowiada ona o losach cywilów usiłujących przetrwać w mieście ogarniętym przez konflikt zbrojny. Cechuje ją niezwykły realizm w oddaniu ponurej rzeczywistości towarzyszącej wojnom. Jednocześnie interaktywność będąca domeną gier wideo pozwala spojrzeć na trudną tematykę z perspektywy uczestnika zdarzeń. This War of Mine przygotowano z dbałością o detale. Gra powstała w oparciu o analizę szeregu konfliktów zbrojnych z ostatnich kilkudziesięciu lat. W procesie tworzenia gry uwzględniono także badania ukazujące wpływ traumatycznych przeżyć na psychikę dorosłych i dzieci.

"This War Of Mine". Scenariusze lekcji od MEiN

Ministerstwo Edukacji i Nauki udostępniło nie tylko grę, ale i przykładowe scenariusze lekcji z wykorzystaniem dzieła 11 bit studios:

  • Lekcja języka polskiego
  • Lekcja Wiedzy o Społeczeństwie
  • Lekcja Etyki

Grę "This War of Mine" oraz scenariusze zajęć dla uczniów można pobrać tutaj.

Kolejną propozycją, która może trafić do podstawy programowej, jest „Gra szyfrów”. To projekt gamingowy przygotowany jako FPP (first person perspective), składająca się z trzech misji. Opisują one przebieg wojny polsko‑bolszewickiej oraz wpływ polskiej kryptologii na jej zwycięski finał. Każdy z nas może złamać bolszewickie szyfry i zniszczyć sowiecki pociąg pancerny. Dziesiątki młodych osób wciela się w autentyczne postacie żołnierzy wojny polsko‑bolszewickiej z 1920 roku, uruchamia skomplikowane urządzenia komunikacyjne sprzed 100 lat i ratuje Europę przed komunistycznym zniewoleniem.

graszyf

Warto dodać, że IBE badało wpływ gier na edukację dzieci. Wnioski z badania "Gry w życiu uczniów" można przeczytać tutaj. Co z nich wynika? Inteligencja, poziom umiejętności pisania czy liczenia wiążą się z tym, które tytuły gier komputerowych wybierają uczniowie. Badania oparto na najbardziej znanych tytułach tj. Minecraft, FIFA, Sims, League of Legends czy Angry Birds.