The article discusses the ontological foundations of language education with special attention paid to the essence of language in human existence. After briefly defining what existential philosophy means, the following issues are considered in detail: the concept of existence, being authentic or inauthentic, the problem of choice, ambiguity, curiosity and idle talk as opposed to critical, reflective thinking and finding one’s own voice. In the further part of the article, pedagogical implications arising from the ontological assumptions concerning human existence and language are presented. The guiding idea of the article is the assumption that ignoring fundamental ontological issues in the process of language education deepens the pervasive feeling of emptiness and meaningless of existence and reduces thinking about education to instrumental and pragmatic issues associated with obtaining qualifications and developing language skills.
Oficjalne otwarcie hali Laboratoria Przyszłości CRPK!
9 marca br. w Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych w Warszawie odbyła się uroczysta inauguracja nowatorskiego projektu - Hali Laboratoria Przyszłości CRPK. Uczestniczący w wydarzeniu uczniowie, nauczyciele, a także dyrektorzy szkół...
Mobilne Laboratoria Przyszłości na konferencji w Gdańsku
W dniach 3-4 marca 2023 r. w Gdańsku odbyła się I Ogólnopolska Konferencja Edukacyjna "Laboratoria Przyszłości dla praktyków". Instytut Badań Edukacyjnych objął wydarzenie honorowym patronatem.