Bo badacze społeczni wiedza sporo o życiu

Jean Monnet w wieku 16 lat podjął decyzję o opuszczeniu rodzinnej Francji i rozpoczęciu studiów w Wielkiej Brytanii. Badacze realizujący projekt EXCEPT spotkali się z warszawską młodzieżą z Gimnazjum nr 33 i Liceum Ogólnokształcącego nr 32 jego imienia, gdzie rozmawiali z uczniami na temat wchodzenia w dorosłość.


Spotkanie dotyczyło również tematu badań społecznych - jak się je przeprowadza, po co takie badania są potrzebne i omówiono projekt EXCEPT jako przykład badania społecznego.

Badacze przedstawili również informacje co to są badania jakościowi i ilościowe.

Jako przykład badań jakościowych pokazali uczniom, na czym polega fokus i analiza obrazów:
rozmawiali o tym, z czym uczniom kojarzy się dorosłość i wchodzenie w dorosłość (hasła podawane przez uczniów zapisywaliśmy na tablicy). W trakcie zajęć wykorzystali zdjęcia z konkursu fotograficznego EXCEPT, poprosili uczniów o interpretację, pogrupowanie w kategorie związane z dorosłością (praca, rodzina, odpowiedzialność itd.).



Na koniec prowadzący przeszli do przykładów badań ilościowych. Prosili uczniów o stworzenie rankingu krajów UE - w którym z krajów najwięcej osób młodych mieszka dalej z rodzicami, gdzie jest najwięcej early school leavers, gdzie jest największe bezrobocie wśród młodzieży i gdzie ich zdaniem mieści się Polska. Potem uczniowie otrzymali wykresy dotyczące tych zagadnień (stworzone na podstawie danych Eurostatu) i weryfikowali swoje przypuszczenia.

Więcej o projekcie EXCEPT