Wizyta z Macedonii

W związku z realizacją projektu Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” w Macedonii,  w dniach 5-9 grudnia 2016 r. Instytut Badań Edukacyjnych gościł delegację przedstawicieli  macedońskiej administracji publicznej.

macedonia1

Podczas licznych spotkań uczestnicy wizyty zdobyli wiedzę na temat systemu kształcenia zawodowego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem edukacji policealnej.  Wizyty w placówkach  kształcących w ramach edukacji zawodowej pozwoliły na poznanie sposobu ich funkcjonowania, struktury i zadań, które realizują.
Informacje dotyczące uregulowań prawnych oraz organizacji systemu kształcenia zawodowego na poziomie policealnym i planowanych zmian w tym systemie uczestnicy wizyty otrzymali podczas spotkania z  przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ośrodka Rozwoju Edukacji. Z przedstawicielami Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozmawiali o badaniach jakościowych, określających zapotrzebowanie rynku pracy na pracowników.
Przedstawiciele Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji zaprezentowali macedońskiej delegacji historię tej instytucji, cel jej powołania oraz misję, którą wypełnia. Uczestnicy poznali doświadczenia FRSE w dziedzinie zarządzania edukacyjnymi programami europejskimi. Wyrażono również obustronną chęć nawiązania współpracy przy realizacji kolejnych projektów.

macedonia2

W trakcie spotkania ze Związkiem Rzemiosła Polskiego macedońscy goście dowiedzieli się, w jaki sposób od 1933 r. funkcjonuje ogólnopolska, społeczno-zawodowa organizacja samorządu gospodarczego jaką jest ZRP. Szczególne zainteresowanie wzbudziły działania w zakresie kształcenia zawodowego dla zapewniania wykwalifikowanych kadr dla rzemiosła i małej przedsiębiorczości.

Wizyta w Polsko-Niemieckiej Izbie Przemysłowo-Handlowej pozwoliła uczestnikom wizyty na zapoznanie się z procesem nawiązywania współpracy między szkołą i pracodawcą w zakresie kształcenia dualnego przyszłych pracowników. Podczas spotkania przedstawiono korzyści, jakie niesie ten rodzaj kształcenia dla pracodawców, placówki kształcącej i dla ucznia.

Z przykładem dobrej praktyki w zakresie współpracy między szkołą a pracodawcą uczestnicy zetknęli się w trakcie wizyty w Centrum Kształcenia Ustawicznego Nowoczesnych Technologii w Łodzi, gdzie mieli możliwość wysłuchania prezentacji i zadawania pytań pracodawcy biorącemu udział w tym procesie. Na spotkanie zaproszono również przedstawiciela samorządu terytorialnego z Departamentu Kultury i Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, który przedstawił zadania jednostki samorządu terytorialnego w zakresie nadzorowania zadań i planowania rozwoju placówek oświatowych. Delegacja gości z Macedonii miała okazję obejrzeć pracownie, w których odbywają się zajęcia dla młodzieży i dorosłych, m.in. w zakresie informatyki, telekomunikacji, realizacji dźwięku i produkcji filmowej i telewizyjnej.
Kolejnym przykładem doskonale funkcjonującej placówki kształcenia policealnego jest Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, w skład którego wchodzą: Ośrodek Doskonalenia Szkolnych Systemów Edukacji, Ośrodek Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, Regionalny Ośrodek Edukacji Mechatronicznej, Obserwatorium Rynku Pracy dla Edukacji, Ośrodek Doradztwa Zawodowego, Ośrodek Zarządzania w Edukacji, Ośrodek Nowoczesnych Technologii Informacyjnych, Ośrodek Edukacji Europejskiej i Regionalnej oraz Pracownia Wychowania i Profilaktyki.

macedonia4

Ogromnym zainteresowaniem uczestników wizyty cieszyły się spotkania w placówkach kształcących w ramach edukacji zawodowej, w tym policealnej. Odwiedzili Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie, kształcący w dziedzinie mechatroniki.

Goście z Macedonii wzięli udział w Giełdzie Zawodów zorganizowanej przez Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Warszawie w ramach Europejskich Dni Umiejętności Zawodowych.  Uczestnicy wizyty mieli okazję uczestniczyć w zajęciach kształcenia w zawodach: technik masażysta, opiekun medyczny, ortoptystka i technik usług kosmetycznych.

Podczas spotkania w Zakładzie Doskonalenia Zawodowego w Katowicach uczestnicy otrzymali informacje na temat realizowanego w placówce kształcenia zawodowego w systemie szkolnym. Przedstawiono zasady finansowania kształcenia zawodowego w Polsce. Część prezentacji poświęcono badaniu zapotrzebowania na pracowników wśród pracodawców i odzwierciedlaniu tych potrzeb w ofercie edukacyjnej placówki. Zaprezentowano rodzaje egzaminów przeprowadzanych przez ZDZ Katowice. Szczególnie interesującym dla uczestników tematem była procedura opracowywania programów nauczania wdrożona w tej placówce. Po części teoretycznej goście udali się na krótką wycieczkę po zakładzie, w trakcie której obejrzeli m.in. Centrum  Kompetencji kształcące w obszarze automatyki, pneumatyki, hydrauliki, robotyki i mechatroniki.

Na zakończenie wizyty studyjnej goście z Macedonii wysłuchali wykładu na temat uczenia się i nauczania obecnie i w przyszłości, podczas którego zaprezentowano główne założenia innowacyjnego podejścia do uczenia się przez całe życie w XXI wieku. Jako ilustrację nowoczesnego systemu, w którym uczeń znajduje się w centrum zainteresowania, przedstawiono nowoczesne rozwiązania architektoniczne zastosowane w Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej.

Podczas tygodniowego pobytu w Polsce przedstawiciele macedońskiej administracji publicznej odwiedzili 13 instytucji, w których spotkali się z  55 osobami – ekspertami, przedstawicielami administracji publicznej, dyrektorami szkół, nauczycielami i uczniami. Trwająca 5 dni wizyta studyjna dostarczyła wszystkim jej uczestnikom wielu wrażeń. Podczas spotkań padało wiele pytań i odpowiedzi, które gościom z Macedonii pozwoliły usystematyzować zdobytą wiedzę o polskim systemie edukacji, a polskim gospodarzom uświadomiły, jak ogromna praca została wykonana w tym zakresie w Polsce. Goście obejrzeli doskonale funkcjonujące i świetnie wyposażone placówki edukacji zawodowej, w których uczniowie kształcą się w zawodach i zdobywają kwalifikacje poszukiwane na rynku pracy.