ReferNet Polska. Najważniejsze plany na 2023 rok

- Obecnie pracujemy wraz z CEDEFOP nad opisem systemu kształcenia zawodowego oraz polityk i działań realizowanych na rzecz kształcenia zawodowego w Polsce - wyjaśnia Jerzy Bielecki, ekspert IBE oraz kierownik centrum ReferNet w Polsce.

Przypomnijmy czym zajmuje się sieć ReferNet i w jaki sposób IBE angażuje się w jej działania?

ReferNet to sieć instytucji współpracujących z unijną agencję badawczą CEDEFOP (European Centre for the Development of Vocational Training), działająca od 2002 roku. W tym roku sieć obchodziła 20-lecie swojej działalności, z kolei IBE w jej działalność zaangażowane jest od 2016 roku.

Celem sieci jest zbieranie informacji i monitorowanie zmian w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w krajach członkowskich Unii Europejskiej oraz Norwegii i Islandii. Na podstawie tych danych i analiz powstają raporty, planowane są badania oraz publikowane są informacje na stronach CEDEFOP, które są następnie wykorzystywane w pracach Komisji Europejskiej,  tworzeniu i monitorowaniu polityk krajowych oraz w działaniach organizacji i ekspertów zajmujących się kształceniem zawodowym.

Jakie najważniejsze prace/projekty prowadzone są obecnie w ramach sieci ReferNet i agencji CEDEFOP?

We współpracy z CEDEFOP przygotowujemy i aktualizujemy m.in. opis systemu kształcenia zawodowego w Polsce oraz polityk i działań realizowanych na rzecz kształcenia zawodowego w Polsce. Przygotowujemy także pogłębione analizy na wybrane tematy, istotne dla CEDEFOP i współpracujących z nim krajów. Są to np. analizy dotyczące sytuacji nauczycieli kształcenia zawodowego czy mobilności edukacyjnej i zawodowej uczniów i kadry szkół zawodowych. Przygotowujemy też artykuły o najnowszych wydarzeniach i inicjatywach w Polsce: w tym roku szczególnie istotne były działania związane z wojną na Ukrainie.

Ostatnia rozmowa, prowadzona w maju 2020 toczyła się w specyficznych warunkach, bowiem od kilku miesięcy towarzyszyła nam pandemia COVID-19. Co ona zmieniła? Jak zmieniła się sieć i społeczeństwo i jak można scharakteryzować ten nowy, popandemiczny świat?

Wydawałoby się, że pandemia na stałe zmieniła poziom cyfryzacji edukacji, jednak jak się okazuje obszar ten wymaga jeszcze wiele pracy. Wiele działań było przypadkowych i wymuszonych przez pandemię. Teraz jednak następuje porządkowanie i wdrażanie bardzo przemyślanych rozwiązań. Instytut Badań Edukacyjnych aktywnie działa na rzecz cyfryzacji polskiej edukacji realizując projekt edukacja.gov.pl. To zintegrowane rozwiązanie dla edukacji, składające się  z systemów pozwalających objąć wszystkich uczniów kompleksowym programem spersonalizowanej ścieżki edukacyjnej.

Widzimy też, że wiele firm nie wróciło po pandemii do biur lub dało swoim pracownikom możliwość wyboru miejsca pracy, albo wprowadziło na stałe pracę hybrydową. Wydaje się, że jeszcze jest zbyt wcześnie by mówić o trwałych efektach pandemii. Natomiast wojna w Ukrainie spowodowała, że trzeba było szybko zmierzyć się z zupełnie nowymi wyzwaniami,  np. przyjmowaniem i adaptacją uczniów z Ukrainy w szkołach, zapewnieniem nauki języka polskiego, tworzenia oddziałów przygotowawczych, wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.

W rozmowie sprzed dwóch lat udało się wskazać główne cele kolejnych działań sieci ReferNet. Były to doradztwo zawodowe oraz zapewnianie jakości w kształceniu zawodowym. Co udało się osiągnąć w tym obszarze?

Dzięki współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, Ochotniczymi Hufcami Pracy, Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji udało się pozyskać dane nt. realizowanych działań w tych obszarach, które wykorzystaliśmy w bieżącej pracy, m.in. w przygotowaniu raportu dot. mobilności uczniów i realizowanych w Polsce polityk wspierających i regulujących kształcenie zawodowe.

Dalsze plany?

Przede wszystkim to kontynuacja aktualnych działań, ale też przygotowanie tłumaczenia publikacji Teachers and trainers in a changing world (raport w wersji angielskiej do pobrania tutaj), wsparcie Cedefop w projekcie Skills in online job advertisements oraz pozyskanie grantu na kolejne lata.

Tradycyjnie przypomnę, że wszystkie publikacje i produkty są publikowane na stronie CEDEFOP i krajowej stronie ReferNet. Szczególnie zachęcam do śledzenia zakładki Aktualności na krajowej stronie RefeNet, gdzie zamieszczamy najnowsze wieści z Polski i Europy oraz informujemy o publikacjach, dzięki którym, można poznać aktualne trendy i zmiany zachodzące w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego. Zachęcam też do śledzenia naszego profilu na Facebook, gdzie jesteśmy jako ReferNet Polska.