PISA 2022. Oficjalny start badania głównego w Polsce

Rozpoczęła się 8. edycja badania PISA, czyli Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów. W badaniu weźmie udział blisko 250 polskich szkół i ponad 9 tys. uczniów. 

Badanie główne PISA 2022 ma na celu dostarczenie porównawczych danych dotyczących umiejętności uczniów z zakresu pięciu dziedzin. W bieżącej edycji badania, oprócz zadań z rozumienia czytanego tekstu, rozumowania w naukach przyrodniczych oraz umiejętności finansowych, uczniowie będą mieli okazję rozwiązywać nowe zadania z  matematyki oraz nowej dziedziny, która po raz pierwszy pojawiła się w badaniu PISA – „myślenia kreatywnego”.

Łącznie przybadanych zostanie blisko 10 tys. nastolatków w Polsce oraz kilkaset tysięcy na całym świecie.

Badanie jest w pełni anonimowe, polega na rozwiązywaniu przez uczniów zadań oraz na wypełnieniu kwestionariusza. W Polsce badanie przeprowadzane jest w wersji elektronicznej (komputerowej). Ankieterzy przyjeżdżają do szkoły z komputerami, przeprowadzają krótkie szkolenie dla uczniów, a następnie uczniowie rozpoczynają pracę nad testem. Całość realizacji badania w szkole, łącznie z rozstawieniem i zebraniem komputerów, trwa około 5 godzin.

PISA 2022. Harmonogram badania w Polsce

Intensywne przygotowania do badania PISA 2022 trwały od kilkunastu miesięcy. Jednym z ostatnich etapów były szkolenia dla ankieterów i ankieterek, przeprowadzone przez ekspertów z Instytutu Badań Edukacyjnych.

„Chcielibyśmy podziękować dyrektorom szkół, którzy wyrazili zgodę na przeprowadzenie badania w ich szkołach. Mamy nadzieję, że badanie rozpoczynające się 7 marca będzie przebiegać bardzo sprawnie” – wyjaśnia Joanna Kaźmierczak, kierowniczka badania PISA 2022 w Polsce.

PISA - Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów

Badanie PISA (Programme for International Student Assessment) organizowane jest przez międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz przedstawicieli krajów członkowskich. Pokazuje ono poziom i zróżnicowanie umiejętności piętnastolatków, które rozwijane są w trakcie edukacji szkolnej, jak i poza szkołą, a realizowane jest co trzy lata we wszystkich krajach członkowskich OECD, a także w kilkudziesięciu innych państwach. Polska uczestniczy w nim od samego początku, czyli od roku 2000.

Ostatnią edycję badania (PISA 2018) przeprowadził i koordynował zespół ekspertów i naukowców z Instytutu Badań Edukacyjnych.

Więcej informacji na temat badania: na stronie PISA 2022.