PISA 2022. W badaniu weźmie udział kilka tysięcy uczniów i 250 szkół

Ferie, edukacja zdalna i pandemia COVID-19 nie ułatwiają pracy zespołowi badania PISA 2022, kierowanemu przez ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych. Pomimo tych trudności już na wiosnę w ponad 250 szkołach w Polsce odbędzie się główna część badania, będącego największym i najbardziej miarodajnym badaniem porównawczym umiejętności uczniów na świecie.  

Badanie PISA (Programme for International Student Assessment) organizowane jest przez międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz przedstawicieli krajów członkowskich. Pokazuje ono poziom i zróżnicowanie umiejętności piętnastolatków, które rozwijane są w trakcie edukacji szkolnej, jak i poza szkołą, a realizowane jest co trzy lata we wszystkich krajach członkowskich OECD, a także w kilkudziesięciu innych państwach. Polska uczestniczy w nim od samego początku, czyli od roku 2000.

Ostatnią edycję badania (PISA 2018) przeprowadził i koordynował zespół ekspertów i naukowców z Instytutu Badań Edukacyjnych.

PISA 2022. Kończą się przygotowania do badania głównego 

Od początku grudnia zeszłego roku przedstawiciele zespołu PISA kontaktują się z dyrektorami szkół wylosowanych do udziału w badaniu. Z większością wylosowanych placówek udało się nawiązać współpracę i obecnie trwają przygotowania do badania PISA 2022, które odbędzie się już za kilka tygodni w trybie stacjonarnym.

Do badania przystąpią piętnastolatkowie uczący się w liceach, technikach, szkołach branżowych oraz szkołach podstawowych. W dużych placówkach do udziału w badaniu wylosowanych zostanie 46 uczniów, w mniejszych – do badania zostaną zaproszeni wszyscy piętnastoletni uczniowie szkoły.

Łączna liczba przebadanych uczniów przekroczy kilka tysięcy nastolatków, co sprawia, że nie tylko opracowanie pozyskanych danych, ale już sama koordynacja badania jest poważnym wyzwaniem organizacyjnym i logistycznym. Badanie jest w pełni anonimowe, polega na rozwiązywaniu przez uczniów zadań oraz na wypełnieniu kwestionariusza. W Polsce badanie przeprowadzane jest w wersji elektronicznej (komputerowej). Ankieterzy przyjeżdżają do szkoły z komputerami, przeprowadzają krótkie szkolenie dla uczniów, a następnie uczniowie rozpoczynają pracę nad testem. Całość realizacji badania w szkole, łącznie z rozstawieniem i zebraniem komputerów, trwa około 5 godzin.

Badanie główne PISA 2022 ma na celu dostarczenie porównawczych danych dotyczących umiejętności uczniów z zakresu pięciu dziedzin. W bieżącej edycji badania, oprócz zadań z rozumienia czytanego tekstu, rozumowania w naukach przyrodniczych oraz umiejętności finansowych, uczniowie będą mieli okazję rozwiązywać nowe zadania z  matematyki oraz nowej dziedziny, która po raz pierwszy pojawiła się w badaniu PISA – „myślenia kreatywnego”.

Jak wypadali polscy uczniowie w latach poprzednich?

Wyniki poprzedniego badania PISA 2018 pokazały bardzo mocną pozycję polskiej młodzieży pod względem posiadanych umiejętności i wiedzy.

W badaniu PISA 2018 wzięło udział ponad 660 tys. uczniów z 79 krajów i regionów świata, w tym 5653 młodych Polaków i Polek z 227 szkół.

W roku 2018 polscy uczniowie osiągnęli dobre wyniki we wszystkich badanych obszarach: rozumienia czytanego tekstu, rozumowania matematycznego i rozumowania w naukach przyrodniczych. We wszystkich trzech obszarach objętych badaniem wyniki polskich uczniów lokowały ich powyżej średniej dla krajów OECD - w światowej czołówce. Najlepsze wyniki w badaniu osiągnęli uczniowie z 4 regionów Chin, a także Hongkongu, Singapuru i Makao.

Polscy uczniowie w rozumowaniu matematycznym wyprzedzają w Unii Europejskiej wszystkich poza młodymi Estończykami. W rozumieniu tekstu polska młodzież zajmuje 4. miejsce wśród krajów Unii, a w rozumowaniu w naukach przyrodniczych jest na 3. pozycji.

Więcej aktualności związanych z badaniem PISA 2022 oraz szczegółowe wyniki i infografiki poprzedniej edycji badania PISA, można znaleźć na stronie badania.  

 

NASZE BADANIA