Program P-TECH: Instytut Badań Edukacyjnych podpisał umowę z IBM Polska

Program P-TECH został zainicjowany w roku 2019 przez firmę IBM. 2 września br. podpisano porozumienie na mocy którego program będzie wspierany merytorycznie przez Instytut Badań Edukacyjnych, a do P-TECH przystąpiła jedna z krakowskich szkół.

Program P-TECH ma na celu zapewnienie młodym ludziom wsparcia w rozwoju umiejętności naukowych, technicznych i zawodowych potrzebnych w miejscach pracy XXI wieku oraz w dalszej edukacji. Uczniowie z Krakowa przez cztery lata nauki będą mieli możliwość uzyskania kwalifikacji z zakresu komputerów kwantowych oraz AI. Będą między innymi śledzić codzienną pracę swojego mentora (tzw. job shadowing), poznając środowisko biznesowe od wewnątrz rzeczywiste lub uczestnicząc w płatnych stażach.

IBM, przy wsparciu Instytutu Badań Edukacyjnych, opracował kwalifikację rynkową Programowanie Komputerów Kwantowych na V poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji, którą uczniowie mogą zdobyć przy okazji zdawania matury. Firmy partnerskie zobowiązują się również wspierać absolwentów P-TECH w procesie wejścia na rynek pracy.

Porozumienie z IBM oraz Instytutem Badań Edukacyjnych uroczyście podpisali przedstawiciele Urzędu Miasta Krakowa, Akademii Górniczo-Hutniczej, Centrum Technologii Kosmicznych oraz Fundacji Quantum AI.

„Rynek pracy stoi otworem przed absolwentami”

– Dynamiczne zmiany na rynku pracy i rozwój nowoczesnych sektorów gospodarki sprawiają, że bliska współpraca biznesu ze szkołami ogólnokształcącymi i branżowymi staje się wręcz konieczna. Rynek pracy stoi otworem przed absolwentami, których kwalifikacje są aktualne, zweryfikowane i potwierdzone – mówi Tomasz Bartczak z Instytutu Badań Edukacyjnych. – Chcemy w tym pomóc i mamy nadzieję, że w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji znajdzie się kwalifikacja rynkowa z dziedziny programowania komputerów kwantowych, którą będą mogli zdobyć między innymi absolwenci programu P-TECH – dodaje.

IMG 20210902 133325 1536x1152

Kraków. P-TECH w „Nowodworku” – co to za program?

Program P-TECH został zainicjowany w USA przez firmę IBM. Obecnie działa już w ponad 260 szkołach w 28 krajach. P-TECH, czyli Pathways to Technology, to wielostronna inicjatywa w zakresie edukacji. Podpisana umowa to przykład wykorzystania wielostronnego partnerstwa publiczno-prywatnego, w ramach którego uczniowie szkół technicznych i ogólnokształcących mogą się rozwijać również w środowisku zawodowym.

W Polsce program jest wspierany merytorycznie przez Instytut Badań Edukacyjnych. Podpisane porozumienie dotyczy opracowania i wsparcia programu P-Tech w Krakowie. 

 IBM22

 P-Tech w Polsce. Które szkoły działają w systemie?

Krakowskie Liceum jest piątą placówką w Polsce, która dołączyła do projektu IBM. Wcześniej umowę z P-TECH zawarły szkoły z Katowic: Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 2 oraz Śląskie Techniczne Zakłady Naukowe z Katowic. Kolejne dwie placówki pochodzą z Wronek (Technikum nr 1 „Szkoła na Leśnej”) oraz Łodzi (Zespół Szkół Politechnicznych).

Porozumienie podpisano podczas seminarium zorganizowanego w Krakowie z okazji spotkania komisji koordynacyjnej programu P-TECH „Nowe możliwości dla uczniów i absolwentów szkół średnich wynikające ze Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji”.

Dominika Bagińska, ekspert kluczowy ds. ZSK, oraz Sławomir Kumka, dyrektor Centrum Oprogramowania IBM w Krakowie, byli gośćmi programu „Przed Hejnałem” antenie Radia Kraków. Zapraszamy do zapoznania się z nagraniem. 

 

Więcej o programie P-Tech można przeczytać na stronie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.