×

Błąd

[SIGPLUS_EXCEPTION_SOURCE] Image source is expected to be a full URL or a path relative to the image base folder specified in the back-end but /aktualnosci/2019-12-12-OECD/ is neither a URL nor a relative path to an existing file or folder.

Strategia umiejętności OECD: Polska

11 grudnia w Warszawie odbyła się konferencja, podczas której zaprezentowano raport „Strategia umiejętności OECD: Polska”. Wzięli w niej udział reprezentanci ministerstw, organizacji pozarządowych, sektora oświaty i instytucji wspierających edukację. Spotkanie otworzył Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski, a główne wnioski z raportu zostały przedstawione przez Zastępcę Sekretarza Generalnego OECD Ludgera Schuknechta.

 

Polska korzysta z doświadczeń Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) przy tworzeniu krajowego dokumentu strategicznego – Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU). Raport OECD to przekrojowa, syntetyczna diagnoza stanu rozwiązań dotyczących mechanizmów wspierania rozwoju umiejętności. To również szereg zaleceń opartych na dobrych praktykach funkcjonujących w innych państwach. Diagnoza i rekomendacje były wypracowane w ścisłej współpracy z polskimi interesariuszami, którzy uczestniczyli w warsztatach organizowanych przez OECD we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Instytutem Badań Edukacyjnych.

Strategia umiejętności OECD: Polska

Raport zawiera rekomendacje, które są dostosowane do konkretnych potrzeb Polski, uwzględniają perspektywę międzynarodową i bazują na wskaźnikach używanych przez OECD. Przedmiotem raportu są cztery priorytetowe obszary związane z poprawą osiągnięć Polski w zakresie umiejętności, które zostały wskazane przez OECD we współpracy z rządem polskim. Są to:Zwiększenie sprawności reagowania systemu edukacji na potrzeby rynku pracy.

  1. Wspieranie większego uczestnictwa we wszystkich formach uczenia się dorosłych.
  2. Wzmocnienie wykorzystania umiejętności w polskich przedsiębiorstwach.
  3. Wzmocnienie zarządzania systemem umiejętności w Polsce.

Raport będzie istotnym źródłem dla tworzonej obecnie części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności (część ogólną tego dokumentu rząd przyjął w styczniu 2019 roku: CZYTAJ WIĘCEJ). Celem ZSU jest określenie spójnej polityki na rzecz kształtowania i rozwijania umiejętności w Polsce.

Zintegrowana Strategia Umiejętności

Celem nadrzędnym Zintegrowanej Strategii Umiejętności jest tworzenie możliwości i warunków do rozwoju umiejętności niezbędnych do wzmocnienia kapitału społecznego, włączenia społecznego, wzrostu gospodarczego i osiągnięcia wysokiej jakości życia. Za całościowe opracowanie ZSU odpowiada Ministerstwo Edukacji Narodowej. W prace zaangażowany jest także Instytut Badań Edukacyjnych, który resortowi edukacji służy wsparciem eksperckim. Realizacja założeń Zintegrowanej Strategii Umiejętności powinna przyczyniać się do spełnienia przez Polskę celu 4.4. „Agendy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030” Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) – tzn. zwiększenia do 2030 roku liczby młodzieży i osób dorosłych posiadających odpowiednie umiejętności, w tym techniczne i zawodowe, na rzecz zatrudnienia, miejsc pracy i przedsiębiorczości.
Galeria

{gallery}/aktualnosci/2019-12-12-OECD/{/gallery}

Więcej informacji