Jaką rolę smartfony odgrywają w edukacji? Czy można w efektywny sposób wykorzystywać je na lekcjach? Jak wprowadzić i egzekwować jasne zasady korzystania z nich w szkołach? Jakiego wsparcia mogłyby potrzebować placówki edukacyjne? Odpowiedzi m.in. na te pytania poszukują uczestnicy projektu partycypacyjnego “Smartfony w szkole. Ustalamy reguły gry".
Porozmawiajmy o korzyściach, barierach i zagrożeniach związanych z korzystaniem ze smartfonów w szkole!
Od początku 2020 roku będziemy prowadzili serię debat i warsztatów, na które zapraszamy wszystkich, którzy mogą być zainteresowani udziałem w projekcie:
Przedstawicieli społeczności szkolnej: dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców, uczniów.
Ekspertów specjalizujących się w badaniach edukacyjnych i technologiach cyfrowych.
Reprezentantów firm technologicznych, samorządów i organizacji pozarządowych oraz przedstawicieli mediów.
Cel projektu
1. Efektywne wykorzystanie smartfonów w edukacji. Zarówno w zakresie używania ich na lekcjach, jak i wykształcenia wśród dzieci umiejętności związanych z odpowiednim korzystaniem z zasobów wiedzy - krytycznego myślenia oraz oceniania wartości i wiarygodności informacji.
2. Zagrożenia pojawiające się przy korzystaniu ze smartfonów. W obszarze tym mieszczą się zarówno problemy związane ze zjawiskiem agresji w internecie, jak i z dostępem do nieodpowiednich treści, a także z nadużywaniem smartfonów.
3. Kultura korzystania ze smartfonów. Ustalenie jasnych i klarownych zasad, określających np. kiedy i jak można używać smartfona w szkole, komu i w jakiej sytuacji można zrobić zdjęcie oraz do jakich celów konkretnie można je wykorzystywać.
Smartfony w liczbach
82%
dzieci w wieku 9-17 lat codziennie korzysta ze smartfona łącząc się z internetem.
87%
użytkowników smartfonów uważa za niestosowne sięganie po telefon w trakcie lekcji lub wykładu.
50%
ankietowanych zadeklarowało, że w ich szkole nie są stosowane żadne cyfrowe technologie.
21/30
nauczycieli wykazuje się głębokim sceptycyzmem wobec stosowania w szkole nowych technologii.