bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

fot kk 2

Halo, tu Ziemia! Rozmowa z Katarzyną Kalinowską-Sinkowską o nauce, fake newsach i pożytkach z wątpliwości

Obserwujemy wysyp fake newsów i teorii, które doskonale udają dyskurs naukowy, opakowane są w pseudonaukowy język i podają spreparowane lub anegdotyczne dowody, które imitują dowody naukowe – mówi dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
Forum IR Logowww ico

ZSK nominowany do Polskiej Nagrody Inteligentnego Rozwoju 2021

Projekt „Wsparcie rozwoju ZSK…” realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych został nominowany do Polskiej Nagrody Inteligentnego Rozwoju 2021. Więcej
grafika KONFERENCJA IT ico

Konferencja “Praca w branży IT, czyli Z(y)SK na bazie umiejętności”

Wystąpienia ekspertów, panel dyskusyjny, wirtualne targi umiejętności poświęcone branży IT – to wszystko 28 kwietnia 2021 podczas organizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych konferencji “Praca w branży IT, czyli Z(y)SK na bazie umiejętności”. Więcej
153610154 3513684072189249 5722951556211783948 o

Ruszyła ogólnopolska kampania „Kwalifikacje 2025+”

Inicjatywa „Kwalifikacje 2025+” ma na celu wsparcie uczniów i studentów w nabywaniu dodatkowych kwalifikacji umożliwiających im lepszy start na rynku pracy oraz promocję idei uczenia się przez całe życie. Bezpłatne vouchery na przystąpienie do certyfikowanych egzaminów VCC otrzyma w sumie 1000 uczniów i studentów. Patronat nad wydarzeniem objął Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
II KLS grafika ico

Spotkanie Klubu Liderów Studenckich

31 marca br. odbędzie się kolejne spotkanie Klubu Liderów Studenckich, a jednym z gości będzie dr hab. Łukasz Arendt, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, który opowie o rynku pracy w kontekście pandemii. Więcej
Zmiana zawodowa ico

Zmiana zawodowa tematem najnowszej książki wydanej przez Instytut Badań Edukacyjnych

Zmiana zawodowa. Wielkie wysiłki w imię niepewnych efektów to etnograficzny opis doświadczeń ludzi, którzy zmienili miejsce pracy i branżę. Książka powstała w oparciu o wielogodzinne wywiady pogłębione. Autorami są Michał Danielewicz i Kamila Hernik z Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
oferta wydawnicza
 

 

Analiza polityki publicznej. Podejście teoretyczno-metodologiczne.

Anna Wojciuk (red.)
IBE, Warszawa 2013
ISBN 978-83-61693-35-2
Cena 25 zł

Analiza polityki publicznej„Polityka publiczna” oraz „analiza polityki publicznej” są terminami stosunkowo nowymi zarówno w języku polskiej debaty publicznej, jak i na gruncie nauk społecznych w Polsce. Jak napisał Aleksander Surdej w recenzji niniejszej pracy, fakt ten należy odnotować z zadowoleniem, gdyż, po pierwsze, analiza polityk publicznych tworzy wspólne ramy umożliwiające analizę sposobów rozwiązywania problemów zbiorowych w tak bardzo różnych obszarach jak
przykładowo bezpieczeństwo żywności czy ochrona praw pracownika, a po drugie, wymusza ona podejście interdyscyplinarne, umożliwia wyjaśnienie relacji między perspektywą fi lozofi i społecznej (kwestia wartości), ekonomii (kwestia efektywności czy racjonalności instrumentalnej) i mechanizmów społecznych badanych przez socjologię (przykładowo funkcje norm społecznych w pobudzaniu do zbiorowego działania).

 Gdzie można kupić?

u wydawcy (IBE) - wystarczy zamówić mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Spis treści:

Wstęp / 5
Rozdział 1. Nauki o i dla polityki publicznej: podejścia teoretyczno-metodologiczne / 11
1.1. Wprowadzenie / 11
1.2. Polityka publiczna jako przedmiot badań / 12
1.3. Typologie ram, podejść, perspektyw teoretyczno-metodologicznych / 16
1.4. Od podejścia racjonalistycznego do interpretatywnego / 20
1.5. Podsumowanie / 25
Rozdział 2. Teorie racjonalnego wyboru a badania edukacyjne / 30
2.1. Wprowadzenie / 30
2.2. Racjonalny wybór / 31
2.3. Racjonalność (maksymalizacja użyteczności) jako zasada działania indywidualnego / 31
2.4. Indywidualizm metodologiczny / 33
2.5. Teoria wyboru społecznego / 34
2.6. Teoria gier / 36
2.7. Co nam dają modele racjonalnego wyboru? / 39
2.8. Gdzie TRW i TG mogą być szczególnie użyteczne? /  39
2.9. Podsumowanie /  42
Rozdział 3. Zmiana instytucjonalna w teorii nowego instytucjonalizmu
– nowe koncepcje teoretyczne i ich zastosowania w analizie polityk publicznych / 44
3.1. Wprowadzenie / 44
3.2. Paradygmat nowego instytucjonalizmu – różnorodność tradycji / 44
3.3. Zmieniający się kontekst społeczno-ekonomiczny / 49
3.4. Nowy instytucjonalizm i problem zmiany instytucjonalnej / 50
3.5. Podsumowanie / 53
Rozdział 4. Analiza polityki publicznej – perspektywa racjonalnej dyskusji / 56
4.1. Wprowadzenie / 56
4.2. Spór, kontrowersja, debata, argumentacja – afi rmacja i krytyka / 57
4.3. Od informacji do rekomendacji / 61
4.4. Ewaluacja argumentacji i kwestia rozstrzygalności / 64
4.5. Podsumowanie / 69

 

Ministerstwo Edukacji NarodowejMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018