bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

edulab nowa rzeczywistosc ico

Konferencja EduLab: „Nowa rzeczywistość - wyzwania rynku pracy w czasach nieprzewidywalnej zmiany”

Czy mamy obecnie do czynienia z rynkiem pracownika czy pracodawcy? Jakie kwalifikacje u pracowników są dziś najbardziej poszukiwane na rynku pracy? Jakie będą – kiedy już skończy się epidemia? O tym będziemy dyskutować na konferencji współorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
Plakat Nauka bez Barier ico

Nauka bez barier

Kampania Nauka bez Barier to ogólnopolski projekt na rzecz dostępności nauki i edukacji akademickiej dla osób z niepełnosprawnością, realizowany pod patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zachęcamy do udziału! Więcej
skill week ico

Zbliża się Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych

Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych to coroczna inicjatywa Komisji Europejskiej, związana z podniesieniem świadomości korzyści płynących z kształcenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Więcej
A.Dwojak Matras IBE.2020

Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?

Zachęcamy do lektury komentarza ekspertki IBE dr Agnieszki Dwojak-Matras na temat raportu „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?”, przygotowanego przez Fundację Digital Poland. Więcej
Katarzyna Kalinowska Sinkowska

Ekspertka IBE zbada doświadczanie bezsensu w szkole

Jak podstawowi aktorzy życia szkolnego przeżywają sytuacje, w których nie odnajdują sensu? Co sprawia, że dla niektórych szkoła staje się przestrzenią odczuwania bezsensu? Co w czasie edukacji zdalnej jest odczuwane przez uczniów i nauczycieli jako bezsensowne? To tylko niektóre pytania badawcze, na które odpowiedzi poszuka dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, badaczka i ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
pisa2018

Znamy główne wnioski z V tomu analiz wyników badania PISA 2018!

29 września ukazał się kolejny raport z serii prezentującej wyniki badania PISA 2018. Piąty tom dotyczy efektywności polityk edukacyjnych i ich uwarunkowań systemowych widzianych z perspektywy wyników uzyskiwanych przez uczniów w pomiarze umiejętności PISA, równości szans oraz dobrostanu 15-letnich uczniów uczestniczących w badaniu. Więcej
oferta wydawnicza
 

 

Analiza polityki publicznej. Podejście teoretyczno-metodologiczne.

Anna Wojciuk (red.)
IBE, Warszawa 2013
ISBN 978-83-61693-35-2
Cena 25 zł

Analiza polityki publicznej„Polityka publiczna” oraz „analiza polityki publicznej” są terminami stosunkowo nowymi zarówno w języku polskiej debaty publicznej, jak i na gruncie nauk społecznych w Polsce. Jak napisał Aleksander Surdej w recenzji niniejszej pracy, fakt ten należy odnotować z zadowoleniem, gdyż, po pierwsze, analiza polityk publicznych tworzy wspólne ramy umożliwiające analizę sposobów rozwiązywania problemów zbiorowych w tak bardzo różnych obszarach jak
przykładowo bezpieczeństwo żywności czy ochrona praw pracownika, a po drugie, wymusza ona podejście interdyscyplinarne, umożliwia wyjaśnienie relacji między perspektywą fi lozofi i społecznej (kwestia wartości), ekonomii (kwestia efektywności czy racjonalności instrumentalnej) i mechanizmów społecznych badanych przez socjologię (przykładowo funkcje norm społecznych w pobudzaniu do zbiorowego działania).

 Gdzie można kupić?

u wydawcy (IBE) - wystarczy zamówić mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Spis treści:

Wstęp / 5
Rozdział 1. Nauki o i dla polityki publicznej: podejścia teoretyczno-metodologiczne / 11
1.1. Wprowadzenie / 11
1.2. Polityka publiczna jako przedmiot badań / 12
1.3. Typologie ram, podejść, perspektyw teoretyczno-metodologicznych / 16
1.4. Od podejścia racjonalistycznego do interpretatywnego / 20
1.5. Podsumowanie / 25
Rozdział 2. Teorie racjonalnego wyboru a badania edukacyjne / 30
2.1. Wprowadzenie / 30
2.2. Racjonalny wybór / 31
2.3. Racjonalność (maksymalizacja użyteczności) jako zasada działania indywidualnego / 31
2.4. Indywidualizm metodologiczny / 33
2.5. Teoria wyboru społecznego / 34
2.6. Teoria gier / 36
2.7. Co nam dają modele racjonalnego wyboru? / 39
2.8. Gdzie TRW i TG mogą być szczególnie użyteczne? /  39
2.9. Podsumowanie /  42
Rozdział 3. Zmiana instytucjonalna w teorii nowego instytucjonalizmu
– nowe koncepcje teoretyczne i ich zastosowania w analizie polityk publicznych / 44
3.1. Wprowadzenie / 44
3.2. Paradygmat nowego instytucjonalizmu – różnorodność tradycji / 44
3.3. Zmieniający się kontekst społeczno-ekonomiczny / 49
3.4. Nowy instytucjonalizm i problem zmiany instytucjonalnej / 50
3.5. Podsumowanie / 53
Rozdział 4. Analiza polityki publicznej – perspektywa racjonalnej dyskusji / 56
4.1. Wprowadzenie / 56
4.2. Spór, kontrowersja, debata, argumentacja – afi rmacja i krytyka / 57
4.3. Od informacji do rekomendacji / 61
4.4. Ewaluacja argumentacji i kwestia rozstrzygalności / 64
4.5. Podsumowanie / 69

 

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018