bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

path1 ico

Path2Integrity: rzetelność badawcza ważna jak nigdy dotąd

Zachęcamy do korzystania z innowacyjnego rozwiązania edukacyjnego promującego rzetelność badawczą, przygotowanego w ramach międzynarodowego projektu Path2Integrity, w którym bierze udział Instytut Badań Edukacyjnych. Nad kursem online pt. „Rzetelność badawcza z P2I” (Learning P2I )” patronat objęła Mariya Gabriel, komisarz europejska ds. Innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży. Więcej
zintegrowana strategia ico

Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030: Rada Ministrów zatwierdziła część szczegółową

Dokument został opracowany w wyniku szerokich konsultacji, rekomendacji raportu „Strategia Umiejętności OECD: Polska” oraz m.in. założeń Nowego Europejskiego Programu na rzecz Umiejętności. W prace nad ZSU zaangażowane były ekspertki i eksperci IBE. Więcej
Spotlight on VET PL 2019 ico

Kształcenie i szkolenie zawodowe w Polsce – w pigułce

Broszura opisuje w syntetyczny sposób kluczowe elementy i organizację polskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego, a przygotowana została przez IBE w ramach projekty ReferNet Polska. Więcej
New TIMSS2019 Logo

Znamy raport z międzynarodowego badania TIMSS 2019

Badanie TIMSS przeprowadzono w Polsce w kwietniu i maju 2019 r. Objęto nim 4 882 uczniów z 270 oddziałów ze 149 wylosowanych szkół podstawowych. Stanowili oni reprezentatywną próbę populacji czwartoklasistów.   Więcej
neuronauka ico

Neuronauka i edukacja: przegląd interwencji i podejść edukacyjnych korzystających z osiągnięć neuronauki

Jak odkrycia nauk zajmujących się funkcjonowaniem ludzkiego mózgu i umysłu mogą wpłynąć na praktykę edukacyjną? Pod patronatem Instytutu Badań Edukacyjnych ukazało się polskie tłumaczenie raportu na temat neuroedukacji, które odpowiada na to pytanie.  Więcej
logo ibe ico

Podsumowanie panelu "Rynek pracy w dobie pandemii - kryzys czy rozwój? Nowe kwalifikacje, trendy, szanse”

"Rynek pracy w dobie pandemii - kryzys czy rozwój? Nowe kwalifikacje, trendy, szanse” – to tytuł panelu dyskusyjnego, który w dniu 2 grudnia 2020r. otworzył tegoroczne Europejskie Forum Gospodarcze Łódzkie 2020. Organizatorkami panelu były Liderki z Regionalnego Centrum ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w regionie łódzkim: dr Dorota Nawrat-Wyraz i Martyna Kruszyńska-Ostrowska. Panel był pierwszym wspólnym przedsięwzięciem partnerstwa na rzecz wdrażania ZSK zainicjowanego w regionie łódzkim. Więcej
oferta wydawnicza
 

 

Efekt rówieśników w nauczaniu szkolnym

Artur ibe-wyd-efekt-rowiesnikowPokropek
IBE, Warszawa 2013
ISBN 978-83-61693-11-6
Cena 35 zł

W książce analizowane są różne czynniki wpływające na osiągnięcia szkolne uczniów. Omawiane są badania uwarunkowań szkolnych, rodzinnych i biologicznych. Po przeglądzie źródeł autor kieruje swoją uwagę na grupę rówieśniczą i postanawia sprawdzić, czy hipoteza efektu rówieśnika, czyli wpływu rówieśników w klasie szkolnej na wyniki osiągane przez ucznia, sprawdza się w polskich realiach.

Publikacja prowadzi czytelnika do intrygujących wyników dotyczących badań nad polskimi gimnazjalistami poprzez rozważania teoretyczne, metodologiczne i statystyczne, ukazując nowoczesne zaplecze współczesnych badań edukacyjnych. 

Z recenzji:

Artur Pokropek zajął się zagadnieniem, które dla wielu socjologów jest sprawą w zasadzie nieproblematyczną. Okazało się, że warto zajmować się podstawowymi tematami, bowiem w świetle analiz bogatych danych, z wykorzystaniem najbardziej nowoczesnych metod statystycznych to, co wydawało się prawdą oczywista i banalną, przestało być oczywiste i tym bardziej banalne. Autor pozwolił docenić, jak wielki postęp dokonał się w dziedzinie wnioskowań międzypoziomowych.

prof. dr hab. Krzysztof Koseła

 

Zwykła nauka nie oczekuje od uczonego wzlotów wyobraźni, lecz biegłości technicznej. Uczeni rywalizują ze sobą na polu metody – każdy stara się wypełnić swój kawałek wzoru lepiej niż inni, czyli w sposób pewny, niepozostawiający wątpliwości. Każdy też uważnie przygląda się kawałkom wypełnionym przez kolegów, z nadzieją, że potrafiłby zrobić to lepiej. Tak powstają długie łańcuchy doniesień naukowych na konkretny, dobrze określony temat, z których każdy koryguje niedokładności poprzednich – aż do zadowalającego wszystkich końca. W polskiej pedagogice nie obserwowano takich łańcuchów – aż do rozprawy doktorskiej Artura Pokropka. W Polsce nikt przed nim nie wykazał się takimi kwalifikacjami i nie zadał sobie tyle trudu, żeby poprawnie zanalizować proste, zdawałoby się zjawisko.

prof. dr hab. Krzysztof Konarzewski

 

Gdzie można kupić?

w księgarniach warszawskich Prus, Liber, Tarabuk,

u wydawcy (IBE) - wystarczy zamówić mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

Spis treści:

Wprowadzenie / 7
1. Co wpływa na osiągnięcia szkolne ucznia? / 112
2. Efekt rówieśników z perspektywy psychologicznej / 53
3. Efekt rówieśników z perspektywy socjologicznej / 71
4. Nauczanie w instytucji, czyli nauczanie w klasie / 995
5. Metodologiczne aspekty badania efektu rówieśników / 121
6. Pomiar umiejętności uczniów / 141
7. Metody analiz zmiennych kontekstowych: modele wielopoziomowe / 159
8. Znaczenie błędu pomiaru osiągnięć szkolnych w badaniu efektu rówieśnika / 175
9. Efekt rówieśników w Polsce – analiza danych empirycznych / 197

 

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018