Twórcze dziecko w szkole
Waldemar Kozłowski
IBE, Warszawa 2004 r.
ISBN 83-87925-70-5
cena 15 zł
Twórcze myślenia stało się jedną z najważniejszych umiejętności. Prawdziwy sukces osiąga nie ten, kto skrupulatnie podąża utartymi ścieżkami, ale ten, kto wyznacza nowe, jak Gates, Jobs czy Zuckerberg.
Twórczego myślenia trzeba się uczyć od najmłodszych lat. Wymaga to od nauczyciela świadomych działań. W tym właśnie ma mu pomóc książka „Twórcze dziecko w szkole”.
Książka jest adresowana zarówno do nauczycieli szkolnych, jak i wszystkich osób, które uczą lub wychowują dzieci lub młodzież. Pokazuje krok po kroku: jak zacząć oceniać, jak uczyć myślenia aktywnego i krytycznego, efektywnie korzystać z pamięci i wiedzy potocznej, jak motywować do twórczego myślenia i aktywizować intuicję, a wreszcie – w jaki sposób udzielać uczniom odpowiedzi.
Łączy ona zalety opracowania naukowego i poradnika. Skłania do przeanalizowania własnych doświadczeń i proponuje nowe rozwiązania.
Zawiera też pytania oraz ćwiczenia do wykorzystania na zajęciach, a na końcu – propozycje zajęć rozwijających twórcze myślenie.
Do kupienia:
m.in. u wydawcy (IBE) - wystarczy zamówić mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Spis treści:
Wprowadzenie / 5
I. Twórczy uczeń w szkole – dylematy i szanse / 9
Ocenianie
Aktywność umysłowa
Pochodzenie wiedzy
Rola pamięci
Wzory i autorytety
Wiedza potoczna
Emocje
Odpowiedzi proste i złożone
II. Intuicja jako zjawisko wspomagające twórcze myślenie ucznia / 58
Czym jest intuicja
Intuicja w myśleniu twórczym
Intuicja a rozwijanie twórczego myślenia w szkole
III. Programy rozwoju myślenia twórczego dzieci i młodzieży / 78
Literatura / 87