bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

fot kk ico

Katarzyna Kalinowska wyróżniona w konkursie o Nagrodę im. Anselma L. Straussa

Katarzyna Kalinowska, pracująca na co dzień w Instytucie Badań Edukacyjnych, otrzymała wyróżnienie w konkursie o Nagrodę im. Anselma L. Straussa za książkę Praktyki flirtu i podrywu. Studium z mikrosocjologii emocji. Więcej
rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Szansa – nowe możliwości dla dorosłych: znamy wyniki rekrutacji

Poznaliśmy wyniki oceny jakościowej formularzy zgłoszeniowych w ramach rekrutacji grantobiorców. Więcej
Jerzy Bielecki ico

Refernet Polska: badamy i analizujemy system kształcenia zawodowego nawet w czasie pandemii

Zachęcamy do lektury wywiadu z Jerzym Bieleckim, kierownikiem projektu Refernet Polska, jednego ze strategicznych przedsięwzięć Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
qwdqw

Zaufaj nauce w dobie koronawirusa

30 tys. osób i ponad 2 tys. pomysłów – to efekt pierwszego w Europie hackathonu #EUvsVirus, którego celem było opracowanie innowacyjnych rozwiązań związanych z koronawirusem. W ścisłej czołówce znalazła się aplikacja Trust in Science promująca zaufanie dla nauki w czasie pandemii. Więcej
cedefop2020 ico

Konkurs Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego

Pokaż swoje „zielone” i cyfrowe umiejętności, zrób fotorelację i wygraj wyjazd do Berlina lub Salonik! Instytut Badań Edukacyjnych i Refernet Polska zapraszają do udziału w konkursie organizowanym przez Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP). Więcej
pisa2018

Wysokie umiejętności finansowe polskiej młodzieży

Polscy uczniowie dobrze liczą i rozumieją finanse. Spośród 20 krajów, które wzięły udział w dodatkowej części badania PISA 2018, poświęconej umiejętnościom finansowym, średni wynik polskich piętnastolatków był jednym z najwyższych na świecie. Lepsi okazali się jedynie uczniowie z Kanady, Finlandii i Estonii. Więcej

NQF-IN Project

aktualności

Europejski przegląd systemów kwalifikacji

Odwiedziliśmy Francję, Irlandię, Szkocję, Chorwację, Czechy i Węgry. Oczywiście nie pokonywaliśmy tej trasy samolotem czy autem. W ramach seminarium projektu NQF-in, zorganizowanego 18 kwietnia w IBE, przyjrzeliśmy się sposobom włączania do danego systemu krajowego kwalifikacji spoza edukacji formalnej.

Szczególnie interesującym dla uczestników tematem była kwestia „własności” (ang. ownership) kwalifikacji po tym, jak zostaje ona włączona do danego systemu. W Polsce staje się ona „dobrem publicznym”, a więc treść opisu kwalifikacji jest powszechnie dostępna, a inne podmioty (nie tylko podmiot, który zgłosił daną kwalifikację) mogą ubiegać się o jej nadawanie. W innych państwach europejskich częste jest zachowanie prawa własności przez podmiot, który zgłasza daną kwalifikację. Zdaniem niektórych uczestników seminarium, zmiana podejścia w tym obszarze w polskim systemie mogłaby znacząco uatrakcyjnić ZSK dla takich interesariuszy jak prywatne firmy krajowe czy duże korporacje i organizacje międzynarodowe.

Poruszono też temat kwalifikacji międzynarodowych (będących kwalifikacjami z obszaru edukacji pozaformalnej) i możliwych sposobów ich włączania do systemów krajowych, a także płynących z tego potencjalnych korzyści.  Niektóre podmioty chciałaby, aby takie kwalifikacje również mogły być włączane do ZSK. W wyniku tej dyskusji uznano, że być może nie jest to konieczne, jeśliby rozważyć alternatywne rozwiązanie, np. „akredytowanie” takiej kwalifikacji przy ministrze dla niej właściwym. Oznaczałoby to stworzenie nowej, odrębnej dla kwalifikacji międzynarodowych procedury. Seminarium zostało zorganizowane w ramach programu NQF-IN “Developing organisational and financial models for including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks. Projekt, którego IBE jest liderem, jest realizowany w ramach programu Erasmus+ od września 2015 r. w partnerstwie z instytucjami wiodącymi w obszarze kwalifikacji w 6 krajach: Szkocji, Francji, Irlandii, Węgrzech, Czech, Chorwacji.

W spotkaniu uczestniczyło około 40 osób, w tym pracownicy Instytutu Badań Edukacyjnych, przedstawiciele ministerstw (Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Spraw Zagranicznych) oraz innych instytucji i podmiotów będących istotnymi interesariuszami w obszarze systemu kwalifikacji (Centralna Komisja Egzaminacyjna, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Polskie Towarzystwo Informatyczne, Warszawski Instytut Bankowości, Pearson).

Pliki do pobrania:

O projekcie

Instytut Badań Edukacyjnych jest liderem projektu “Developing organisational and financial models for including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks” (NQF-IN project) w ramach program Erasmus+ (Akcja 2: Partnerstwo Strategiczne na rzecz kształcenia i nauczania zawodowego).

W skład partnerstwa wchodzą instytucje z Francji(Centre for Research on Qualifications, Céreq), Irlandii (Dublin Institute of Technology), Węgier (Educational Authority), Chorwacji (University of Split), Czech (National Institute for Education), Wielkiej Brytanii (Scottish Credit and Qualifications Framework Partnership). Dodatkowo, w realizację projektu, głównie w celach konsultacyjnych i doradczych, zaangażowani zostali partnerzy wspierający z Niemiec (Federal Institute of Vocational Education and Training, BIBB), Holandii (Dutch National Agency NCP NLQF) i Luksemburga (Ministerstwo Edukacji).

Głównym celem projektu NQF-IN jest wsparcie decydentów krajów europejskich, a także instytucji europejskich (Komisji Europejskiej, Cedefop, European Training Foundation) w prowadzeniu polityki włączania kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego do krajowych ram kwalifikacji (systemów kwalifikacji).

Cele projektu będą realizowane poprzez analizę rozwiązań systemowych funkcjonujących w co najmniej 7 krajach UE oraz opracowanie modeli organizacyjnych i finansowych włączania kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego do krajowych ram kwalifikacji.

W skład zespołu projektu NQF-IN ze strony IBE  wchodzą: Horacy Dębowski (lider projektu), Agnieszka Chłoń-Domińczak, Ewa Chmielecka, Agata Poczmańska, Barbara Przybylska, Stanisław Sławiński, Sylwia Walicka.

Projekt jest realizowany od września 2015 r. do sierpnia 2018 r.

Zapraszamy na stronę internetową projektu NQF-IN: www.nqf-in.eu.

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018