![]() |
AKTUALNOŚCI
|
Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (TIMSS)
Opis projektuBadanie TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study, czyli Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych) w skali międzynarodowej jest koordynowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych – IEA z siedzibą w Amsterdamie, a w Polsce przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.Obok badania PISA, TIMSS jest najważniejszym międzynarodowym porównawczym badaniem edukacyjnym. Jest to też badanie o najdłuższej tradycji: przeprowadzono je w latach: 1995, 1999, 2003, 2007, 2011, 2015 i 2019. W pierwszej edycji uczestniczyło 41 krajów, w 2007 roku – 48 krajów, w 2011 – 63 kraje, w 2015 roku – 49 krajów, a w roku. Polska wzięła do tej pory udział w TIMSS trzykrotnie – w roku 2011, 2015 i 2019. Cel badaniaTIMSS bada poziom wiedzy i rozumowania uczniów w zakresie matematyki i nauk przyrodniczych. Międzynarodowa definicja populacji będącej przedmiotem badania mówi, że stanowią ją dzieci, które chodzą do szkoły i spełniają dwa warunki: kończą czwarty rok nauki na szczeblu ISCED 1, a ich średni wiek w chwili testowania nie jest niższy niż 9,5 roku. Badania obejmują więc zwykle uczniów klas czwartych. Badanie TIMSS przeprowadzane jest również na poziomie klas ósmych, choć Polska nigdy nie uczestniczyła w badaniu na tym poziomie. W założeniach pomiaru umiejętności uwzględnia się programy nauczania matematyki i nauk przyrodniczych w różnych krajach. W badaniu losowane są całe klasy, a ankiety wypełniane są także przez uczniów, rodziców, nauczycieli matematyki i przedmiotów przyrodniczych oraz dyrektorów szkół. Zbiory danych są ogólnodostępne, co umożliwia prowadzenie wtórnych analiz.
AktualnościStart badania TIMSS 2019
01.05.2018Na przełomie marca i kwietnia 2018 roku, na próbie 36 szkół podstawowych z terenu województw: mazowieckiego, śląskiego i warmińsko-mazurskiego przeprowadzony został pilotaż badania TIMSS 2019. W większości szkół badane były 2 oddziały klasowe, w około 1/3 szkół jeden oddział klasowy. W badaniu uczestniczyli również rodzice badanych uczniów, nauczyciele matematyki i przyrody oraz dyrektorzy szkół. Badanie główne odbyło się na ogólnopolskiej próbie 150 szkół w kwietniu i maju 2019. Sukces polskich dziesięciolatków30.11.2016Polscy czwartoklasiści, razem z uczniami z Finlandii i Litwy, zajęli 17. miejsce pod względem osiągnięć matematycznych na 49 krajów uczestniczących w badaniu TIMSS 2015. Badanie główne TIMSS 2015
05.06.2015Badanie główne TIMSS 2015 zostało przeprowadzone przez Współpracowników Terenowych Instytutu Badań Edukacyjnych w okresie od 13 kwietnia do 29 maja w 150 szkołach podstawowych w całej Polsce. Zebraliśmy dane od ponad 400 uczniów z 250 oddziałów klasy czwartej. Jesteśmy głęboko wdzięczni dyrektorom i nauczycielom wylosowanych szkół za przystąpienie do badania. HarmonogramTIMSS 2015Pilotaż badaniaNa przełomie marca i kwietnia 2014 roku, na próbie 34 szkół, przeprowadzono został przeprowadzony pilotaż badania TIMSS 2015. Między czerwcem a sierpniem 2014 trwały prace analityczne dotyczące zadań i ankiet użytych w pilotażu. Analizy były przeprowadzane przez The Data Processing Centre w Hamburgu. Na podstawie wyników pilotażu eksperci IEA, wspomagani przez ekspertów krajowych, wybrali zadania do badania głównego TIMSS. Badanie główneBadanie główne TIMSS 2015 zostało przeprowadzone przez współpracowników terenowych Instytutu Badań Edukacyjnych w okresie od 13 kwietnia do 29 maja 2015 roku w 150 szkołach podstawowych w całej Polsce. Uczestniczyło w nim ponad 400 uczniów z 250 oddziałów klasy czwartej. Uczniowie wykonali test wiadomości i umiejętności matematycznych oraz przyrodniczych, a także odpowiedzieli na pytania ankietowe, które dotyczyły ich stosunku do szkoły oraz do lekcji matematyki i przyrody. Nauczyciele matematyki i przyrody uczący w wylosowanych oddziałach wypełnili natomiast ankietę, której celem było poznanie przygotowania zawodowego polskich nauczycieli,stosowanych przez nich metod nauczania i wspierania rozwoju uczniowskich umiejętności i strategii, materiałów i pomocy dydaktycznych, a także warunków pracy. Dyrektorzy szkół lub osoby przez nich wyznaczone wypełnili ankietę dotyczącą ogólnych informacji na temat szkoły oraz stosowanych w niej metod nauczania. W badaniu wzięli udział również rodzice uczniów. Zostali poproszeni o wypełnienie ankiety, która zawierała pytania o to, jak dziecko uczyło się w okresie przedszkolnym i jak pomagali mu w tym rodzice. Po zakończeniu badania w terenie zeszyty testowe posortowano, a odpowiedzi na zadania otwarte oceniono i zakodowano. W tej chwili trwa wprowadzanie zebranych danych do międzynarodowych baz danych. Dane przesłano do Centrum Przetwarzania Danych (The Data Processing Centre) w Hamburgu, gdzie poddane zostały wielostronnym analizom. Na podstawie zebranych danych eksperci IBE przygotowali końcowy raport z badania TIMSS 2015. TIMSS 2019Pilotaż badaniaNa przełomie marca i kwietnia 2018 roku, na próbie 36 szkół podstawowych z terenu województw: mazowieckiego, śląskiego i warmińsko-mazurskiego przeprowadzony został pilotaż badania TIMSS 2019. Badanie główneBadanie główne odbyło się na ogólnopolskiej próbie 150 szkół w kwietniu i maju 2019. Wyniki badańTIMSS 2015Wyniki badania TIMSS 2015 wskazują, że średni wynik polskich dzieci wynosi 535 punktów i jest istotnie wyższy od średniej międzynarodowej. Wśród 49 krajów Polska zajmuje 17. miejsce, a wynik Polski nie jest statystycznie odróżnialny od wyniku osiąganego przez czwartoklasistów z Finlandii i Litwy. TIMSS 2019Wyniki TIMSS 2019 będą w grudniu 2020. Kontaktdr Michał Sitek, kierownik badania e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |