bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

zintegrowana strategia ico

Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030: Rada Ministrów zatwierdziła część szczegółową

Dokument został opracowany w wyniku szerokich konsultacji, rekomendacji raportu „Strategia Umiejętności OECD: Polska” oraz m.in. założeń Nowego Europejskiego Programu na rzecz Umiejętności. W prace nad ZSU zaangażowane były ekspertki i eksperci IBE. Więcej
Spotlight on VET PL 2019 ico

Kształcenie i szkolenie zawodowe w Polsce – w pigułce

Broszura opisuje w syntetyczny sposób kluczowe elementy i organizację polskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego, a przygotowana została przez IBE w ramach projekty ReferNet Polska. Więcej
New TIMSS2019 Logo

Znamy raport z międzynarodowego badania TIMSS 2019

Badanie TIMSS przeprowadzono w Polsce w kwietniu i maju 2019 r. Objęto nim 4 882 uczniów z 270 oddziałów ze 149 wylosowanych szkół podstawowych. Stanowili oni reprezentatywną próbę populacji czwartoklasistów.   Więcej
neuronauka ico

Neuronauka i edukacja: przegląd interwencji i podejść edukacyjnych korzystających z osiągnięć neuronauki

Jak odkrycia nauk zajmujących się funkcjonowaniem ludzkiego mózgu i umysłu mogą wpłynąć na praktykę edukacyjną? Pod patronatem Instytutu Badań Edukacyjnych ukazało się polskie tłumaczenie raportu na temat neuroedukacji, które odpowiada na to pytanie.  Więcej
logo ibe ico

Podsumowanie panelu "Rynek pracy w dobie pandemii - kryzys czy rozwój? Nowe kwalifikacje, trendy, szanse”

"Rynek pracy w dobie pandemii - kryzys czy rozwój? Nowe kwalifikacje, trendy, szanse” – to tytuł panelu dyskusyjnego, który w dniu 2 grudnia 2020r. otworzył tegoroczne Europejskie Forum Gospodarcze Łódzkie 2020. Organizatorkami panelu były Liderki z Regionalnego Centrum ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w regionie łódzkim: dr Dorota Nawrat-Wyraz i Martyna Kruszyńska-Ostrowska. Panel był pierwszym wspólnym przedsięwzięciem partnerstwa na rzecz wdrażania ZSK zainicjowanego w regionie łódzkim. Więcej
New TIMSS2019 Logo

TIMSS 2019 – znamy wyniki międzynarodowego badania

Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło dane dotyczące Międzynarodowego Badania Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (TIMSS) 2019. Polscy uczniowie klas czwartych zajęli w nim 26. miejsce w matematyce i 16 w przyrodzie. Więcej

Wychowanie

WYCHOWANIE

 

Rekomendacje dotyczące WDŻ

Wyniki badania Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności stały się punktem wyjścia do wskazania takich obszarów dotyczących wychowania ku dorosłości, które wymagają wsparcia i szerszego omówienia. Na prośbę Ministerstwa Edukacji Narodowej IBE przygotował rekomendacje, które mogą być podstawą dla zespołu pracującego nad materiałami dla dyrektorów szkół i nauczycieli.

Zagadnienia warte opracowania w postaci materiałów dla nauczycieli WDŻ i dyrektorów szkół.

Sprawdzian 2015

zadania long

Instytut Badań Edukacyjnych sprawdził, jak szóstoklasiści są przygotowani do sprawdznianu,
który w kwietniu 2015 r. odbędzie się w nowej formule.

Przecztytaj o wynikach badania Diagnoza Umiejętności Szóstoklasistów

 

Pobierz zadania z omówieniami ekspertów IBE

Zadania z matematyki

Zadania z języka polskiego

Matura 2015

matura2015szeroka

W 2015 r. matura będzie się opierała po raz pierwszy na wymaganiach nowej podstawy programowej.
Zmieni się przy tym formuła egzaminu z języka polskiego – zwłaszcza ustna część egzaminu, a także części pisemne.

Więcej informacji o tym, jak będzie wyglądała nowa matura z języka polskiego.

Diagnoza IBE

Instytut Badań Edukacyjnych sprawdził, jak do nowego egzaminu przygotowani są uczniowie, którzy będą go zdawać. W czerwcu przeprowadził badanie - Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego. Wzięło w nim udział 50 wylosowanych liceów ogólnokształcących, a w nich ok. 4 tys. drugoklasistów.

Zobacz informację o wstępnych wynikach diagnozy przedmaturalnej.
Zobacz prezentację z wynikami diagnozy przedmaturalej.

Zobacz arkusz wykorzystany w diagnozie przedmaturalnej, kryteria oceny i komentarze do zadań.

 

Wsparcie IBE dla uczniów i nauczycieli

IBE ujawnił arkusze diagnozy przedmaturalnej, by mogły z nich na własną rękę skorzystać inne szkoły. Dla nauczycieli biorących udział w badaniu, zorganizowane zostały we wrześniu warsztaty. Omawiano na nich wyniki uczniów oraz narzędzia wsparcia.

Eksperci Instytutu przygotowali trzy poradniki, które pomogą uczniom i nauczycielom lepiej przygotować się do egzaminu maturalnego.

Pobierz (PDF):

 

Wsparcie CKE dla uczniów i nauczycieli

Centralna Komisja Egzaminacyjna do egzaminu w nowej formule przygotowuje uczniów i nauczyzcieli już od dwóch lat. Od września uruchomiła specjalną stronę poświęconą maturze 2015, na której znaleźć można m.in. informatory o egzaminie z różnych przedmiotów, przykładowe zestawy zadań egzaminacyjnych czy zbiór przykładowych zadań na część ustną egzaminu maturalnego z języka polskiego wraz z przykładowym nagraniem.
CKE organizuje również szkolenia egzaminatorów (od listopada 2014 r. do kwietnia 2015 r.) oraz próbną maturę z języka polskiego w grudniu 2014 r.

Zobacz stronę CKE poświęconą egzaminowi maturalnemu 2015

Bąbel Matematyczny IBE

babel matematyczny long

Bąbel Matematyczny IBE

Bąbel Matematyczny IBE to zespół działań wspierających szkoły w nauczaniu matematyki - otrzymują one pomoc matematyków z Instytutu, ale także psychologów. Dzięki temu nauczyciele mogą podnosić poziom nauczania dzieci, oferując jednocześnie zajęcia, które bardziej angażują ich podopiecznych.
W ramach Bąbla nauczyciele nie tylko zmieniają dotychczasowe podejście do pracy, ale również nawiązują lepszą współpracę między sobą - również pomiędzy szkołami.

Pierwszy Matematyczny Bąbel IBE powstał w Bydgoszczy, gdy samorządowcy z tego miasta na kanwie wyników Ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów, postanowili podnieść poziom nauczania matematyki w szkołach podstawowych. Projekt trwa od 2012 r. Kolejny Bąbel został utworzony w gminie Pleszewo.

Kto?

Bąbel przy wsparciu samorządu i ekspertów tworzą sami nauczyciele. W Bydgoszczy na początku zajęła się tym grupa 19 nauczycielek edukacji wczesnoszkonej z ośmiu szkół podstawowych. Rozmawiając ze sobą o sukcesach i porażkach, wymieniając się doświadczeniami i uczestnicząc w szkoleniach prowadzonych przez ekspertów, zaczęły wprowadzać do swojej codziennej pracy nowe podejście do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci z klas I-III.
Po roku trwania projektu nauczycielki zaczęły dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi nauczycielami z miasta. Dzięki temu akcja rozrosła się i obejmuje już ponad bydgoskich 120 nauczycieli.

Jak?

Bąbel promuje włączanie metod, które pobudzają aktywność dzieci, pozwalają im zdobywać odwagę do stawiania czoła nowym zadaniom, kształtują wyobraźnię - a wszystko to pomaga lepiej rozwinąć umiejętności matematyczne uczniów.
Jak to wygląda w praktyce?
Lekcje matematyki prowadzone są nie tylko w klasie, ale też np. na szkolnym boisku czy sali gimnastycznej. Dzieci mogą bawić się i uczyć jako "żywe liczby" - z zawieszonymi na szyjach odpowiednimi cyframi wykonują zadania matematyczne łącząc się w odpowiednie pary czy ustawiajac odpowiednio w szeregu.
Uczniowie rozwiązują też więcej zadań nietypowych. To takie zadania, w których danych jest więcej niż potrzeba do ułożenia rozwiązania, czy brakuje pytania i trzeba je samodzielnie ułożyć.
Nauczyciele z Bąbla opowiadają swoim podopiecznym bajki matematyczne. Po wysłuchaniu opowiadania rozwiązują zawartą w nim zagadkę.
Dzieci z klas I-III, które szybciej od innych rozwiązują zadania, wspierają potem swoich kolegów.

Po co?

Zdaniem ekspertów IBE takie podejście do nauczania dzieci - nastawione na pobudzanie aktywności intelektualnej oraz stawianie przed wyzwaniami na miarę możliwości uczniów - powinno przyczynić się do wzrostu ich umiejętności matematycznych.

Rozwój Bąbla - rytmika i gry planszowe

W 2014 r. IBE - dzięki podpisanej umowie ramowej z Urzędem Miasta w Bydgoszczy - rozpoczął kolejny projekt, w którym wspieranie nauczania matematki odbywać będzie się dzięki zajęciom rytmiki i wykorzystaniu gier planszowych. Takie lekcje odbywać się będą w pierwszych klasach szkół podstawowych w Bydoszczy i w Pleszewie.
W październiku odbyły się szkolenia nauczycieli, IBE zakupił też pomoce szkolne potrzebne do projektu. Władze Bydgoszczy zapowiadają, że jeśli pilotażowy program się sprawdzi, obejmie wszystkie szkoły podstawowe w mieście.

Jak rytmika pomaga w edukacji matematycznej? Kształci koncentrację i wspomaga rozumienie liczb. Z kolei gry planszowe rozwijają wyobraźnię przestrzenną oraz umiejętność tworzenia strategii. Gry planszowe pomagają też uczyć się współpracy w grupie.

Kontakt

Dyrektorów szkół, nauczycieli i przedstawicieli samorządów zainteresowanych programami wspierania edukacji matematycznej zapraszamy do kontaktu:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Załączniki

- Bydgoski bąbel matematyczny - O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III

jezyki obce long

Języki obce

 

 Badania realizowane w Pracowni Języków Obcych Instytutu Badań Edukacyjnych:

 

Co wynika z dotychczasowych projektów badawczych

Prowadzone w IBE badania dotykają wielu obszarów związanych z  uczeniem i nauczaniem języków obcych w szkole. Dzięki ich wynikom można m.in. wskazać, jak przebiega proces dydaktyczny na lekcjach języków obcych, jak ocenia skuteczność swojej pracy nauczyciel, a jak oceniają sposób uczenia i jego efektywność uczniowie, jakie są motywacje uczniów, co pomaga, a co przeszkadza w skutecznym nauczaniu.
Dzięki analizie wyników badań, a także dzięki analizie osiągnięć egzaminacyjnych uczniów, można również wskazać zróżnicowanie efektywności nauczania ze względu na pochodzenie i miejsce zamieszkania ucznia.  Analizowane czynniki środowiskowe, jak choćby kontakty z obcokrajowcami, umiejętności językowe rodziców czy wpływ mediów, dają dodatkowe informacje o potencjale, który może pomóc lub być przeszkodą w osiąganiu przez ucznia jak najlepszych wyników.
Wszystkie te analizy pomagają w opracowaniu wytycznych i rekomendacji dotyczących polityki edukacyjnej w zakresie nauczania języków obcych w szkole, upowszechniania dobrych praktyk, umożliwienia wymiany doświadczeń.

 

Materiały do pobrania:

Język angielski w szkole podstawowej – proces i efekty nauczania. Raport
publikacja 2015

Język angielski w szkole podstawowej – proces i efekty nauczania. 
prezentacja 2015

Język angielski w gimnazjum - raport cząstkowy z badania BUNJO
badanie przeprowadzone w latach 2012 - 2014.

Polityka językowa w Europie
publikacja 2013.

Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC”Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC
Raport krajowy 2011.

Rozdział 8. Nauczyciele języków obcych
Raport o stanie edukacji 2013

Rozdział 5.4 Otwarcie na świat − języki obce
Raport o stanie edukacji 2010

Polityka językowa w Europie
Europejskie Badanie Kompetencji Językowych – ESLC. Raport krajowy 2011
broszura informacyjna

Lekcje języka obcego oczami uczniów i nauczycieli (BUNJO)
ulotka informacyjna

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018