bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

fot kk ico

Katarzyna Kalinowska wyróżniona w konkursie o Nagrodę im. Anselma L. Straussa

Katarzyna Kalinowska, pracująca na co dzień w Instytucie Badań Edukacyjnych, otrzymała wyróżnienie w konkursie o Nagrodę im. Anselma L. Straussa za książkę Praktyki flirtu i podrywu. Studium z mikrosocjologii emocji. Więcej
rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Szansa – nowe możliwości dla dorosłych: znamy wyniki rekrutacji

Poznaliśmy wyniki oceny jakościowej formularzy zgłoszeniowych w ramach rekrutacji grantobiorców. Więcej
Jerzy Bielecki ico

Refernet Polska: badamy i analizujemy system kształcenia zawodowego nawet w czasie pandemii

Zachęcamy do lektury wywiadu z Jerzym Bieleckim, kierownikiem projektu Refernet Polska, jednego ze strategicznych przedsięwzięć Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
qwdqw

Zaufaj nauce w dobie koronawirusa

30 tys. osób i ponad 2 tys. pomysłów – to efekt pierwszego w Europie hackathonu #EUvsVirus, którego celem było opracowanie innowacyjnych rozwiązań związanych z koronawirusem. W ścisłej czołówce znalazła się aplikacja Trust in Science promująca zaufanie dla nauki w czasie pandemii. Więcej
cedefop2020 ico

Konkurs Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego

Pokaż swoje „zielone” i cyfrowe umiejętności, zrób fotorelację i wygraj wyjazd do Berlina lub Salonik! Instytut Badań Edukacyjnych i Refernet Polska zapraszają do udziału w konkursie organizowanym przez Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP). Więcej
pisa2018

Wysokie umiejętności finansowe polskiej młodzieży

Polscy uczniowie dobrze liczą i rozumieją finanse. Spośród 20 krajów, które wzięły udział w dodatkowej części badania PISA 2018, poświęconej umiejętnościom finansowym, średni wynik polskich piętnastolatków był jednym z najwyższych na świecie. Lepsi okazali się jedynie uczniowie z Kanady, Finlandii i Estonii. Więcej

SIRIUS 2.0

SIRIUS

Opis Projektu

SIRIUS to europejska sieć organizacji i instytucji zajmujących się tematyką kształcenia migrantów. Jej celem jest wsparcie rozwoju edukacji cudzoziemców w krajach członkowskich UE poprzez działania badawcze, wymianę doświadczeń oraz wspólne zaangażowanie w wypracowanie i wdrażanie nowych rozwiązań.

Sieć ma charakter interdyscyplinarny – łączy badaczy, osoby tworzące polityki publiczne, a także praktyków działających w obszarze edukacji migrantów, jak również samych migrantów i uchodźców. Od końca 2017 roku członkowie sieci realizują finansowany z funduszy Komisji Europejskiej projekt o nazwie SIRIUS 2.0.

Instytut Badań Edukacyjnych jest członkiem sieci, a także partnerem projektu.

W ramach projektu SIRIUS 2.0. prowadzone są następujące działania:

  • organizowanie krajowych i regionalnych spotkań eksperckich skierowanych do kluczowych interesariuszy, które odbywają się w formule okrągłego stołu;
  • prowadzenie forum wymiany wiedzy i doświadczeń, co umożliwia m.in. identyfikację dobrych praktyk i wsparcie nowych rozwiązań;
  • sporządzanie corocznych raportów „SIRIUS Watch” – stanowią one główną inicjatywę badawczą sieci; raporty służą monitorowaniu, wspieraniu rozwoju i wdrażaniu polityk edukacyjnych związanych z edukacją włączającą, w szczególności z kształceniem migrantów i uchodźców;
  • organizowanie konferencji i warsztatów na poziomie UE;
  • upowszechnianie informacji wśród różnorodnych grup odbiorców.

Więcej o projekcie i działaniach sieci można przeczytać na stronie: www.sirius-migrationeducation.org

Aktualności

Drugie spotkanie eksperckie w ramach projektu Sirius 2.0


17.09.2019

17 września 2019 roku w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się spotkanie eksperckie – Diagnoza potrzeb i umiejętności dzieci cudzoziemskich. Jak samorządy miejskie mogą wspierać edukację dzieci cudzoziemskich. Był to drugi tzw. NRT (National Roundtable – okrągły stół) organizowany w ramach projektu Sirius 2.0.

W ostatnich latach duże miasta w Polsce doświadczyły znaczącego wzrostu liczby dzieci cudzoziemskich w systemie edukacji. Jest to istotne wyzwanie dla szkół - dyrektorów i nauczycieli. Dlatego podczas spotkania eksperci rozmawiali o tym, w jaki sposób samorządy miejskie wspierają i mogą wspierać dyrektorów i nauczycieli w zakresie edukacji dzieci cudzoziemskich. Szczególną uwagę poświęcono kwestii diagnozy potrzeb i umiejętności dzieci cudzoziemskich, która w trakcie pierwszego NRT w 2018 roku została zidentyfikowana jako jeden ze szczególnie istotnych obszarów dla kształcenia migrantów w Polsce. Ponadto uczestnicy dyskutowali o innych wyzwaniach związanych z edukacją dzieci cudzoziemskich w Polsce – poruszono między innymi kwestie: funkcjonowania oddziałów przygotowawczych, pracy asystentów międzykulturowych, różnego rodzaju programów mentoringowych. Odnotowano postęp w zakresie dostępności informacji dla rodziców uczniów cudzoziemskich o edukacji w polskich szkołach. Wskazywano także na problem braku platformy, która zbierałaby różnorodne materiały informacyjne, metodyczne czy diagnostyczne przydatne w pracy z uczniem cudzoziemskim.

Spotkanie było okazją do wymiany doświadczeń i opinii zarówno samorządów dużych miast, jak i przedstawicieli organizacji pozarządowych, ośrodków doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, nauczycieli, naukowców i badaczy, a także innych ekspertów zajmujących się wsparciem kształcenia cudzoziemców. Kolejne spotkania o charakterze National Roundtable w projekcie Sirius w Polsce zaplanowane są na 2020 i 2021 rok.

Program spotkania  |  Pobierz

Galeria

Pierwsze spotkanie eksperckie w ramach projektu Sirius 2.0


13.07.2018

Jakie są najważniejsze aspekty kształcenia cudzoziemców w naszym kraju? Czy system kształcenia migrantów w Polsce powinien zostać zmodernizowany? Na te kluczowe pytania odpowiedzi poszukiwali uczestnicy pierwszego spotkania projektu Sirius 2.0 –  National Roundtable (NRT) 2018.

Spotkanie miało charakter ekspercki i wzięli w nim udział reprezentanci kilkunastu instytucji publicznych i organizacji pozarządowych zaangażowanych we wsparcie kształcenia cudzoziemców. Punktem wyjścia dyskusji była prezentacja wstępnej diagnozy polityki publicznej w zakresie szeroko pojętej edukacji migrantów.

Rozmawiano o rozwiązaniach uregulowanych prawnie, m.in. o dodatkowym wsparciu w nauce języka polskiego, przystosowaniu arkuszy egzaminacyjnych dla uczniów nieposługujących się biegle językiem polskim, a także o różnego rodzaju ułatwieniach organizacyjnych. Wśród problemów, które wymagają monitoringu i podjęcia działań, wymieniono m.in. brak wypracowanej oferty diagnozy i wsparcia psychologiczno-pedagogicznego skierowanej do uczniów cudzoziemskich oraz brak całościowej oferty wsparcia dla ich rodziców. Jako problem zidentyfikowano także brak dobrze opracowanych informacji dla rodziców o polskim systemie edukacji, charakterze szkolnictwa w Polsce oraz prawach i obowiązkach uczniów i ich opiekunów. Powoduje to pewne trudności w kontakcie między administracją szkół a opiekunami już na etapie zapisu ucznia do danej szkoły.

Projekt SIRIUS 2.0 będzie realizowany w Polsce zgodnie z formułą okrągłego stołu, która sprzyja włączeniu do dyskusji nie tylko decydentów czy edukatorów, ale także samych migrantów. Pierwszy etap projektu to próba zidentyfikowania najważniejszych problemów i aspektów kształcenia cudzoziemców w naszym kraju.

Było to pierwsze z czterech tego typu spotkań zaplanowanych na lata 2018–2021.

Program spotkania  |  Pobierz

Galeria:

Harmonogram

Projekt SIRIUS 2.0. realizowany jest w latach 2017–2021

Wyniki Badań

Wyniki badań

  • Raport “Sirius Watch 2018. Role of non-formal education in migrant children inclusion: links with schools” |  Pobierz publikację
  • Raport zbiorczy na temat krajowych i regionalnych spotkań sieci: “National and Regional Round Tables 2018”. Comparative Report |  Pobierz publikację
  • Raport “Sirius Watch 2019. Mapping prior learning of newly arrived migrant pupils in Europe”   |  Pobierz publikację
    Raport zbiorczy na temat krajowych I regionalnych spotkań sieci: “National and Regional Round Tables 2019”   |  Pobierz publikację

Kontakt

Zespół projektu:

  • Olga Wasilewska – ekspert, kierownik projektu
  • Agata Gajewska-Dyszkiewicz – ekspert
  • Izabela Przybysz  – ekspert

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Partnerzy

  • Belgia: Migration Policy Group (MPG) – lead partner
  • Bułgaria: Multi Kulti Collective
  • Chorwacja: Forum for Freedom in Education (FFE)
  • Estonia: PRAXIS Center for Policy Studies
  • Grecja: Hellenic Open University (HOU), University of Western Macedonia (UoWM)
  • Hiszpania: Universitat Autonoma de Barcelona (UAB)
  • Holandia: Risbo
  • Irlandia: Economic and Social Research Institute (ESRI), New Communities Partnership (NCP)
  • Litwa: Public Policy and Management Institute (PPMI)
  • Niemcy: European Forum for Migration Studies (EFMS)
  • Norwegia: Ostfold University College (HIOF)
  • Polska: Instytut Badań Edukacyjnych (IBE)
  • Portugalia: High Commissioner for Migration (ACM), University of Porto (CIIE)
  • Słowenia: Educational Research Institute (ERI)
  • Wielka Brytania: Fryshuset African & Caribbean diversity Leeds Beckett University

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018