 |
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030: Rada Ministrów zatwierdziła część szczegółową
Dokument został opracowany w wyniku szerokich konsultacji, rekomendacji raportu „Strategia Umiejętności OECD: Polska” oraz m.in. założeń Nowego Europejskiego Programu na rzecz Umiejętności. W prace nad ZSU zaangażowane były ekspertki i eksperci IBE. Więcej |
 |
Kształcenie i szkolenie zawodowe w Polsce – w pigułce
Broszura opisuje w syntetyczny sposób kluczowe elementy i organizację polskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego, a przygotowana została przez IBE w ramach projekty ReferNet Polska. Więcej |
 |
Znamy raport z międzynarodowego badania TIMSS 2019
Badanie TIMSS przeprowadzono w Polsce w kwietniu i maju 2019 r. Objęto nim 4 882 uczniów z 270 oddziałów ze 149 wylosowanych szkół podstawowych. Stanowili oni reprezentatywną próbę populacji czwartoklasistów. Więcej |
 |
Neuronauka i edukacja: przegląd interwencji i podejść edukacyjnych korzystających z osiągnięć neuronauki
Jak odkrycia nauk zajmujących się funkcjonowaniem ludzkiego mózgu i umysłu mogą wpłynąć na praktykę edukacyjną? Pod patronatem Instytutu Badań Edukacyjnych ukazało się polskie tłumaczenie raportu na temat neuroedukacji, które odpowiada na to pytanie. Więcej |
 |
Podsumowanie panelu "Rynek pracy w dobie pandemii - kryzys czy rozwój? Nowe kwalifikacje, trendy, szanse”
"Rynek pracy w dobie pandemii - kryzys czy rozwój? Nowe kwalifikacje, trendy, szanse” – to tytuł panelu dyskusyjnego, który w dniu 2 grudnia 2020r. otworzył tegoroczne Europejskie Forum Gospodarcze Łódzkie 2020. Organizatorkami panelu były Liderki z Regionalnego Centrum ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w regionie łódzkim: dr Dorota Nawrat-Wyraz i Martyna Kruszyńska-Ostrowska. Panel był pierwszym wspólnym przedsięwzięciem partnerstwa na rzecz wdrażania ZSK zainicjowanego w regionie łódzkim. Więcej |
 |
TIMSS 2019 – znamy wyniki międzynarodowego badania
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło dane dotyczące Międzynarodowego Badania Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (TIMSS) 2019. Polscy uczniowie klas czwartych zajęli w nim 26. miejsce w matematyce i 16 w przyrodzie. Więcej |
|
Analiza polityki publicznej
-
22 Lipca 2014
Analiza polityki publicznej. Podejście teoretyczno-metodologiczne.
Anna Wojciuk (red.) IBE, Warszawa 2013 ISBN 978-83-61693-35-2 Cena 25 zł
„Polityka publiczna” oraz „analiza polityki publicznej” są terminami stosunkowo nowymi zarówno w języku polskiej debaty publicznej, jak i na gruncie nauk społecznych w Polsce. Jak napisał Aleksander Surdej w recenzji niniejszej pracy, fakt ten należy odnotować z zadowoleniem, gdyż, po pierwsze, analiza polityk publicznych tworzy wspólne ramy umożliwiające analizę sposobów rozwiązywania problemów zbiorowych w tak bardzo różnych obszarach jak przykładowo bezpieczeństwo żywności czy ochrona praw pracownika, a po drugie, wymusza ona podejście interdyscyplinarne, umożliwia wyjaśnienie relacji między perspektywą fi lozofi i społecznej (kwestia wartości), ekonomii (kwestia efektywności czy racjonalności instrumentalnej) i mechanizmów społecznych badanych przez socjologię (przykładowo funkcje norm społecznych w pobudzaniu do zbiorowego działania).
Gdzie można kupić?
u wydawcy (IBE) - wystarczy zamówić mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Spis treści:
Wstęp / 5 Rozdział 1. Nauki o i dla polityki publicznej: podejścia teoretyczno-metodologiczne / 11 1.1. Wprowadzenie / 11 1.2. Polityka publiczna jako przedmiot badań / 12 1.3. Typologie ram, podejść, perspektyw teoretyczno-metodologicznych / 16 1.4. Od podejścia racjonalistycznego do interpretatywnego / 20 1.5. Podsumowanie / 25 Rozdział 2. Teorie racjonalnego wyboru a badania edukacyjne / 30 2.1. Wprowadzenie / 30 2.2. Racjonalny wybór / 31 2.3. Racjonalność (maksymalizacja użyteczności) jako zasada działania indywidualnego / 31 2.4. Indywidualizm metodologiczny / 33 2.5. Teoria wyboru społecznego / 34 2.6. Teoria gier / 36 2.7. Co nam dają modele racjonalnego wyboru? / 39 2.8. Gdzie TRW i TG mogą być szczególnie użyteczne? / 39 2.9. Podsumowanie / 42 Rozdział 3. Zmiana instytucjonalna w teorii nowego instytucjonalizmu – nowe koncepcje teoretyczne i ich zastosowania w analizie polityk publicznych / 44 3.1. Wprowadzenie / 44 3.2. Paradygmat nowego instytucjonalizmu – różnorodność tradycji / 44 3.3. Zmieniający się kontekst społeczno-ekonomiczny / 49 3.4. Nowy instytucjonalizm i problem zmiany instytucjonalnej / 50 3.5. Podsumowanie / 53 Rozdział 4. Analiza polityki publicznej – perspektywa racjonalnej dyskusji / 56 4.1. Wprowadzenie / 56 4.2. Spór, kontrowersja, debata, argumentacja – afi rmacja i krytyka / 57 4.3. Od informacji do rekomendacji / 61 4.4. Ewaluacja argumentacji i kwestia rozstrzygalności / 64 4.5. Podsumowanie / 69
Fundamenty czy fundamentalizmy
-
22 Lipca 2014
Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice - EBOOK
Lech Witkowski IBE, Warszawa 2007 / 2016 ISBN 978-83-65115-76-8 Cena 34 zł (zniżka 31,90 zł)
Książka ta domyka tryptyk studiów, lektur i refleksji autora dotyczących filozofii edukacji. Zebrane w niej eseje zawierają wiele cennych i nietuzinkowych interpretacji oraz diagnoz dotyczących naszej kultury i zakorzenionej w niej edukacji. Jak pisze sam autor: "Punktem wyjścia prezentowanego dorobku była zawsze filozofia jako typ krytycznej, wręcz zbuntowanej postawy intelektualnej, a przestrzeń przebiegu myśli ustanawiały – jako dominujące – pytania pedagogiczne, prześwietlające typy perswazji kulturowej, jakiej ulegamy i jaką sami bezwiednie często stosujemy. Pytania, rozpoznające przewrotność, wręcz ironię losu w zderzeniu intencji i ich efektów czy charakteru. Ogólnie są to pytania otwarte na strukturalną złożoność oraz paradoksalność sytuacji i działań edukacyjnych".
Przenikliwość oraz niezwykła erudycja autora sprawiają, że teksty te wciąż cieszą się zainteresowaniem czytelników, a przede wszystkim - studentów.
Gdzie można kupić?
W księgarni internetowej Virtualo lub w innych księgarniach e-booków. Zapraszamy: przejdź do księgarni internetowej Virtualo
Spis treści:
PRZEDMOWA - 9
ZAMIAST WSTĘPU. O zawodach, sytuacjach i zadaniach niemożliwych a zarazem koniecznych– poza filozofię Freuda i Flauberta - 20
WSTĘP DO PROBLEMU FENOMENOLOGII CZYTANIA (uwagi nie tylko seminaryjne) - 29
CZĘŚĆ I. KULTURA I HUMANISTYKA JAKO PRZESTRZENIE WYZWAŃ PEDAGOGICZNYCH -67
Pedagogika i filozofia. Uwagi w trosce o jakość kształcenia nauczycieli - 69
Ambiwalencja w kulturze jako wyzwanie dla pedagogiki ogólnej - 90
Wojny w kulturze – czyli dwie nędze sporów nie tylko o postmodernizm - 108
W stronę zdecentrowanego rozumienia świata - 115
Dziedzictwo kultury: bogactwo różnorodności wobec sporów o nowoczesność i tradycję - 128
Słabości myślenia o tożsamości europejskiej - 135
Uniwersalizm pogranicza w kulturze:kresowy duch polskości – 146
CZĘŚĆ II. KATEGORIE POTRZEBNE PEDAGOGICE -173
Normatywność pedagogiczna w świetle przekrojów i przekształceń we współczesnej humanistyce i kulturze (próba rekonesansu) - 193
W poszukiwaniu nowoczesnej formacji intelektualnej w polskiej pedagogice- 210
W kwestii oporu w pedagogice polskiej – preliminaria w oczekiwaniu na przełom - 239
Człowiek i profesjonalizm w pracy socjalnej. Jak bronić wolontariatu przed woluntaryzmem – spojrzenie filozofa251
Mistrz jako obosieczna zasada komunikacji (dylematy pedagogiczne) - 266
Codzienność i jej pedagogiczne przekleństwa - 278
Anty-światopoglądowe skutki peregrynacji humanistycznych w kulturze - 291
O paradoksach marginalizacji. Dwadzieścia dwa przejawy zmiany statusu marginesu w społeczeństwie i w naukach społecznych - 301
CZĘŚĆ III. LEKTURY – ZAPROSZENIA -325
WYJŚCIE Z ZAUŁKA POKORY - 327
ŻYCIE JAKO SEN ZAPROSZENIA (lektura z d-efektem Eco) - 331
CZŁOWIEK – CZYTELNIK. O antropologii odbioru i za-dania podmiotowości - 343
SOCJOPATOLOGIE EDUKACJI - 346
MITY SZKOŁY – O KSIĄŻCE MARII DUDZIKOWEJ - lektura Orwellowska (zamiast recenzji) - 353
OTWARCIE NA METAFORY - 367
POSŁOWIE: MÓJ ZBUNTOWANY PESYMIZM - 373
WYKAZ MIEJSC PIERWODRUKU - 377
INDEKS NAZWISK - 381
Pełne dane bibliograficzne: Tytuł: Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice - EBOOKLech Witkowski IBE, Warszawa 2007 / 2016 ISBN 978-83-65115-76-8 Cena 34 zł (zniżka 31,90 zł) Stron: 387 Oprawa: miękka
Wzór cytowania: Witkowski, L. (2007). Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Efekt rówieśników w nauczaniu szkolnym
-
18 Listopada 2013
Efekt rówieśników w nauczaniu szkolnym
Artur Pokropek IBE, Warszawa 2013 ISBN 978-83-61693-11-6 Cena 35 zł
W książce analizowane są różne czynniki wpływające na osiągnięcia szkolne uczniów. Omawiane są badania uwarunkowań szkolnych, rodzinnych i biologicznych. Po przeglądzie źródeł autor kieruje swoją uwagę na grupę rówieśniczą i postanawia sprawdzić, czy hipoteza efektu rówieśnika, czyli wpływu rówieśników w klasie szkolnej na wyniki osiągane przez ucznia, sprawdza się w polskich realiach.
Publikacja prowadzi czytelnika do intrygujących wyników dotyczących badań nad polskimi gimnazjalistami poprzez rozważania teoretyczne, metodologiczne i statystyczne, ukazując nowoczesne zaplecze współczesnych badań edukacyjnych.
Z recenzji:
Artur Pokropek zajął się zagadnieniem, które dla wielu socjologów jest sprawą w zasadzie nieproblematyczną. Okazało się, że warto zajmować się podstawowymi tematami, bowiem w świetle analiz bogatych danych, z wykorzystaniem najbardziej nowoczesnych metod statystycznych to, co wydawało się prawdą oczywista i banalną, przestało być oczywiste i tym bardziej banalne. Autor pozwolił docenić, jak wielki postęp dokonał się w dziedzinie wnioskowań międzypoziomowych.
prof. dr hab. Krzysztof Koseła
Zwykła nauka nie oczekuje od uczonego wzlotów wyobraźni, lecz biegłości technicznej. Uczeni rywalizują ze sobą na polu metody – każdy stara się wypełnić swój kawałek wzoru lepiej niż inni, czyli w sposób pewny, niepozostawiający wątpliwości. Każdy też uważnie przygląda się kawałkom wypełnionym przez kolegów, z nadzieją, że potrafiłby zrobić to lepiej. Tak powstają długie łańcuchy doniesień naukowych na konkretny, dobrze określony temat, z których każdy koryguje niedokładności poprzednich – aż do zadowalającego wszystkich końca. W polskiej pedagogice nie obserwowano takich łańcuchów – aż do rozprawy doktorskiej Artura Pokropka. W Polsce nikt przed nim nie wykazał się takimi kwalifikacjami i nie zadał sobie tyle trudu, żeby poprawnie zanalizować proste, zdawałoby się zjawisko.
prof. dr hab. Krzysztof Konarzewski
Gdzie można kupić?
w księgarniach warszawskich Prus, Liber, Tarabuk,
u wydawcy (IBE) - wystarczy zamówić mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Spis treści:
Wprowadzenie / 7 1. Co wpływa na osiągnięcia szkolne ucznia? / 112 2. Efekt rówieśników z perspektywy psychologicznej / 53 3. Efekt rówieśników z perspektywy socjologicznej / 71 4. Nauczanie w instytucji, czyli nauczanie w klasie / 995 5. Metodologiczne aspekty badania efektu rówieśników / 121 6. Pomiar umiejętności uczniów / 141 7. Metody analiz zmiennych kontekstowych: modele wielopoziomowe / 159 8. Znaczenie błędu pomiaru osiągnięć szkolnych w badaniu efektu rówieśnika / 175 9. Efekt rówieśników w Polsce – analiza danych empirycznych / 197
Między pedagogiką, filozofią i kulturą
-
22 Lipca 2014
Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice - EBOOK
Lech Witkowski IBE, Warszawa 2007 / 2016 ISBN 978-83-65115-76-8 Cena 34 zł (zniżka 31,90 zł)
Książka ta domyka tryptyk studiów, lektur i refleksji autora dotyczących filozofii edukacji. Zebrane w niej eseje zawierają wiele cennych i nietuzinkowych interpretacji oraz diagnoz dotyczących naszej kultury i zakorzenionej w niej edukacji. Jak pisze sam autor: "Punktem wyjścia prezentowanego dorobku była zawsze filozofia jako typ krytycznej, wręcz zbuntowanej postawy intelektualnej, a przestrzeń przebiegu myśli ustanawiały – jako dominujące – pytania pedagogiczne, prześwietlające typy perswazji kulturowej, jakiej ulegamy i jaką sami bezwiednie często stosujemy. Pytania, rozpoznające przewrotność, wręcz ironię losu w zderzeniu intencji i ich efektów czy charakteru. Ogólnie są to pytania otwarte na strukturalną złożoność oraz paradoksalność sytuacji i działań edukacyjnych".
Przenikliwość oraz niezwykła erudycja autora sprawiają, że teksty te wciąż cieszą się zainteresowaniem czytelników, a przede wszystkim - studentów.
Gdzie można kupić?
W księgarni internetowej Virtualo lub w innych księgarniach e-booków. Zapraszamy: przejdź do księgarni internetowej Virtualo
Spis treści:
PRZEDMOWA - 9
ZAMIAST WSTĘPU. O zawodach, sytuacjach i zadaniach niemożliwych a zarazem koniecznych– poza filozofię Freuda i Flauberta - 20
WSTĘP DO PROBLEMU FENOMENOLOGII CZYTANIA (uwagi nie tylko seminaryjne) - 29
CZĘŚĆ I. KULTURA I HUMANISTYKA JAKO PRZESTRZENIE WYZWAŃ PEDAGOGICZNYCH -67
Pedagogika i filozofia. Uwagi w trosce o jakość kształcenia nauczycieli - 69
Ambiwalencja w kulturze jako wyzwanie dla pedagogiki ogólnej - 90
Wojny w kulturze – czyli dwie nędze sporów nie tylko o postmodernizm - 108
W stronę zdecentrowanego rozumienia świata - 115
Dziedzictwo kultury: bogactwo różnorodności wobec sporów o nowoczesność i tradycję - 128
Słabości myślenia o tożsamości europejskiej - 135
Uniwersalizm pogranicza w kulturze:kresowy duch polskości – 146
CZĘŚĆ II. KATEGORIE POTRZEBNE PEDAGOGICE -173
Normatywność pedagogiczna w świetle przekrojów i przekształceń we współczesnej humanistyce i kulturze (próba rekonesansu) - 193
W poszukiwaniu nowoczesnej formacji intelektualnej w polskiej pedagogice- 210
W kwestii oporu w pedagogice polskiej – preliminaria w oczekiwaniu na przełom - 239
Człowiek i profesjonalizm w pracy socjalnej. Jak bronić wolontariatu przed woluntaryzmem – spojrzenie filozofa251
Mistrz jako obosieczna zasada komunikacji (dylematy pedagogiczne) - 266
Codzienność i jej pedagogiczne przekleństwa - 278
Anty-światopoglądowe skutki peregrynacji humanistycznych w kulturze - 291
O paradoksach marginalizacji. Dwadzieścia dwa przejawy zmiany statusu marginesu w społeczeństwie i w naukach społecznych - 301
CZĘŚĆ III. LEKTURY – ZAPROSZENIA -325
WYJŚCIE Z ZAUŁKA POKORY - 327
ŻYCIE JAKO SEN ZAPROSZENIA (lektura z d-efektem Eco) - 331
CZŁOWIEK – CZYTELNIK. O antropologii odbioru i za-dania podmiotowości - 343
SOCJOPATOLOGIE EDUKACJI - 346
MITY SZKOŁY – O KSIĄŻCE MARII DUDZIKOWEJ - lektura Orwellowska (zamiast recenzji) - 353
OTWARCIE NA METAFORY - 367
POSŁOWIE: MÓJ ZBUNTOWANY PESYMIZM - 373
WYKAZ MIEJSC PIERWODRUKU - 377
INDEKS NAZWISK - 381
Pełne dane bibliograficzne: Tytuł: Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice - EBOOKLech Witkowski IBE, Warszawa 2007 / 2016 ISBN 978-83-65115-76-8 Cena 34 zł (zniżka 31,90 zł) Stron: 387 Oprawa: miękka
Wzór cytowania: Witkowski, L. (2007). Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Twórcze dziecko w szkole
-
23 Pażdziernika 2013
Twórcze dziecko w szkole
Waldemar Kozłowski IBE, Warszawa 2004 r. ISBN 83-87925-70-5 cena 15 zł
Twórcze myślenia stało się jedną z najważniejszych umiejętności. Prawdziwy sukces osiąga nie ten, kto skrupulatnie podąża utartymi ścieżkami, ale ten, kto wyznacza nowe, jak Gates, Jobs czy Zuckerberg.
Twórczego myślenia trzeba się uczyć od najmłodszych lat. Wymaga to od nauczyciela świadomych działań. W tym właśnie ma mu pomóc książka „Twórcze dziecko w szkole”.
Książka jest adresowana zarówno do nauczycieli szkolnych, jak i wszystkich osób, które uczą lub wychowują dzieci lub młodzież. Pokazuje krok po kroku: jak zacząć oceniać, jak uczyć myślenia aktywnego i krytycznego, efektywnie korzystać z pamięci i wiedzy potocznej, jak motywować do twórczego myślenia i aktywizować intuicję, a wreszcie – w jaki sposób udzielać uczniom odpowiedzi.
Łączy ona zalety opracowania naukowego i poradnika. Skłania do przeanalizowania własnych doświadczeń i proponuje nowe rozwiązania.
Zawiera też pytania oraz ćwiczenia do wykorzystania na zajęciach, a na końcu – propozycje zajęć rozwijających twórcze myślenie.
Do kupienia: m.in. u wydawcy (IBE) - wystarczy zamówić mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Spis treści: Wprowadzenie / 5
I. Twórczy uczeń w szkole – dylematy i szanse / 9
Ocenianie Aktywność umysłowa Pochodzenie wiedzy Rola pamięci Wzory i autorytety Wiedza potoczna Emocje Odpowiedzi proste i złożone
II. Intuicja jako zjawisko wspomagające twórcze myślenie ucznia / 58
Czym jest intuicja Intuicja w myśleniu twórczym Intuicja a rozwijanie twórczego myślenia w szkole
III. Programy rozwoju myślenia twórczego dzieci i młodzieży / 78 Literatura / 87
|