Bąbel Matematyczny IBE
-
01 Grudnia 2014

Bąbel Matematyczny IBE
Bąbel Matematyczny IBE to zespół działań wspierających szkoły w nauczaniu matematyki - otrzymują one pomoc matematyków z Instytutu, ale także psychologów. Dzięki temu nauczyciele mogą podnosić poziom nauczania dzieci, oferując jednocześnie zajęcia, które bardziej angażują ich podopiecznych.
W ramach Bąbla nauczyciele nie tylko zmieniają dotychczasowe podejście do pracy, ale również nawiązują lepszą współpracę między sobą - również pomiędzy szkołami.
Pierwszy Matematyczny Bąbel IBE powstał w Bydgoszczy, gdy samorządowcy z tego miasta na kanwie wyników Ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów, postanowili podnieść poziom nauczania matematyki w szkołach podstawowych. Projekt trwa od 2012 r. Kolejny Bąbel został utworzony w gminie Pleszewo.
Kto?
Bąbel przy wsparciu samorządu i ekspertów tworzą sami nauczyciele. W Bydgoszczy na początku zajęła się tym grupa 19 nauczycielek edukacji wczesnoszkonej z ośmiu szkół podstawowych. Rozmawiając ze sobą o sukcesach i porażkach, wymieniając się doświadczeniami i uczestnicząc w szkoleniach prowadzonych przez ekspertów, zaczęły wprowadzać do swojej codziennej pracy nowe podejście do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci z klas I-III.
Po roku trwania projektu nauczycielki zaczęły dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi nauczycielami z miasta. Dzięki temu akcja rozrosła się i obejmuje już ponad bydgoskich 120 nauczycieli.
Jak?
Bąbel promuje włączanie metod, które pobudzają aktywność dzieci, pozwalają im zdobywać odwagę do stawiania czoła nowym zadaniom, kształtują wyobraźnię - a wszystko to pomaga lepiej rozwinąć umiejętności matematyczne uczniów.
Jak to wygląda w praktyce?
Lekcje matematyki prowadzone są nie tylko w klasie, ale też np. na szkolnym boisku czy sali gimnastycznej. Dzieci mogą bawić się i uczyć jako "żywe liczby" - z zawieszonymi na szyjach odpowiednimi cyframi wykonują zadania matematyczne łącząc się w odpowiednie pary czy ustawiajac odpowiednio w szeregu.
Uczniowie rozwiązują też więcej zadań nietypowych. To takie zadania, w których danych jest więcej niż potrzeba do ułożenia rozwiązania, czy brakuje pytania i trzeba je samodzielnie ułożyć.
Nauczyciele z Bąbla opowiadają swoim podopiecznym bajki matematyczne. Po wysłuchaniu opowiadania rozwiązują zawartą w nim zagadkę.
Dzieci z klas I-III, które szybciej od innych rozwiązują zadania, wspierają potem swoich kolegów.
Po co?
Zdaniem ekspertów IBE takie podejście do nauczania dzieci - nastawione na pobudzanie aktywności intelektualnej oraz stawianie przed wyzwaniami na miarę możliwości uczniów - powinno przyczynić się do wzrostu ich umiejętności matematycznych.
Rozwój Bąbla - rytmika i gry planszowe
W 2014 r. IBE - dzięki podpisanej umowie ramowej z Urzędem Miasta w Bydgoszczy - rozpoczął kolejny projekt, w którym wspieranie nauczania matematki odbywać będzie się dzięki zajęciom rytmiki i wykorzystaniu gier planszowych. Takie lekcje odbywać się będą w pierwszych klasach szkół podstawowych w Bydoszczy i w Pleszewie.
W październiku odbyły się szkolenia nauczycieli, IBE zakupił też pomoce szkolne potrzebne do projektu. Władze Bydgoszczy zapowiadają, że jeśli pilotażowy program się sprawdzi, obejmie wszystkie szkoły podstawowe w mieście.
Jak rytmika pomaga w edukacji matematycznej? Kształci koncentrację i wspomaga rozumienie liczb. Z kolei gry planszowe rozwijają wyobraźnię przestrzenną oraz umiejętność tworzenia strategii. Gry planszowe pomagają też uczyć się współpracy w grupie.
Kontakt
Dyrektorów szkół, nauczycieli i przedstawicieli samorządów zainteresowanych programami wspierania edukacji matematycznej zapraszamy do kontaktu:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Załączniki
- Bydgoski bąbel matematyczny - O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III

Języki obce
Badania realizowane w Pracowni Języków Obcych Instytutu Badań Edukacyjnych:
Co wynika z dotychczasowych projektów badawczych
Prowadzone w IBE badania dotykają wielu obszarów związanych z uczeniem i nauczaniem języków obcych w szkole. Dzięki ich wynikom można m.in. wskazać, jak przebiega proces dydaktyczny na lekcjach języków obcych, jak ocenia skuteczność swojej pracy nauczyciel, a jak oceniają sposób uczenia i jego efektywność uczniowie, jakie są motywacje uczniów, co pomaga, a co przeszkadza w skutecznym nauczaniu.
Dzięki analizie wyników badań, a także dzięki analizie osiągnięć egzaminacyjnych uczniów, można również wskazać zróżnicowanie efektywności nauczania ze względu na pochodzenie i miejsce zamieszkania ucznia. Analizowane czynniki środowiskowe, jak choćby kontakty z obcokrajowcami, umiejętności językowe rodziców czy wpływ mediów, dają dodatkowe informacje o potencjale, który może pomóc lub być przeszkodą w osiąganiu przez ucznia jak najlepszych wyników.
Wszystkie te analizy pomagają w opracowaniu wytycznych i rekomendacji dotyczących polityki edukacyjnej w zakresie nauczania języków obcych w szkole, upowszechniania dobrych praktyk, umożliwienia wymiany doświadczeń.
Materiały do pobrania:
Język angielski w szkole podstawowej – proces i efekty nauczania. Raport
publikacja 2015
Język angielski w szkole podstawowej – proces i efekty nauczania.
prezentacja 2015
Język angielski w gimnazjum - raport cząstkowy z badania BUNJO
badanie przeprowadzone w latach 2012 - 2014.
Polityka językowa w Europie
publikacja 2013.
Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC”Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC
Raport krajowy 2011.
Rozdział 8. Nauczyciele języków obcych
Raport o stanie edukacji 2013
Rozdział 5.4 Otwarcie na świat − języki obce
Raport o stanie edukacji 2010
Polityka językowa w Europie
Europejskie Badanie Kompetencji Językowych – ESLC. Raport krajowy 2011
broszura informacyjna
Lekcje języka obcego oczami uczniów i nauczycieli (BUNJO)
ulotka informacyjna