 |
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030: Rada Ministrów zatwierdziła część szczegółową
Dokument został opracowany w wyniku szerokich konsultacji, rekomendacji raportu „Strategia Umiejętności OECD: Polska” oraz m.in. założeń Nowego Europejskiego Programu na rzecz Umiejętności. W prace nad ZSU zaangażowane były ekspertki i eksperci IBE. Więcej |
 |
Kształcenie i szkolenie zawodowe w Polsce – w pigułce
Broszura opisuje w syntetyczny sposób kluczowe elementy i organizację polskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego, a przygotowana została przez IBE w ramach projekty ReferNet Polska. Więcej |
 |
Znamy raport z międzynarodowego badania TIMSS 2019
Badanie TIMSS przeprowadzono w Polsce w kwietniu i maju 2019 r. Objęto nim 4 882 uczniów z 270 oddziałów ze 149 wylosowanych szkół podstawowych. Stanowili oni reprezentatywną próbę populacji czwartoklasistów. Więcej |
 |
Neuronauka i edukacja: przegląd interwencji i podejść edukacyjnych korzystających z osiągnięć neuronauki
Jak odkrycia nauk zajmujących się funkcjonowaniem ludzkiego mózgu i umysłu mogą wpłynąć na praktykę edukacyjną? Pod patronatem Instytutu Badań Edukacyjnych ukazało się polskie tłumaczenie raportu na temat neuroedukacji, które odpowiada na to pytanie. Więcej |
 |
Podsumowanie panelu "Rynek pracy w dobie pandemii - kryzys czy rozwój? Nowe kwalifikacje, trendy, szanse”
"Rynek pracy w dobie pandemii - kryzys czy rozwój? Nowe kwalifikacje, trendy, szanse” – to tytuł panelu dyskusyjnego, który w dniu 2 grudnia 2020r. otworzył tegoroczne Europejskie Forum Gospodarcze Łódzkie 2020. Organizatorkami panelu były Liderki z Regionalnego Centrum ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w regionie łódzkim: dr Dorota Nawrat-Wyraz i Martyna Kruszyńska-Ostrowska. Panel był pierwszym wspólnym przedsięwzięciem partnerstwa na rzecz wdrażania ZSK zainicjowanego w regionie łódzkim. Więcej |
 |
TIMSS 2019 – znamy wyniki międzynarodowego badania
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło dane dotyczące Międzynarodowego Badania Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (TIMSS) 2019. Polscy uczniowie klas czwartych zajęli w nim 26. miejsce w matematyce i 16 w przyrodzie. Więcej |
|
Publikacje IBE
-
18 Września 2014
Jolanta Matera, Joanna Czapska (Pracownia BIBE) Zarys metody przeglądu systematycznego w naukach społecznych Pobierz dokument w formacie PDF
Zarys metody przeglądu systematycznego w naukach społecznych to pionierskie w Polsce opracowanie dotyczące przeglądów systematycznych w obszarze nauk społecznych. Jest to jednocześnie ważny krok w popularyzacji tej metody. Przegląd systematyczny (PS) jest podstawową metodą zarządzania wiedzą w kontekście tzw. ruchu na rzecz wykorzystywania dowodów w procesie decyzyjnym (evidence-based movement). Badanie wtórne, jakim jest PS, stanowi praktyczne narzędzie zarządzania ogromnym zasobem informacji, niemożliwych do przetworzenia w inny sposób. Korzyścią wynikającą z zastosowania metody PS, którą warto zaznaczyć, jest oszczędność czasu, jaki inaczej musieliby poświęcić badacze, decydenci oraz interesariusze zapoznając się z wieloma publikacjami w celu otrzymania rzetelnych dowodów w danej kwestii.
Publikacja powstała w ramach projektu „Metoda przeglądów systematycznych jako narzędzie polityki opartej na dowodach (evidence based policy), przydatne dla pozyskiwania środków z funduszy UE oraz wdrażania i realizacji projektów” realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach Konkursu Dotacji - „Fundusze europejskie na poziomie NSS” VI edycja, organizowanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju i współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Program Operacyjny Pomoc Techniczna).
Analizy IBE
-
12 Grudnia 2013
2016
- Marek Muszyński, Bartosz Kondratek, Agata Gajewska-Dyszkiewicz, Katarzyna Paczuska, Magdalena Szpotowicz
Właściwości psychometryczne egzaminu maturalnego 2015 - język angielski, poziom podstawowy. Analizy IBE/02/2016 Pobierz dokument w formacie PDF
- Marta Palczyńska
Rodzaj umowy o pracę a umiejętności i ich wykorzystywanie Analizy IBE/01/2016 Pobierz dokument w formacie PDF
2015
- Paweł Modrzyński, Marek Kwiek
Reformy edukacji wyższej we Francji w obszarze finansowania szkół wyższych Analizy IBE/12/2015 Pobierz dokument w formacie PDF
- Kazimierz Musiał
Reformy edukacji wyższej w Finlandii w obszarze finansowania szkół wyższych Analizy IBE/11/2015 Pobierz dokument w formacie PDF
- Marek Kwiek
Reformy edukacji wyższej w Republice Czeskiej w obszarze finansowania szkół wyższych Analizy IBE/10/2015 Pobierz dokument w formacie PDF
- Małgorzata Musialik, Bożena Karawajczyk, Marcin M. Chrzanowski, Irmina Buczek
Elementy edukacji środowiskowej w podręcznikach do nauczania chemii dla III etapu edukacyjnego Analizy IBE/09/2015 Pobierz dokument w formacie PDF
- Jadwiga Przewłocka
Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań Analizy IBE/08/2015 Pobierz dokument w formacie PDF
- Agnieszka Nowakowska, Jadwiga Przewłocka
Szkoła oczami uczniów: relacje z nauczycielami i kolegami oraz przemoc szkolna. Raport z badania jakościowego Analizy IBE/07/2015 Pobierz dokument w formacie PDF
- Zespół Badań Nauczycieli
Raport metodologiczny – badanie „Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy” Analizy IBE/06/2015 Pobierz dokument w formacie PDF
- Anna Ruzik-Sierdzińska, Jolanta Perek-Białas
Early entry – early exit? Education’s impact on being active in the labour market of Poles 50+ Analizy IBE/05/2015 Pobierz dokument w formacie PDF
- Agata Komendant-Brodowska, Anna Baczko-Dombi
Lokalne uwarunkowania decyzji edukacyjnych w perspektywie teorii racjonalnego wyboru. Koncepcja teoretyczno-metodologiczna Analizy IBE/04/2015 Pobierz dokument w formacie PDF
- Paweł Penszko,Piotr Zielonka
Analiza wpływu programu "Cyfrowa szkoła" na wyniki sprawdzianu szóstoklasisty Analizy IBE/03/2015 Pobierz dokument w formacie PDF
- Tomasz Kuszewski, Tomasz Szapiro, Przemysław Szufel
Modelowanie wieloagentowe w badaniach decyzji edukacyjnych Analizy IBE/02/2015 Pobierz dokument w formacie PDF
- Tomasz Panek, Jan Zwierzchowski
Opis metodologii badawczej współzależności pomiędzy wykluczeniem społecznym a edukacją Analizy IBE/01/2015 Pobierz dokument w formacie PDF
2014
- Ewa Matczak, Waldemar Kozłowski
Konformizm i samokierowanie jako wartości wychowawcze rodziców Analizy IBE/04/2014 Pobierz dokument w formacie PDF
- Irena E. Kotowska, Iga Magda, Anna Ruzik-Sierdzińska
Opis metodologii badawczej. Tworzenie kapitału ludzkiego z perspektywy gospodarstw domowych Analizy IBE/03/2014 Pobierz dokument w formacie PDF
- Jagna Hałaczek, Anna Markowska, Tomasz Nowacki, Tomasz Opach, Justyna Żmijewska
Kształtowanie umiejętności korzystania z map w gimnazjalnych podręcznikach do geografii Analizy IBE/02/2014 Pobierz dokument w formacie PDF
- Agata Komendant-Brodowska
Agresja i przemoc szkolna - raport o stanie badań Analizy IBE/01/2014 Pobierz dokument w formacie PDF
2013
- Tomasz Żółtak
Statystyczne modelowanie wskaźników edukacyjnej wartości dodanej – podsumowanie polskich doświadczeń Analizy IBE/02/2013 Pobierz dokument w formacie PDF
- Ewa Matczak, Waldemar Kozłowski
Zastosowanie metody drzew klasyfikacyjnych w analizie aspiracji edukacyjnych rodziców Analizy IBE/01/2013 Pobierz dokument w formacie PDF
2012
- Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Ireneusz Bochno i inni
Gminy wobec wyzwań oświatowych - przykłady strategicznych działań samorządów w zakresie edukacji Analizy IBE/05/2012 Pobierz dokument w formacie PDF
- Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak
Aspiracje edukacyjne rodziców dzieci z klas III szkoły podstawowej (raport z badań pilotażowych) Analizy IBE/04/2012 Pobierz dokument w formacie PDF
- Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak
Aspiracje zawodowe rodziców w stosunku do własnych dzieci (raport z badań pilotażowych) Analizy IBE/03/2012 Pobierz dokument w formacie PDF
2011
Publikacje Krajowych Ram Kwalifikacji
-
01 Grudnia 2011
Słownik kluczowych pojęć związanych z krajowym systemem kwalifikacji
Przekazujemy w Państwa ręce pierwsze wydanie „Słownika kluczowych pojęć związanych z krajowym systemem kwalifikacji", przygotowanego w Instytucie Badań Edukacyjnych w ramach projektu „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie".
Dlaczego przygotowaliśmy ten słownik? W Polsce w dokumentach oraz publikacjach dotyczących problematyki kwalifikacji te same słowa używane są w innych znaczeniach, różnie są też one rozumiane przez czytających. Trudności z terminologią sygnalizowane były od początku prac nad ramami kwalifikacji. Potrzebę opracowania takiego słownika potwierdzili także uczestnicy prowadzonej w pierwszej połowie 2011 r. debaty społecznej, w której uczestniczyli przedstawiciele instytucji edukacyjnych i szkoleniowych, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców.
W 2009 r. Komitet Sterujący do spraw Krajowych Ram Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie przyjął wstępną propozycję słownika KRK. Wraz z postępem prac nad projektem Polskiej Ramy Kwalifikacji pojawiła się jednak konieczność wprowadzenia modyfikacji i rozbudowania tego słownika.
Mamy nadzieję, że nowa wersja słownika będzie użytecznym narzędziem dla osób zaangażowanych w budowę krajowego systemu kwalifikacji w Polsce.
Zespół Redakcyjny
Słownik kluczowych pojęć związanych z krajowym systemem kwalifikacji (PDF, 0.7 MB)
Od Europejskich do Polskich Ram Kwalifikacji - Model Polskich Ram Kwalifikacji
Niniejszy dokument został przygotowany na podstawie wyników prac Zespołu Ekspertów Projektu. Zawiera on zawiera najistotniejszy merytorycznie wynik prac zespołu – model Polskich Ram Kwalifikacji wraz z elementami Krajowego Systemu Kwalifikacji. Wykorzystuje on zaledwie ułamek powstałych opracowań oryginalnych podając ich syntezę, omówienia i krótkie fragmenty.
Pełne teksty tych opracowań dołączone są do sprawozdania z prac prowadzonych w projekcie w latach 2008-2010 oraz częściowo są zawarte w wydanej przez FFW w grudniu 2009 r. publikacji pod tym samym tytułem: „Od Europejskich do Krajowych Ram Kwalifikacji".
Od Europejskich do Polskich Ram Kwalifikacji - Model Polskich Ram Kwalifikacji (PDF, 0.5MB)
Załącznik - Model Polskich Ram Kwalifikacji - wraz z tabelą główną deskryptorów poziomów efektów uczenia się (PDF, 0.3MB)
Publikacje Entuzjastów Edukacji
Raport o stanie edukacji 2012. Liczą się efekty.
Oddajemy w Państwa ręce trzeci przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Liczą się efekty. Raport ten kontynuuje formułę zaproponowaną w Raporcie o stanie edukacji 2011. W części stałej prezentujemy kluczowe tendencje wynikające z ogólnodostępnych danych o systemie edukacji, jak również zmiany zachodzące w prawie oświatowym oraz odnoszącym się do szkolnictwa wyższego.
Część monograficzną poświęcamy zmianom związanym z modernizacją krajowego systemu kwalifikacji w Polsce, w tym przede wszystkim Polskiej Ramie Kwalifikacji. Wybór ten nie jest przypadkowy. W ciągu ostatnich lat w edukacji ogólnej, edukacji zawodowej oraz w szkolnictwie wyższym dokonały się zmiany, których celem było pełne wdrożenie w tych systemach podejścia opartego na efektach uczenia się. Ponadto w tym roku zakończyły się prace nad projektem Polskiej Ramy Kwalifikacji, której funkcją jest integrowanie różnych krajowych podsystemów kwalifikacji, w tym – docelowo – również włączenie do tego systemu kwalifikacji zdobywanych w systemie edukacji pozaformalnej. W Raporcie chcemy przybliżyć czytelnikom transformacje, które dokonują się w systemie oświaty ogólnej, edukacji zawodowej i w szkolnictwie wyższym, ukazując nowe elementy i ich dopasowanie do wcześniejszych zmian.
["Raport o stanie edukacji. Liczą się efekty" PDF - 22MB]
Raport o stanie edukacji 2011. Kontynuacja przemian
Prezentujemy drugi przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych „Raport o stanie edukacji. Kontynuacja przemian". Postaraliśmy się, żeby ci, którym "Raport 2010" służył za źródło wiedzy i danych dotyczących zmian w edukacji, nie czuli się zawiedzeni. Dlatego wprowadziliśmy do raportu na stałe część, w której będziemy aktualizować pochodzące z różnych źródeł dane opisujące tendencje w edukacji. Uzupełniliśmy ją o rozdział poświęcony zmianom w prawie, jakie zaszły w roku poprzedzającym wydanie raportu, w tym wypadku 2011. Zamierzamy aktualizować te dwa rozdziały w kolejnych edycjach raportu.
Wśród tematów, których brak odczuwano w pierwszym raporcie, znalazło się szkolnictwo zawodowe oraz edukacja wyższa. Uznaliśmy, że Raport 2011 powinien właśnie tym obszarom edukacji poświęcić więcej uwagi, także dlatego, że zarówno dla szkolnictwa zawodowego, jak i wyższego, był to rok szczególnych zmian prawnych, istotnie modyfikujących ramy dalszego działania. W drugiej edycji raportu znalazły się zatem dwie monografie tematyczne: Szkolnictwo wyższe oraz Edukacja zawodowa w Polsce.
["Raport o stanie edukacji. Kontynuacja przemian" PDF - 20MB]
Raport o stanie edukacji 2010 - Społeczeństwo w drodze do wiedzy
Prezentujemy pierwszy przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych „Raport o stanie edukacji. Społeczeństwo w drodze do wiedzy". Będziemy przygotowywać raport co roku, ponieważ mamy przekonanie, że przyszłość Polski, jej miejsce w świecie i jakość życia kolejnych pokoleń coraz bardziej zależą od efektów szeroko rozumianego systemu edukacji. Jednocześnie sama edukacja – patrząc z perspektywy ostatnich dwudziestu paru lat – jest pewnie dopiero w połowie drogi od sztywnego systemu, nieadekwatnego wobec wymagań współczesnego świata, do systemu elastycznego i dynamicznego, który nie tylko nadąża za zmieniającym się otoczeniem, lecz staje się siłą napędową potrzebnych przemian. [Pobierz "Raport o stanie edukacji 2010 - Społeczeństwo w drodze do wiedzy"]
Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą - raport tematyczny z badania Zespół Współpracy Krajowej i Zagranicznej
"Wyniki badania jakościowego pokazały, że zarządzanie szkołą wymaga korzystania z bardzo wielu źródeł informacji – począwszy od informacji zdobywanych drogą formalną od innych instytucji systemu edukacji, poprzez konsultacje z innymi dyrektorami szkół, korzystanie z różnego rodzaju odpłatnych portali informacyjnych i specjalistycznych, skończywszy na samodzielnym poszukiwaniu informacji. Poszukiwanie informacji odbywa się przede wszystkim pod kątem rozwiązywania pojawiających się problemów i reagowania w nowych, nieznanych wcześniej sytuacjach. Zinstytucjonalizowanych form pozyskiwania informacji najczęściej brak."
[pobierz raport w formacie PDF]
Współpraca szkół z podmiotami zewnętrznymi. Raport z badania otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów Kamila Hernik, Marek Solon-Lipiński, Jędrzej Stasiowski
Raport stanowi podsumowanie wyników prac badawczych prowadzonych w ramach Zespołu Badań Instytucjonalnych dotyczących współpracy szkół z instytucjami i organizacjami z ich otoczenia, a także społecznością lokalną. Jego celem było zbudowanie mapy otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz opisanie i analiza tych relacji: ich charakteru, zakresu, przebiegu oraz oceny. W ramach badania przeprowadzone zostały wywiady indywidualne z: dyrektorami i wskazanymi przez nich pracownikami badanych szkół i przedszkoli, przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, przedstawicielami organizacji/instytucji współpracującymi z badanymi szkołami, a także zogniskowane wywiady grupowe z przedstawicielami rady rodziców.
[pobierz raport w formacie PDF]
Perspektywy indywidualizacji kształcenia. Raport o stanie badań.
prof. Krzysztof Konarzewski
 Niniejszy raport stawia sobie za cel uporządkowanie pojęć i faktów niezbędnych w racjonalnym dyskursie indywidualizacyjnym. Zaczyna się definicją indywidualizacji kształcenia i analizą warunkujących ją założeń. Szczególną uwagę zwraca na teoretyczną podstawę indywidualizacji – rolę interakcji predyspozycji ucznia i oddziaływań szkoły w wytwarzaniu osiągnięć szkolnych. Wbrew naukowej nazwie pojęcie interakcji predyspozycji i oddziaływań ma nikłą moc predyktywną. Kombinacja predyspozycji i oddziaływań, która sprawdziła się w jednej szkole, nie musi sprawdzić się w innej. Indywidualizacji nie można zatem zaprojektować dla wszystkich szkół w kraju; bliżej jej do sztuki niż do technologii. [ pobierz raport w formacie PDF]
Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego. dr Dominika Walczak
Przedmiotem badań opisywanych w raporcie był stopień przygotowania i adaptacji zawodowej po-czątkujących nauczycieli do pracy w szkole oraz ich mocne i słabe strony w momencie wejścia do zawodu. Badanie miało charakter jakościowy, zostało przeprowadzone metodą indywidualnego wywiadu pogłębionego (IDI). Przeprowadzono 76 wywiadów (IDI) z nauczycielami o krótkim stażu pracy – początkującymi nauczycielami, 45 wywiadów (IDI) z dyrektorami szkół oraz dodatkowo, w celu uzupełnienia danych: 15 wywiadów z nauczycielami starszymi stażem i 15 wywiadów z uczniami.
[pobierz raport w formacie PDF]
Analizy IBE
-
01 Grudnia 2011
W serii "Analizy IBE" publikujemy rezultaty prac aktualnie prowadzonych przez pracowników i współpracowników Instytutu Badań Edukacyjnych. Celem serii jest dyskusja i wymiana doświadczeń między badaczami szeroko rozumianej edukacji. "Analizy IBE" wydawane są w wersji elektronicznej i udostępniane bezpłatnie, aby umożliwić dostęp do nich wszystkim osobom zainteresowanym badaniami edukacyjnymi. W "Analizach IBE" publikujemy głównie teksty metodologiczne i wstępne wyniki badań i analiz.
Zastosowanie metody drzew klasyfikacyjnych w analizie aspiracji edukacyjnych rodziców
Ewa Matczak, Waldemar Kozłowski
 |
Drzewa klasyfikacyjne są metodą podziału populacji na klasy obserwacji o podobnych właściwościach. Tekst przedstawia próbę zastosowania tej metody w badaniach dotyczących aspiracji edukacyjnych rodziców uczniów klas IV szkoły podstawowej. Procedura oparta została na danych zebranych od 4931 rodziców z terenu całej Polski. Analiza miała dwa etapy: w pierwszym uwzględniono wybrane zmienne związane ze społeczną pozycją rodziców a w drugim dołączono do nich dwie inne zmienne. Wykorzystując pakiet „party” środowiska R otrzymano diagramy zwane drzewami klasyfikacji obserwacji statystycznych. Niezależnie od uwzględnionej liczby zmiennych wykształcenie najsilniej różnicuje badaną populację. W zależności od branych pod uwagę zmiennych oraz odmian aspiracji ( maksymalnych, realnych, akceptowalnych) otrzymano różne konfiguracje czynników warunkujących aspiracje.
Analizy IBE/01/2013
[pobierz raport w formacie PDF]
|
Gminy wobec wyzwań oświatowych - przykłady strategicznych działań samorządów w zakresie edukacji
Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Ireneusz Bochno i inni
 |
Dokument prezentuje opracowane w ramach projektu badawczego „Badanie działalności gmin w zakresie edukacji” studia przypadków 6 polskich gmin, eksponując wybrane aspekty realizowanych przez samorządy polityk edukacyjnych (zarządzanie siecią szkół, przystosowywanie placówek oświatowych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, organizacja i upowszechnianie wychowania przedszkolnego, przygotowanie szkół do obniżenia wieku obowiązku szkolnego, doskonalenie zawodowe nauczycieli i polityka kadrowa). Prezentowane przypadki przedstawione zostają jako przykłady „dobrych praktyk” – sposób użycia oraz znaczenie tego terminu omawiany jest we wprowadzeniu. Jako kontekst zrealizowanego badania, przedstawiono też zasadnicze wątki oraz główne argumenty debaty dotyczącej decentralizacji usług publicznych, w tym, w szczególności, decentralizacji edukacji.
Analizy IBE/05/2012
[pobierz raport w formacie PDF] |
Aspiracje edukacyjne rodziców dzieci z klas III szkoły podstawowej (raport z badań pilotażowych)
Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak
 |
Tekst przedstawia część wyników badań poświeconych aspiracjom edukacyjnym i zawodowym rodziców w stosunku do swoich dzieci, uczniów klas trzecich szkół podstawowych. Opisano w nim dane dotyczące aspiracji edukacyjnych (maksymalnych, minimalnych i realnych) oraz ich uwarunkowań związanych z wykształceniem rodzica, miejscem zamieszkania oraz płcią dziecka. W kwestionariuszowym badaniu wzięło udział 566 rodziców (w większości matek) z terenu całego kraju. Uzyskane dane pokazują, że rodzice mają wysokie aspiracje edukacyjne: większość z nich pragnie, aby dzieci zdobyły wyższe wykształcenie. Wynika z nich również, że aspiracje te stale rosną, co powinno sprzyjać dalszemu podwyższaniu poziomu wykształcenia w naszym kraju.
Analizy IBE/04/2012
[pobierz raport w formacie PDF] |
Aspiracje zawodowe rodziców w stosunku do własnych dzieci (raport z badań pilotażowych) Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak
 |
Tekst przedstawia część danych dotyczących aspiracji zawodowych rodziców w stosunku do własnych dzieci - uczniów klasy III szkoły podstawowej. Rodzice pragną najczęściej, aby dzieci wykonywały zawody medyczne, wymagające wysokich kwalifikacji (np. ekonomiści, prawnicy), politechniczne i nauczycielskie. Preferencje rodziców najsilniej różnicuje płeć dziecka. Występuje także zróżnicowanie ze względu na wykształcenie rodziców i miejsce zamieszkania.
Analizy IBE/03/2012
[pobierz raport w formacie PDF] |
NAUCZYCIELE A OSIĄGNIĘCIA SZKÓŁ (na podstawie danych TALIS i wyników egzaminu gimnazjalnego) prof. Rafał Piwowarski
 |
Od kilkudziesięciu już lat w wielu krajach osiągnięcia szkolne zaczęto mierzyć za pomocą niekiedy skomplikowanych, ale bardziej obiektywnych narzędzi niż tradycyjne oceny wystawiane uczniom przez nauczycieli. Ten ciągle doskonalony system pomiaru wiedzy i umiejętności osiąganych przez uczniów dopracował się instytucji o uznanym autorytecie międzynarodowym. Jest nią na przykład IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) działająca w Hamburgu i Amsterdamie, która poza stałym merytorycznym zespołem specjalistów, grupuje badaczy z wielu krajów realizujących najróżnorodniejsze projekty badawcze.
Analizy IBE/02/2011
[pobierz w formacie PDF] |
Jak mierzyć nierówności w dostępie do wykształcenia? Wnioski z symulacji komputerowych. dr hab. Zbigniew Sawiński
 |
Badania nierówności edukacyjnych nastawione są na poszukiwanie prawidłowości wspólnych dla różnych krajów bądź dla różnych okresów czasu. Mniejszą uwagę przykłada się przez to do społecznego kontekstu, w jakim nierówności te powstają. Na kontekst ten składa się, z jednej strony, dostępność szkół różnych szczebli, która podlega zmianom wraz z ekspansją oświaty.
Analizy IBE/01/2011
[pobierz analizę w formacie pdfi] |
|