![]() |
AKTUALNOŚCI
|
Kwartalnik EBIŚ nr 2/2011 spis treści
Od redakcji s. 3
Współczesne problemy nauk pedagogicznych, biologicznych i środowiskowych Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Marta Tarabuła-Fiertak, Agata Pietrzyk: Próby rozwiązywania problemów w gospodarce odpadami komunalnymi s. 5 Włodzimierz Mierzwa, Bożena Witek, Agnieszka Kamińska, Ewa Ochwanowska: Nikotyna - alkaloid niebezpieczny s. 14 Magdalena Korzycka-Stalmach: Dopalacze — charakterystyka problemu w ujęciu społeczno-prawnym s. 22
Doskonalenie zawodowe Aneta Ganeczko: Badania PISA 2009 - polscy uczniowie powyżej średniej s. 28 Joanna Lilpop: Jak naucza się przedmiotów przyrodniczych w Europie? Relacja z wyjazdu studyjnego do Anglii s. 29 Wiesław Stawiński: Zasoby wiedzy przyrodniczo-dydaktycznej w Polsce. Jak uchronić je przed zniszczeniem i zapomnieniem? s. 34 Agnieszka Kamińska: Kilka uwag o promocji zdrowia s. 39 Irena Celejowa: Trudna droga do powrotu przedmiotu o zdrowiu w polskich szkołach s. 43 Alicja Walosik, Wojciech Mikos: Edukacja przyrodnicza w parkach narodowych s. 48 Joanna Tabara: Woda - źródło życia - od ujęcia do spożycia s. 56
Prosto ze szkoły Grażyna Jasiecka: Ekologia w Ekologicznej Szkole Społecznej w Rumi s. 63 Magdalena Burczyk, Irmina Ignatowska, Lilianna Hoppe: Konkurs ekologiczny w Gimnazjum Jezuitów w Gdyni s. 71
Komputer w edukacji Julia Franczuk: Komputer w edukacji wczesnoszkolnej s. 75
Informacje • Porady • Listy Danuta Cichy: Sprawozdanie z działalności redakcji EBiŚ w latach 2006-2010 s. 81 Kwartalnik EBIŚ nr 1/2011 table of contents
Editor's note p. 3
Contemporary problems of pedagogical, biological and environmental sciences Ewa Ochwanowska, Bożena Witek: In vitro fertilization - opportunity or danger? p. 5 Paweł Kowalski: Optimism vs. anti-healthy behaviour of teacher training students p. 12 Tadeusz Riedl, Marcin Pasek: Environmental knowledge and health beliefs of future PE teachers in Gdańsk p. 21 Wiesław Stawiński: Method selection problems in biological-didactic research p. 27
Vocational Advancement Janina Buczek, Wojciech Grajkowski, Joanna Lilpop, Urszula Poziomek, Agnieszka Twardowska: Scientific work of IBE Natural Objects Studio p. 36 Lilianna Hoppe: Means of nature teachers’ advancement p. 42 Anna Strumińska-Doktór: Adolescent hygiene p. 48 Ligia Tuszyńska: Activation methods as an integral part of contemporary education p. 52 Karolina Czerwiec: Situational tasks as a tool for controlling pupils and students knowledge p. 58 Grażyna Barwinek, Elżbieta Buchcic: Educational Project - pleasure or obligation? p. 66
Straight from the school Iwona Paluch, Magdalena Krzysztofik: Method for testing respiratory activity in soil microorganisms for Maria Stachowicz-Polak: Outdoor classes as an effective form of school teaching and upbringing p. 77
Local educational and ecological activities Danuta Cichy: Educational aspects in sustainable development philosophy p. 85
Computer in education Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała: Application of e-learning platform in hybrid
Information •Advice • Letters Krystyna Burkiewicz: Life-curious? Study at Biology Faculty at University in Gdańsk! p. 106 Eleonora Bobrzyńska: Effectiveness of problematic teaching and learning concerning human
Ewa Ochwanowska, Bożena Witek In vitro fertilization, chance or threat? In vitro fertilization (IVF) is a process by which egg cells are fertilized by sperm outside the body, in vitro. The process involves hormonally controlling the ovulatory process, removing ova (eggs) from the woman's ovaries and letting sperm fertilize them in a fluid medium. The zygote (fertilized egg) is then transferred to the women’s uterus with the intent to establish a successful pregnancy. The first successful birth of a „test tube baby”, Louise Brown, occurred in 1978. Robert Geoffrey Edwards, the doctor who developed the treatment, was awarded the Nobel Prize in Physiology or Medicine in 2010.
Optimism and antihealthy behaviours of students of teacher traning courses
Tadeusz Riedl, Marcin Pasek Knowledge about environmental conditioning of health and health attitudes in students of The Academy of Physical Education and Sport in Gdańsk Knowledge concerning environmental conditioning of health and psycho-physical efficiency acquired in the process of studies at Physical Education colleges should be aimed at forming positive attitudes and health beliefs. However, it is dubious whether at such advanced stage of higher studies there is any chance of shaping beliefs through the acquired knowledge, or whether the scope of knowledge is rather a result of beliefs gained in the younger school age The main aim of this study was assessment of knowledge about ecology and environmental protection including ecological and health aspects of physical education acquired by students during the course of studies. Also health beliefs were subjected to the assessment and were compared between chosen groups from Physical Education and Public Health faculties. A link between the level of ecological-health knowledge and health beliefs was determined in both examined groups. Key words: ecological and health education, environmental conditions of health, health attitudes, holistic/functional model, biomedical model.
Wiesław Stawiński Issues of the methods choose at the biology-didactical research Author conveys main trends in the development of biology didactics during 20-th century. As very important take the successive transformations of the earlier biology methodic-as applied subject of study – into scientific branches of sciences, also the formulation of its methodological basis and searching for adequate methods and tools of investigation. Further on he discuss the controversy between importance/range of the quantitative and qualitative methods of research and the complementary both of them. Therefore it would be advisable to use both of them together or interchangeably. After them author describe chosen investigation and factors influencing quality of the qualitative investigation, as well the characteristic feature , theoretical and practical importance of the biology educational researches and also point on probabilistic attribute of the didactical regularities. At last he demands that all didactical directions and practical propositions for the science teachers should be founded on results of the scientific inquiries. Kwartalnik EBIŚ nr 1/2011 spis treści
Od redakcji s. 3 Współczesne problemy nauk pedagogicznych, biologicznych i środowiskowych Ewa Ochwanowska, Bożena Witek: Zapłodnienie in vitro, szansa czy zagrożenie? s. 5 Paweł Kowalski: Optymizm a antyzdrowotne zachowania młodzieży studiującej kierunki Tadeusz Riedl, Marcin Pasek: Wiedza ekologiczna i przekonania zdrowotne Wiesław Stawiński: Problemy doboru metod w badaniach biologiczno-dydaktycznych s. 27
Doskonalenie zawodowe Janina Buczek, Wojciech Grajkowski, Joanna Lilpop, Urszula Poziomek, Agnieszka Twardowska: Prace badawcze Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE s. 36 Lilianna Hoppe: Formy doskonalenia nauczycieli przyrody z inicjatyw) Centrum Edukacji Anna Strumińska-Doktór: Higiena wieku dojrzewania s. 48 Ligia Tuszyńska: Metody aktywizujące jako istotny element nowoczesnego kształcenia s. 52 Karolina Czerwiec: Zadania sytuacyjne jako narzędzie kontroli wiedzy uczniów i studentów s. 58 Grażyna Barwinek, Elżbieta Buchcie: Projekt edukacyjny — przyjemność nauczania czy obowiązek? s. 66
Prosto ze szkoły Iwona Paluch, Magdalena Krzysztofik: Metoda badania aktywności oddechowej mikroorganizmów glebowych do realizacji w warunkach szkolnych s.71
Lokalne działania środowiskowo-edukacyjne Danuta Cichy: Obszar edukacyjny filozofii zrównoważonego rozwoju s. 85
Komputer w edukacji Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała: Informacje • Porady • Listy Eleonora Bobrzyńska: Efektywność problemowego nauczania i uczenia się biologii człowieka i zachowania zdrowia (rec. W Stawiński) s. 112 |