 |
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030: Rada Ministrów zatwierdziła część szczegółową
Dokument został opracowany w wyniku szerokich konsultacji, rekomendacji raportu „Strategia Umiejętności OECD: Polska” oraz m.in. założeń Nowego Europejskiego Programu na rzecz Umiejętności. W prace nad ZSU zaangażowane były ekspertki i eksperci IBE. Więcej |
 |
Kształcenie i szkolenie zawodowe w Polsce – w pigułce
Broszura opisuje w syntetyczny sposób kluczowe elementy i organizację polskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego, a przygotowana została przez IBE w ramach projekty ReferNet Polska. Więcej |
 |
Znamy raport z międzynarodowego badania TIMSS 2019
Badanie TIMSS przeprowadzono w Polsce w kwietniu i maju 2019 r. Objęto nim 4 882 uczniów z 270 oddziałów ze 149 wylosowanych szkół podstawowych. Stanowili oni reprezentatywną próbę populacji czwartoklasistów. Więcej |
 |
Neuronauka i edukacja: przegląd interwencji i podejść edukacyjnych korzystających z osiągnięć neuronauki
Jak odkrycia nauk zajmujących się funkcjonowaniem ludzkiego mózgu i umysłu mogą wpłynąć na praktykę edukacyjną? Pod patronatem Instytutu Badań Edukacyjnych ukazało się polskie tłumaczenie raportu na temat neuroedukacji, które odpowiada na to pytanie. Więcej |
 |
Podsumowanie panelu "Rynek pracy w dobie pandemii - kryzys czy rozwój? Nowe kwalifikacje, trendy, szanse”
"Rynek pracy w dobie pandemii - kryzys czy rozwój? Nowe kwalifikacje, trendy, szanse” – to tytuł panelu dyskusyjnego, który w dniu 2 grudnia 2020r. otworzył tegoroczne Europejskie Forum Gospodarcze Łódzkie 2020. Organizatorkami panelu były Liderki z Regionalnego Centrum ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w regionie łódzkim: dr Dorota Nawrat-Wyraz i Martyna Kruszyńska-Ostrowska. Panel był pierwszym wspólnym przedsięwzięciem partnerstwa na rzecz wdrażania ZSK zainicjowanego w regionie łódzkim. Więcej |
 |
TIMSS 2019 – znamy wyniki międzynarodowego badania
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło dane dotyczące Międzynarodowego Badania Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (TIMSS) 2019. Polscy uczniowie klas czwartych zajęli w nim 26. miejsce w matematyce i 16 w przyrodzie. Więcej |
|
Rozmowy o dorastaniu
-
09 Lipca 2015
Nie – o czym mówić, ale KIEDY – to główny dylemat rodziców w sprawie edukacji psychoseksualnej dzieci. Rodzice i młodzi dorośli są zgodni: tematy związane z rozwojem psychoseksualnym są istotne. Młodzi chcą o nich rozmawiać na zajęciach w szkole. Rodzice sygnalizują potrzebę rozbudowania swoich kompetencji rodzicielskich.Badanie ilościowe Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności przeprowadzono na reprezentatywnych próbach:
- 1246 18-latków (młodych dorosłych)
- 2526 rodziców dzieci w wieku 6-17 lat
Badanie poprzedzone było dwoma komponentami jakościowymi. Dzięki temu m.in. sporządzono listę 31 tematów, co do których zgadza się ogół rodziców i ogół uczniów u progu dorosłości.
Tematy dostosowane do wieku dziecka Już w badaniu jakościowym widać było, że rodzice są za edukacją dzieci w sprawach rozwoju psychoseksualnego, a ich główny dylemat dotyczy określenia wieku, w którym warto poruszyć dane tematy. W badaniu ilościowym potwierdziliśmy, że 50% badanych rodziców obawia się, by tematów z obszaru seksualności człowieka nie poruszać zbyt wcześnie. Rodzice bardziej liberalni odczuwają to nieco rzadziej (45%) niż rodzice bardziej tradycyjni (55%), ale prawdziwa przyczyna tkwi w czym innym – niezależnie od światopoglądu blisko połowa rodziców (45%) przyznaje, że nie wie, ile dziecko w danym wieku powinno wiedzieć, ponad 1/3 – że nie ma też wystarczającej wiedzy na temat rozwoju psychoseksualnego, 44% dostrzega skrępowanie dziecka i nie wie, jak sobie z tym poradzić. Obawy biorą się z niewiedzy lub braku umiejętności rozmawiania z dziećmi o seksualności. W indywidualnych wywiadach w ramach komponentu jakościowego rodzice chętnie odwoływali się się do własnego dzieciństwa, podkreślając brak wzorców, na których mogliby się oprzeć. Rozumiejąc, jak ważne są rozmowy z dziećmi, zdecydowana większość chciałaby dowiedzieć się więcej o: budowaniu życzliwych relacji z dzieckiem (84%), rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych (79%), używkach i uzależnieniach (80%), zagrożeniach w sieci (78%), także o tym, jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności (81%). Upatrują takich rad w szkole.
Badanych, zarówno rodziców, jak i młodych dorosłych, pytano, czy i kiedy w szkole powinny być poruszane poszczególne tematy. Dla zdecydowanej większości nie ma tematów z góry wykluczonych przez rodziców.
Młodzi dorośli odpowiadają bardzo podobnie jak pokolenie rodziców. W ich opinii edukacja dotycząca rozwoju psychoseksualnego i seksualności powinna rozpoczynać się w klasach 4-6 od rozmów o prawie do wzajemnego szacunku, wzajemnym zaufaniu, wartościach rodzinnych i wierności jako wartości uniwersalnej. Również wcześnie powinny zostać poruszone tematy istotne ze względu na proces dojrzewania – higiena, budowa ciała oraz wszelkie zmiany zachodzące podczas dojrzewania: emocjonalne, fizyczne i psychiczne. W gimnazjum powinny pojawić się takie tematy jak m.in. masturbacja, pornografia, kwestie przemocy i chorób przenoszonych drogą płciową oraz temat wstrzemięźliwości czy inicjacji seksualnej. Możliwie późno (w gimnazjum lub w szkołach ponadgimnazjalnych) powinny być ich zdaniem realizowane tematy związane z aborcją, ciążą, porodem czy życiem seksualnym.
Rys. Możliwa sekwencja tematów na kolejnych etapach edukacyjnych.

Materiały do pobrania
Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki - konferencja
-
24 Czerwca 2015
- Jak w przyszłości zmiany demograficzne, prawne, gospodarcze będą wpływać na nasze życie?
- Skąd czerpać informacje o zmianach na rynku pracy i potrzebach w zakresie pożądanych ścieżek edukacyjnych?
- Jak inwestycje w edukację dzisiaj będą wpływać na wzrost gospodarczy w przyszłości?
INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCHzaprasza na konferencję prasową na tematmodelu symulacyjno-prognostycznego polskiej gospodarkiMIEJSCE: Instytut Badań Edukacyjnych, ul. Górczewska 8TERMIN: 25 czerwca 2015 (czwartek), godz. 11.00Eksperci z IBE przygotowali strukturalny model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Uwzględnia on zjawiska związane z edukacją, kształceniem dorosłych, funkcjonowaniem rynku szkoleniowego, zapotrzebowaniami poszczególnych grup zawodowych itp. Model ma umożliwić symulowanie społeczno-ekonomicznych skutków polityki publicznej ze szczególnym uwzględnieniem wyborów edukacyjnych i polityki rynku pracy. W trakcie spotkania z dziennikarzami twórcy modelu przybliżą, jakie wskazówki i praktyczne dane można dzięki niemu wygenerować. Zapraszamy! RSVP: Weronika Janda, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.tel.+48 662 086 500
Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego - zaproszenie na briefing prasowy
-
19 Czerwca 2015
- Jak wygląda w Polsce stan systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego?
- Skąd młodzież czerpie widzę na temat ścieżek edukacyjnych i zawodowych?
- Co powinno się zmienić w szkolnych poradniach?
INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH
zaprasza na briefing prasowy dotyczący Diagnozy stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego w świetle badania IBE
MIEJSCE: Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych, ul. Górczewska 8 TERMIN: 22 czerwca 2015 r., godz. 10:30
W sytuacji coraz trudniejszego dla młodych osób rynku pracy, zwiększa się rola doradców zawodowych oraz odpowiedniego wyboru ścieżek edukacyjnych i zawodowych. Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych przeprowadzili pierwsze tego typu badanie dotyczące diagnozy stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Uzyskane wyniki pomogą przygotować rekomendacje usprawniające polski system doradztwa zawodowego.
W briefingu prasowym udział wezmą:
- dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, Lider Zespołu Edukacji i Rynku Pracy IBE
- Krzysztof Podwójcic, Zespół Edukacji i Rynku Pracy IBE
Zapraszamy!
Raport z badania znajduje się na stronie: eduentuzjasci.pl
Po co w szkole filozofia?
-
18 Czerwca 2015
Czy uczyć w szkołach filozofii? Jak nauczanie tego przedmiotu wygląda w polskiej szkole? Czy nauczyciele są przygotowani, aby uczyć filozofii na poziomie rozszerzonym? Instytut Badań Edukacyjnych sprawdził, jak ten przedmiot jest nauczany w polskiej szkole
Czytaj więcej: Po co w szkole filozofia?
|